Födda 2022

Jag älskar hästar, jag älskar hästar, jag älskar hästar...

Emeri har högst troligt blivit sparkad i pannan... Skrapmärke på pannbenet men intakt, tack och lov. 7 stygn. Penicillin och metacam i 5 dagar. Självklart hände det en röd dag och jag är från och med i morgon själv hemma med 4 hästar på stall/hemma och 18 på bete.

Mamma häst är dålig och under utredning. Behöver bantas men får knappt någon mat som det är och får inte motioneras, bra kombo.

Jag älskar hästar.
IMG_20240606_181301.jpg

Trött Emeri. Besparar er bilderna på såret.

Emeri var i alla fall väldigt snäll när distriktarn var här. Och även innan när jag var tvungen att försöka hålla såret rent och fuktigt tills veterinären kom och kunde sy. Jag var självklart själv hemma, fick stå med slickburk i ena handen och sen försöka göra rent med andra. Emeri är en stjärna 😍
 
Jag älskar hästar, jag älskar hästar, jag älskar hästar...

Emeri har högst troligt blivit sparkad i pannan... Skrapmärke på pannbenet men intakt, tack och lov. 7 stygn. Penicillin och metacam i 5 dagar. Självklart hände det en röd dag och jag är från och med i morgon själv hemma med 4 hästar på stall/hemma och 18 på bete.

Mamma häst är dålig och under utredning. Behöver bantas men får knappt någon mat som det är och får inte motioneras, bra kombo.

Jag älskar hästar.
Visa bifogad fil 146858
Trött Emeri. Besparar er bilderna på såret.

Emeri var i alla fall väldigt snäll när distriktarn var här. Och även innan när jag var tvungen att försöka hålla såret rent och fuktigt tills veterinären kom och kunde sy. Jag var självklart själv hemma, fick stå med slickburk i ena handen och sen försöka göra rent med andra. Emeri är en stjärna 😍
Ibland är det elände. Mina två krånglar sådär lagom att jag bara önskar ta en liten paus. Bara ett tag. 😫

Hoppas Emeri blir bra snabbt!
 
Såret i pannan har inte läkt som det ska. Såg bra ut när stygnen var där. Men när de plockades visade det sig att sårkanterna inte alls gått ihop. Trots noggrann skötsel efter hon syddes. Nu är det bara att fortsätta tvätta och hoppas på det bästa. Ser det inte bättre ut på en vecka får vi troligen öppna igen... Kan vara så att det i alla fall gått en flisa från skallbenet som ligger och skaver. Eller en spricka eller, eller, eller... Jag är verkligen helt dränerad.
IMG_20240619_164457.jpg


Fin är hon i alla fall 😍 och världens snällaste!
 
Såret i pannan har inte läkt som det ska. Såg bra ut när stygnen var där. Men när de plockades visade det sig att sårkanterna inte alls gått ihop. Trots noggrann skötsel efter hon syddes. Nu är det bara att fortsätta tvätta och hoppas på det bästa. Ser det inte bättre ut på en vecka får vi troligen öppna igen... Kan vara så att det i alla fall gått en flisa från skallbenet som ligger och skaver. Eller en spricka eller, eller, eller... Jag är verkligen helt dränerad.
Visa bifogad fil 147700

Fin är hon i alla fall 😍 och världens snällaste!
Men så jobbigt.... har man röntgat skallen, eller hur är resonemanget? Bara vänta och se?

Din häst är hur som helt sagolikt vacker!
 
Men så jobbigt.... har man röntgat skallen, eller hur är resonemanget? Bara vänta och se?

Din häst är hur som helt sagolikt vacker!
Ingen röntgen. Vänta och se hur såret läker bara. Börjar såret gå upp får man röntga för att se om det är någon benflisa eller så. Men, peppar, peppar. Såret är ihop som det ser ut nu och ser fint ut. Kommer ju självklart blir ett ärr, men det kan vi leva med.

Tack, jag är ju självklart partisk, men hon är verkligen en dröm 😍
 
Jag fortsätter spamma tråden. 😁

Det finns fördelar med att ha hästen hemma under semestern. Såret helt läkt nu, tack och lov!

Har passat på att introducera löshoppning. Hon har väldigt lätt för sig och förstod direkt vad det gick ut på. Fick stötta lite när det blev en oxer första gången. Annars är det bara att leda in henne och titta på 😁 Håller det till yttepytte hinder men tycker nog allt att man ser lite hoppning i henne. Spännande för framtiden 😍 🤩
 
Jag fortsätter spamma tråden. 😁

Det finns fördelar med att ha hästen hemma under semestern. Såret helt läkt nu, tack och lov!

Har passat på att introducera löshoppning. Hon har väldigt lätt för sig och förstod direkt vad det gick ut på. Fick stötta lite när det blev en oxer första gången. Annars är det bara att leda in henne och titta på 😁 Håller det till yttepytte hinder men tycker nog allt att man ser lite hoppning i henne. Spännande för framtiden 😍 🤩
Åh vad roligt! Är så sugen på att testa med min.
 
IMG_3598.jpeg

Ack, så bildsköna de är när de är höga i bak 😆

Här är det lite jobbigt just nu för Doris! Hon själv sköter sig som vanligt men hennes absoluta hagbästis har fått en svår senskada och står i en sjukhage i anslutning till lösdriften. Doris tycker det är väldigt jobbigt, de brukar stå och äta på samma hötuss annars. ❤️ Hon kommer överens med ponnyn också men inte lika bra som med kompisen 💔. Det värsta är att vi vet inte om det kommer gå väl för kompisen, Doris kommer bli superledsen om hennes bästis försvinner…
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
742
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 541
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp