Födda 2022

Promenad idag!
Hon är så otroligt snäll. Kom höns mitt på vägen som inte flytta sig. Lös hund, barn med cykel och bilar på grusvägen. Hon fråga om vi skulle vända o gå hem när vi stod öga mot öga med hönsen, men följde snällt med när jag bad henne. Hon kikar och reagerar men aldrig stort eller oväntat.

IMG_9875.webp

Min blir så oerhört stressad när jag lämnar henne i boxen då jag är ute med den andra hästen. Vet inte riktigt hur jag ska jobba med det. Hon behöver ju lära sig att acceptera läget, men trist att hon ska bli sjöblöt av svett efter en halvtimme ensam inne. Vågar inte lämna henne i hagen, tror hon spränger staketet då. Nån som har idéer? Ger henne hö och vatten, hon äter en del i alla fall.

Min blir så oerhört stressad när jag lämnar henne i boxen då jag är ute med den andra hästen. Vet inte riktigt hur jag ska jobba med det. Hon behöver ju lära sig att acceptera läget, men trist att hon ska bli sjöblöt av svett efter en halvtimme ensam inne. Vågar inte lämna henne i hagen, tror hon spränger staketet då. Nån som har idéer? Ger henne hö och vatten, hon äter en del i alla fall.

Det bästa vid separationsångest är om den hästen som blir stressad slipper bli lämnad, men att det istället är den som får lämna den andra. Kan du träna på att ta in bara tvååringen och låta den stå ensam i stallet och bli borstad och äta sin mat? Gör det tills hon är helt lugn och avslappnad med det, sedan kan du träna på att ta in båda tillsammans och släppa ut den andra först, så tvååringen blir kvar ensam några minuter bara till en början. Testa gärna att ge godis etc. när du går ut med den andra, så den kopplar det med något positivt. Sedan utöka tiden den måste vänta inne själv, gradvis. Alternativt om det funkar logistikmässigt så ta in unghästen i boxen och gör i ordning den andra ute så inte unghästen ser att den går iväg.

Min erfarenhet är att ju oftare man tränar ju bättre går det, om de är ifrån varandra lite varje dag brukar det snabbt bli mindre ångest än om det går länge mellan varje tillfälle.

1000001014.webp

Spännande att gå på promenad!

Vi fortsätter med arbetet från marken. Växer fortfarande rätt mycket. Men det lilla vi gör fixar hon galant, så otroligt lätt att ha att göra med.

I november åker vi till granngården på lite löshoppning med bedömning och råd för framtiden, det ska bli spännande. Men måste nog frisera trollet lite innan dess, hon har man som två shetlandsponnyer (bra att ha något att hålla sig i vid inridning till våren😅).

Vi kan tömköra lite nu! Går att styra i skritt och trav. Vi har också skrittat uppsuttet. Jag hoppas kunna trava lite innan underlaget fryser, men det är såklart inte hela världen om de inte blir så. Jag är så feg så det tar den tid det tar 🤣 hoppas också på lite löshoppning i vinter! Hon tycker det är jättekul!

Idag rök manen. 🙃 de blir så vuxna direkt!

IMG_9994.webp

De är ju så kul att få starta lite förskola! 😍
Ja men det lilla jag sett av honom är han så himla omogen och ofärdig så jag väntar minst ett år till.
Måste däremot röntga han framben och hovar för att se hur prognosen är. Men han behöver flytta hem och jag har ännu ingen boxplats.

Jag försöker jobba med Bob 2 eller 3 dagar i veckan nu med mål att kunna sitta på honom i november och sen vila. Han är lite tömkörd och jag har tränat på att stå vid pallen så jag kan börja hänga på honom. Igår fick han åka till särbons stall och träffa hovslagaren, vi passade på att mäta honom och han är 157 cm. Hans mamma är bara 158 så henne växer han i från, jag tycker inte att han behöver bli så mycket större men han är fortfarande hög bak så växer nog em del till.

Bifogade filer

• IMG_20241026_094037.webp
    IMG_20241026_094037.webp
    185,1 KB · Visningar: 43
Idag var dagen. Dags för trav! Hon är så snäll och hon förstår så snabbt. Idag var tredje gången jag satt på henne sen 1a oktober. Kan styra hjälpligt i skritt, stanna och starta.
Inte en spänning när vi började trava, så vi knäppte lös henne och hon travade snällt på spåret och saktade av när jag bad henne❤️ nästan ett helt varv🤩
höstens mål är uppnått, att trava lös. Hon får räknas som inriden för kanske törs jag aldrig galoppera 🤣
Ska rida några gånger till, snart fryser det på. Sen blir det nog vila runt 3 månader med nån promenad och kanske lite löshoppning.
Hon är världens bästa❤️
tänk vilken tur att det var just hon som jag tog emot i famnen för snart 2,5 år sen💕

IMG_0068.webp

Idag var dagen. Dags för trav! Hon är så snäll och hon förstår så snabbt. Idag var tredje gången jag satt på henne sen 1a oktober. Kan styra hjälpligt i skritt, stanna och starta.
Inte en spänning när vi började trava, så vi knäppte lös henne och hon travade snällt på spåret och saktade av när jag bad henne❤️ nästan ett helt varv🤩
höstens mål är uppnått, att trava lös. Hon får räknas som inriden för kanske törs jag aldrig galoppera 🤣
Ska rida några gånger till, snart fryser det på. Sen blir det nog vila runt 3 månader med nån promenad och kanske lite löshoppning.
Hon är världens bästa❤️
tänk vilken tur att det var just hon som jag tog emot i famnen för snart 2,5 år sen💕

Visa bifogad fil 156237
Duktiga , och vilket kul schabrak 😀

har inte ridit eller gjort något sen sist, när vi travade första gången. Igår var det dags igen!
Min medhjälpare är mammaledig och har inte riktigt tid med oss. Hon är hemma och har koll men kan inte vara med. Så igår hoppade jag upp själv, skrittat och travat 1,5 varv själva. Nova får räknas som inriden 😁 blir väl något litet pass till. Längtar tills våren! Har köpt en fölunge, så då har jag två fuxtjejer att dela livet med❤️

Träffade en person häromdagen, så rolig.; Personen är över 70 år och har en 2.5 åring. ”Ja sen kom han från betet och jag tänkte att det vore ju kul med en skogstur så jag tränsade och sadlade honom och red ut i skogen. Jag visste att han var snäll, det har han ju varit i 2.5 år så det gick fint. Vi har varit ute nån gång till sen dess i skogen. Inga problem”.

Påminner mig när jag red in min fånghäst, satte upp en gång på ridbanan och skrittade några varv. Gången efter satte jag upp o så red vi ut själva i alla gångarter.

1000001321.webp

Tyckte att Emeri började se lite mer klar ut i kroppen, sen tog jag en bild 😂

Bandaget täcker ett litet sår efter lite närkontakt med hagkompis. Inget allvarligt alls, men skitigt i hagen så måste täcka det ordentligt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 010
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 799
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 334
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve