För alla "nygravida"!

Sv: För alla "nygravida"!

Min sambo längtar jätte mkt efter bebisen men mår inte så bra för jag inte mår bra.
Jag går ju hos en mödrapsykolog eftersom jag fick förlossningsdepression förra gången. Och sist jag var där så bokade jag faktiskt ett besök åt honom, eller vi går båda två dit men det är mer riktat till honom.

Sist vi var hos barnmorskan kände hon på min mage att bebis redan ligger med huvudet ner, mätte och lyssna på hjärtat och sa att hon bedömer att bebis kommer vara i samma storlek som sonen. Då sa han: "Jahopp, får man väl köra ännu fortare då...."

Vi ska kolla på stoor lägenhet i helgen :banana: En stor 4 med övervåning! Skulle kännas så skönt att ha allt klart innan bebis kommer, få inreda den lilles rum och bara vänta... Jag längtar ihjäl mig efter bebis!

Det skulle jag aldrig våga göra, det är knappt jag vill skaffa en barnvagn innan bebisen är född och hemma och frisk.

Jag är oxå jätteorolig, men jag skulle bli galen av att ligga på förlossningen och veta att allt inte är klart hemma. Kan inte oroa mig allt för mycket, då skulle jag nog gå sönder.

Ja ush, vem kom på att man måste köpa sådant, speciellt barnvagn, innan :crazy: flera månader beställning är det inte?

Jag är dessutom lite vidskeplig av mig och tror att om man förbereder sig/planerar för mycket så går det illa. Pinsamt men det är liksom svårt att låta bli.

Även om man inte är vidskeplig så tänker jag mest på hur vidrigt det skulle vara att komma hem, om förlossningen gick fel, utan bebis till ett hem fullt med bebissaker. Jag skulle förmodligen bli tokig.

Det skulle jag aldrig våga göra, det är knappt jag vill skaffa en barnvagn innan bebisen är född och hemma och frisk.

Jag har lite samma tänk, jag vågar inte ens ta emot begagnade prylar som kläder och liknande :crazy:

Jag har dock tagit emot ett par "gravid-ridbyxor" som jag använder redan nu. Jätteskönt när det inte sitter åt kring magen.

Jag hittade en av sonens gamla "vantsnören" typ spännen i båda ändar och resår emellan. de fickljag snvända till ridbyxorna igår..

Jo ush det vore riktigt hemskt, vad skulle man göra? men så långt har jag inte ens vågat tänka.

I övrigt har mina foglossningar blivit mycket bättre på sistonde, jag funderar på om det är ett riktigt dåligt tecken eller om det beror på att jag tränat några av övningarna som är rekommenderade på sistonde + jumpa (fuskmedeljumpa) + helt slutat med trappor och sådant (+ att jag missade att rida i måndags). Eller om det inte var foglossningar alls utan snett bäcken som rättat till sig. Lite ont gör det ju ännu när man lutar sig frammåt, och lite instabilt känns det om man går långt. Men inte som förra veckan.

Får ju inte ens veta förrän om två veckor på UL. Suck

För sådär en hundra år sedan när jag jobbade i en affär som sålde barnvagnar så kunde man beställa vagnen i förväg och bara betala handpenning. När sen bebis var född och allt hade gått bra så kom kunden och hämtade vagnen och betalade resten. Hände något eller kunden ångrade sig så betalades en del av handpenningen tillbaka. Ganska smidigt tycker jag. I fall något händer så slipper man ju stå med en vagn som man inte har användning av. Vet inte om det finns några affärer som gör så nu för tiden.
Jag har ju däremot tänkt köpa en begangnad vagn så då blir det nog lite svårare :) Men jag och min vidskeplighet har kommit överens om att det är ok att köpa sakerna men inte att ställa i ordning och fixa. Undrar hur länge jag lyckas hålla det ;) Tur att blivande barnrummet är fullt med en massa annat bråte.

Var på inskrivning igår. Vilka konstiga frågor man fick svara på. Yrke och arbetsplats? Vad spelar det för roll? Kan förstå att de frågar om jag har ett fysiskt/tungt arbete men vad maken gör?? Antar att vi har blivit två siffror i statistiken nu.
Också fick vi höra på bebis hjärta. Efter mycket "letande". Tydligen ligger min livmoder långt bak eller bakåtlutat (fattade inte riktigt) så därför var det lite svårt att höra. Var härligt och verklighets främmande att höra. Det är verkligen något levande där inne :o Men min hjärna har ändå inte fattat riktigt. Inga tårar från varken mig eller maken, förmodligen sveriges mest okänsliga blivande föräldrar :eek:

Och för er som orkat läsa så här långt, en liten fråga. När började ni använda mammakläder? Har bara ett par byxor som fortfarande går att knäppa trots att jag tycker att min magen inte blivit speciellt mycket större. Tänker att ett par mammabyxor kanske inte ens sitter kvar uppe :D . Någon som har några bra tips för en förrvirrad MayDay?

Jag är i v 16 och jag har också typ bara ett par byxor som går att knäppa, men det är rätt oskönt att ha dom knäppta. Jag har köpt såna här på HM:

DXL705_67167_09090_99_9999.jpg

Har resårband istället för att använda knapp och dra upp gylfen, så har jag en sån maggrej över. Man får dock se till hela tiden att den inte halkar upp så det syns att man har öppen gylf! :o

Nåt som är super att ha är jeansleggings! Också dessa är köpta på HM. Ser ut som vanliga smala jeans och har man lång tröja i en storlek större än normalt över, så syns knappt magen heller.

Vi var också på inskrivning igår, men vi fick inte lyssna på hjärtat :cry:

Min bm ställde precis samma frågor som när vi var där på hälsosamtalet, enda skillnaden var att hon tog blodprov igår. Men sen ställde hon samma frågor som sist, och hon frågade också vad min sambo hade för yrke :grin:
Kändes lite trist faktiskt, vi hade hoppats på att få lyssna på hjärtat. Både jag och sambon har väldigt svårt att förstå och ta till oss det här med barnet, det hade förhoppningsvis känts lite mer på riktigt om man fått lyssna på hjärtat. Men vi fick tid för ultraljud iaf, om 4 veckor :love:

Varför är det så farligt att säga vad man jobbar med? Det är väl för att bm ska veta om man har ett tungt arbete eller riskfyllt arbete som man kanske bör jobba med under graviditeten. Och vad gäller pappan så kan det ju också vara av betydelse om han jobbar borta 3 månader i stöten t.ex.

jag har väl aldrig påstått att det skulle vara farligt? :confused: Jag bara sa till MayDay att de hade ställt samma frågor till oss. Men för att tillägga så tyckte tom med min Bm att det var en ganska oviktig och konstig fråga som vi inte ens behövde svara på om vi inte ville...

knapplån.

Vecka 15 imorgon! På onsdag åker jag till Thailand och det ska bli helt underbart skönt..
Ska köpa mig ett par stödstrumpor, har alltid myror i benen på kvällarna!!!:devil: och de är väl skönt att ha på planet..

Ska man tänka på något speciellt med maten därnere? Någon som vet? Är mjölk som man dricker i te/kaffe och ost pastöriserat där?

barnvagnar så kunde man beställa vagnen i förväg och bara betala handpenning. När sen bebis var född och allt hade gått bra så kom kunden och hämtade vagnen och betalade resten.

Jag har ju däremot tänkt köpa en begangnad vagn så då blir det nog lite svårare :) Men jag och min vidskeplighet har kommit överens om att det är ok att köpa sakerna men inte att ställa i ordning och fixa. Undrar hur länge jag lyckas hålla det ;) Tur att blivande barnrummet är fullt med en massa annat bråte.

Det låter ju jättebra! vi hade nog tänkt att 1. kolla om mina småbröder hade en jag kan ta, 2. kolla begagnat, 3. köpa en man kan jogga med :)
Har inget rum att fixa, skulle kunna strypa bostadsbolagen i vår stad. Åker ur kön varje gång man byter lägenhet.

Var på inskrivning igår. Vilka konstiga frågor man fick svara på. Yrke och arbetsplats? Vad spelar det för roll? Kan förstå att de frågar om jag har ett fysiskt/tungt arbete men vad maken gör?? Antar att vi har blivit två siffror i statistiken nu.

Privat BM, utmärkt osnokig! men hon frågade om mitt jobb i alla fall. Lät som att hon ville veta om det var tungt. Klagade inte på att jag pendlade som de gjort på vänner (-vad ska du göra åt det då? - eh va, sen? -nej nu! du kan ju inte pendla gravid). Hehe man kan ju inte svälta ihjäl.

Men min hjärna har ändå inte fattat riktigt. Inga tårar från varken mig eller maken, förmodligen sveriges mest okänsliga blivande föräldrar :eek:

nope, thats me :eek: tur att mannen är normal i alla fall (engagerad, känslig osv)

Och för er som orkat läsa så här långt, en liten fråga. När började ni använda mammakläder? Har bara ett par byxor som fortfarande går att knäppa trots att jag tycker att min magen inte blivit speciellt mycket större. Tänker att ett par mammabyxor kanske inte ens sitter kvar uppe :D . Någon som har några bra tips för en förrvirrad MayDay?

Inga problem här ännu. Omodernt? låga jeans med lite stretch i. Har larvat ut tre hål på skärpet men kan ha samtliga jag äger. (utom ridbyxorna där jag har gummiband) v16, typ, el 17 de kan inte bestämma sig.

kl

Jag har funderat en del.. Men en del av oss i tråden är ju inte längre så "nygravida"... Vi kanske ska dela upp oss i vår- och sommarmammor? (vår=mars-maj) (sommar=juni-augusti) Bara en tanke..

Själv har jag börjat må illa på eftermiddagarna kvällarna trots att jag äter prostafen.. Känns lite småjobbigt, men ändå känns det bra att symptomen ändras eller blir starkare, det måste ju betyda att pyret växer där inne?

kl

Jag har funderat en del.. Men en del av oss i tråden är ju inte längre så "nygravida"... Vi kanske ska dela upp oss i vår- och sommarmammor? (vår=mars-maj) (sommar=juni-augusti) Bara en tanke..

Själv har jag börjat må illa på eftermiddagarna kvällarna trots att jag äter prostafen.. Känns lite småjobbigt, men ändå känns det bra att symptomen ändras eller blir starkare, det måste ju betyda att pyret växer där inne?

Ni kan ju starta en tråd vår/sommarmammor?

Fast när man sätter en :grin: efteråt så tolkar iallafall jag det som ett missnöje. ;)

ha ha ha oj vad folk tolkar de här smileys:arna olika... För mig betyder den inte missnöje. Grin el Smirk som den heter är ju engelska för flin, smil.

Det finns ju inte så mycket att vara missnöjd med egentligen? Det är ju jättebra att MVC finns och att man har möjlighet att gå dit och få råd och stöd, sen om man är missnöjd med sin BM är en annan sak. Det är väl bara hennes arbetsuppgifter att ställa de här frågorna.

Oavsett vad gubben heter, så ser han iallafall missnöjd ut. Men strunt i det nu. :D

Nä, jag tror inte heller att de frågar för att snoka, utan för att det ingår i listan över frågor som de ska fråga. Jag har iallafall inga som helst problem med att säga vad vi jobbar med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 262
Senast: sardellen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: MML
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 411
Senast: monster1
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 990
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar