Min lilla minihäst 😍
Mätte henne lite snabbt igår, typ 146cm över havet. Hon går ute med hela flocken nu och trivs❤ lekte med tvååringen idag😍

IMG_1036.webp

1000000275.webp

Lilla skruttan växer så det knakar igen och sover mycket både ute och inne 🥹 I fredags var hon inblandad i en olycka där hon sprang över min pappa när hon slängde sig ut från boxen efter intag .. Han blev hängandes runt halsen på henne och åkte med baklänges ut från stallet och slog i backen med ryggen först .. Så han är lite demolerade just nu men Poppe verkar inte ha tagit någon skada trots att hon kom lös .. Vi vet inte vad som hände, han skulle stänga box dörren och plötsligt fick hon panik. Hon har aldrig fått det varken före eller efter ..

Igår var det dags för lite borstning igen och det är ju lite jobbigt att behöva stå stilla på gången när matte lyfter fötter och borstar mig men jag försöker iaf säger Poppe och matte är nöjd med det och husse med ❤️

Visa bifogad fil 165241
Lilla skruttan växer så det knakar igen och sover mycket både ute och inne 🥹 I fredags var hon inblandad i en olycka där hon sprang över min pappa när hon slängde sig ut från boxen efter intag .. Han blev hängandes runt halsen på henne och åkte med baklänges ut från stallet och slog i backen med ryggen först .. Så han är lite demolerade just nu men Poppe verkar inte ha tagit någon skada trots att hon kom lös .. Vi vet inte vad som hände, han skulle stänga box dörren och plötsligt fick hon panik. Hon har aldrig fått det varken före eller efter ..

Igår var det dags för lite borstning igen och det är ju lite jobbigt att behöva stå stilla på gången när matte lyfter fötter och borstar mig men jag försöker iaf säger Poppe och matte är nöjd med det och husse med ❤️
Men fy så otäckt! Hoppas det går bra med din pappa!

Förra helgen skulle hon inte ha grimma på sig så i söndags när jag var där la jag grimskaftet runt halsen först och då var det bara att sätta på grimman så kunde jag leda henne runt lite. Jättesnäll.🩷

Bifogade filer

• IMG_5596.webp
    IMG_5596.webp
    243,2 KB · Visningar: 22
@prinsessfeminist Hur går det med din?🩷

Mycket tunga hos min..👅🤣
Tack för att du frågar!
Han är fortfarande väldigt svullen efter operationen i slutet av februari.

Det har känts helt tröstlöst och i helgen fick jag smått panik när jag noterade hur mycket det friska benet får ta, när han nästan inte vill stödja/vila på det svullna benet alls (i vila, för i rörelse är han inte särskilt halt).

Så igår morse på väg till jobbet, fick jag en stor noja över vad som kan vara på väg att hända, att inflammationen börjar bli en infektion etc...

Så jag ringde veterinären och fick tid samma dag för att kolla upp vad som händer.

Så, sagt och gjort, jag fick ta ledigt och åka in med honom, samt hans dagmammahäst.

Helt ensam, dessutom, alltså jag hade ingen medhjälpare.

Efter röntgen och ultraljud konstaterades att något höll på att hända med skelettet, då en yta börjat bli lite taggig, och att sidoligamentet är alltjämt skadat och läkningen går lååååångsamt.

Idag var det återbesök och nu behandlas han med irap. Jag hoppas det skall ha effekt.
20250408_185936.webp

Tack för att du frågar!

Det har känts helt tröstlöst och i helgen fick jag smått panik när jag noterade hur mycket det friska benet får ta, när han nästan inte vill stödja/vila på det svullna benet alls (i vila, för i rörelse är han inte särskilt halt).

Så igår morse på väg till jobbet, fick jag en stor noja över vad som kan vara på väg att hända, att inflammationen börjar bli en infektion etc...

Så jag ringde veterinären och fick tid samma dag för att kolla upp vad som händer.

Så, sagt och gjort, jag fick ta ledigt och åka in med honom, samt hans dagmammahäst.

Efter röntgen och ultraljud konstaterades att något höll på att hända med skelettet, då en yta börjat bli lite taggig, och att sidoligamentet är alltjämt skadat och läkningen går lååååångsamt.

Idag var det återbesök och nu behandlas han med irap. Jag hoppas det skall ha effekt. Visa bifogad fil 165279
Den där magkänslan som hästägare slår sällsn fel. Håller tummarna! Vad sa veterinären om prognos?

Den där magkänslan som hästägare slår sällsn fel. Håller tummarna! Vad sa veterinären om prognos?
Ja!

Lyckligtvis var inte veterinären särskilt bekymrad utan tyckte att läkning ändå skett, om än långsamt.
De trodde inte att detta skall ha någon effekt på framtiden, och att sex veckor ändå är relativt kort tid.

Prognos är att leden läker på ca 8 månader.

Irap skall förhoppningsvis minska svullnaden och därmed hjälpa till ytterligare. Själv har jag ingen erfarenhet av detta.

Jag håller tummarna, för gud som jag älskar denna gosse. Vänligare och lättare häst att hantera i allt får man leta efter.

Han lastar sig tex helt själv. Bara en sådan sak...

Tack för att du frågar!

Idag var det återbesök och nu behandlas han med irap. Jag hoppas det skall ha effekt. Visa bifogad fil 165279
Men gud vad jag känner med dig! Håller alla tummar att fortsatt läkning går bra!✊🏻✊🏻❤️❤️
Läste härom dagen om en som förlorade sin åring i en hagolycka. Så fruktansvärt och man känner så med ägaren som var helt förkrossad.
Vet inte om jag skulle fortsätta med hästar om det hände Hedda något.

Ja!

Lyckligtvis var inte veterinären särskilt bekymrad utan tyckte att läkning ändå skett, om än långsamt.
De trodde inte att detta skall ha någon effekt på framtiden, och att sex veckor ändå är relativt kort tid.

Prognos är att leden läker på ca 8 månader.

Irap skall förhoppningsvis minska svullnaden och därmed hjälpa till ytterligare. Själv har jag ingen erfarenhet av detta.

Jag håller tummarna, för gud som jag älskar denna gosse. Vänligare och lättare häst att hantera i allt får man leta efter.

Han lastar sig tex helt själv. Bara en sådan sak...
Skönt att veterinären är positiv! Irap har jag inte heller någon erfarenhet av, men läst mycket positivt om det.
Han låter som ett guldkorn värt mödan :love:

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 197
Senast: Murray
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 015
Senast: Raderad medlem 147980
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 853
Senast: Palermo
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 579
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Mata småfåglarna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈