Födda 2022

Hon blev två år förra veckan, 3e juli. ⭐
Så kul att följa hennes utveckling. Hoppas kunna sitta på henne i höst och rida lite till våren 🤩

Mätstickan står på 149cm 😆


IMG_9034.jpeg
 
Nu minns jag inte vad det var för stam på din, men vad tror du hon landar på?
Hon är e. Magic Park (SWB) och u. Mitt haflingersto. Pappa är runt 168 och mamman är 146.
Jag tror hon kommer bli runt 153-155cm. Har hoppats på 148,0 eller 160😆
så länge jag inte behöver sälja henne så spelar det ingen roll, sen kommer det väl alltid finnas en marknad för snälla, bra grundutbildade, ”lagom” hästar så jag får försöka ordna henne i den kategorin istället 😊
 
En liten uppdatering från mig.

I maj sålde jag fina Marvin till en familj som kommer ha möjlighet att förvalta hans hopp-kapacitet bättre än mig. De äger även Marvins bror (samma mamma) också 👌❤️🐴

Jag själv har köpt mig ett ett stoföl av en helt annan ras - nämligen Irish Cob, hon flyttar hem till mig i oktober ☀️
 
En liten uppdatering från mig.

I maj sålde jag fina Marvin till en familj som kommer ha möjlighet att förvalta hans hopp-kapacitet bättre än mig. De äger även Marvins bror (samma mamma) också 👌❤️🐴

Jag själv har köpt mig ett ett stoföl av en helt annan ras - nämligen Irish Cob, hon flyttar hem till mig i oktober ☀️
Grattis och vad roligt!
Hur var det att sälja, tufft?
Jag sålde min fina unghäst i vintras, och han har det så bra, men ändå.
Jag saknar honom och tycker egentligen väldigt illa om att sälja. Man fäster sig så vid dem.
 
Hälsade på Calle igår. Uppställningen kanske inte är snyggast men det är ju Calle! Jämförde rumpor (haha) och han har fått sin mammans fullblodsrumpa, syns väl när man tittar på de andra i hagen. Tycker han har växt sen jag var där senast vilket inte var så länge sen.
Men han har ju ingen kropp?! Eller så är man mer van vid tjockare hästar.
Jag måste ta mod till mig att boka röntgen och även undersökning av hans opererade ben/hov och se hur prognosen är för ridhäst.
IMG_3120.jpeg
 
Hälsade på Calle igår. Uppställningen kanske inte är snyggast men det är ju Calle! Jämförde rumpor (haha) och han har fått sin mammans fullblodsrumpa, syns väl när man tittar på de andra i hagen. Tycker han har växt sen jag var där senast vilket inte var så länge sen.
Men han har ju ingen kropp?! Eller så är man mer van vid tjockare hästar.
Jag måste ta mod till mig att boka röntgen och även undersökning av hans opererade ben/hov och se hur prognosen är för ridhäst.

Haha, vad då, han har ju en helt normal kropp ju? 😄

Min är snarare för tjock, iofs ett "lyxproblem" med en unghingst... fast jag föredrar nog att de är lite svårfödda.
 
Tycker Calle ser fin ut. Min är klotrund. Inte fet med depåer, men typ jämntjock. La på mammans sadel, hon är renrasig haflinger. Brukar visserligen vara slimmad, men ändå, ingen smal bom. Men den var på tok för smal för Nova. 🙃
 
Tycker Calle ser fin ut. Min är klotrund. Inte fet med depåer, men typ jämntjock. La på mammans sadel, hon är renrasig haflinger. Brukar visserligen vara slimmad, men ändå, ingen smal bom. Men den var på tok för smal för Nova. 🙃

Lite tröst - unghästar är ofta ganska runda över ryggen, och kan faktiskt gå ner i bomvidd när manken "kommer upp" mera.
 
Tänkte uppdatera om Emeris sparkskada. Försöker lägga den i en "spoiler" 😁 valde en lite mildare bild också.
Tycker det läkt väldigt fint faktiskt och vet man inte att hon har blivit sparkad ser man det inte alls.

IMG_20240807_171919.png
 
IMG_2083.jpeg

Är så nöjd hittills med Doris, så snäll och fin i sättet. Fortfarande lite svårt med att lyfta bakbenen men det löser vi!

Hennes absoluta bästis på lösdriften fick tyvärr tas bort efter senskadan, men hon trivs med ponnyn också.
 
IMG_20240819_183850.jpg

Vart tog min fölunge vägen?! Nu har hon till och med mamma Empas grimma.

På äventyr idag, hovslagarbesök med tillhörande transport dit och hem. Guldstjärna rakt över. Lastar typ sig själv, stog som ett ljus när hovslagaren verkade. Visst, hon är fortfarande lite frågande och funderar nog på vad fan vi håller på med. Men hon gör det och sköter sig så fint.

Fick dessutom beröm av hovslagaren för mitt jobb med henne. Hon är skarp och galet känslig, med sin mors humör på gott och ont. 😅😍🤩
 
IMG_4266.jpeg

Kommer troligtvis flytta Doris till Fumos stall ganska snart, stallägaren skrev precis att vi kommer behöva höja hyran REJÄLT för de går visst back osv. Jag känner att eftersom jag redan får köpa strö själv kan jag lika gärna ha henne med Fumo där allt ingår för 900kr till.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 541
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp