Födda 2022

Igår satt jag på Bob! Han är helt obrydd men har haft svårt att stå still vid pallen, den polletten har nu trillat ner och jag kunde sätta mig fyra-fem gånger utan spänning. Nu blir det vila fram till jul, nyår eller något.

Bifogade filer

• IMG_20241205_131813.webp
    IMG_20241205_131813.webp
    225 KB · Visningar: 53
i början av januari har vi planerat in löshoppning!
Är bara is hemma nu. Hoppas det blir lite bättre snart så Nova kan följa på promenader iallafall. Som tur är så har hagen klarat sig.

Hur har ni det med era nu-treåringar? Min går mest i hagen. Fick sätta på skor i fram efter hålväggar i ena framhoven som bara ville fläka upp sig. Men det gick bra att sätta på skor. Funderar på att åka på löshoppning i helgen men det är isgata så avvaktar nog.

Hur har ni det med era nu-treåringar? Min går mest i hagen. Fick sätta på skor i fram efter hålväggar i ena framhoven som bara ville fläka upp sig. Men det gick bra att sätta på skor. Funderar på att åka på löshoppning i helgen men det är isgata så avvaktar nog.
Doris gör inte mycket men ska troligtvis på inridning i februari så då blir det troligtvis framskor tänker jag

Min har snart vilat en månad, det var inplanerat vila men sammanföll med en hovböld (som inte satt i själva hoven utan bara bak på balken). Han ser fräsch ut nu igen men det är kallt här nu så jag tänker någon vecka vila till så jag hinner i kapp med de andra hästarna först.

Nova är lite igång! Jag travade ett varv ett par gånger hemma på ridbanan på senhösten, sen har hon vilat två månader innan jag satt upp igen på julafton 😊 hon är en stjärna.

Ska få lite hjälp från backen av min tränare, så gissar att jag rider några pass till under ett par veckor innan hon får vila igen tills det blir vår och vi kan börja rida ut. På söndag ska vi löshoppa, det ska bli spännande!

Vi kan lasta och åka själva, jag kan sitta upp och rida själv i skritt och trav. Typ styra lite 🤣
Hon är bäst❤️

IMG_0486.webp

Lilla M går i hagen, lekar med sin ena kompis och får stryk av andra kompisen när han blir för kaxig... helt perfekt 😅 Jag plockar in honom ibland och borstar och tränar på att lyfta bakbenen som han blivit lite knepig med. Och så tränar vi på att gå snällt förbi stona, vilket han blivit så bra på så det känns nästan synd att kastrera honom.....! 😂 Men jag har kommit fram till att jag tyvärr inte har ressurserna för att behålla honom som hingst, så om det bara kan bli riktig vinter och inte ler-helv*te snart, så är planen att han ska bli vallack.

Annars börjar det väl bli dags att vänja in bett och sadel, longeringen är tillfälligt pausat pga ridbanan inte mått så bra av allt regn den senaste tiden. Men funderar på om man skulle testa att tömköra istället i fortsättningen. Jag tror inte det kommer bli problem att rida in honom, just nu så har jag någon sorts lös plan på att göra det kring påsk typ. 😇

1000002206.webp

Min lurvfia har haft sadel på sig, och longeras utan större problem. Men hon är precis som sin mor och har luftsprång och bock som egen gångart. Hoppas hon tar efter mor i att aldrig göra det med ryttare (haft henne sen hon var tre, är 15 idag och har aldrig bockat med mig på).

Har hängt lite på henne också, och hon är totalt obrydd. Väntar ett litet tag till att rida in på riktigt, vädret är skit och ja, hon växer rätt bra fortfarande.

Tidigare i höstas var vi på Lövstas talangjakt för hopphästar, det var mycket roligt och hon skötte sig exemplariskt. Fick med fina lovord för framtiden! Bland annat att hon är väldigt säker på sin taxering, hoppar väl, vill göra rätt och är väldigt försiktig och aktsam, klok häst 😍

Doris ska iväg på inridning i februari, i samband med det tänker vi nog lämna tillbaka vår foderhäst, tre var en för mycket och sambon vill hellre fokusera på Doris. Det innebär också att jag troligtvis får flytta ifrån stallet de står i, heureka! Det är motigt när man inte riktigt trivs.

Suck, hon har tappat ena skon, givetvis på den ”dåliga” hoven… men Hovis kunde komma förbi på måndag. Hoppas inte hon trasar sönder foten mer, men det är snö så borde inte bli så illa.

Suck, hon har tappat ena skon, givetvis på den ”dåliga” hoven… men Hovis kunde komma förbi på måndag. Hoppas inte hon trasar sönder foten mer, men det är snö så borde inte bli så illa.
Hoppas det ger sig!
Vi hade problem med röta ifjol och fick skära upp ena framhoven. Peppar peppar har det gått bra iår.

Hoppas det ger sig!
Vi hade problem med röta ifjol och fick skära upp ena framhoven. Peppar peppar har det gått bra iår.
Skönt att höra! ”Lilla” damen skötte sig utmärkt och har nu fått en ny sko med tjusig rosa snösula till 😄 hon fick mycket beröm och komplimanger.

1000002357.webp

Pannluggen är på återhämtning efter sommarens konstanta flughuveanvändning som tyvärr skavde av nästan allt.

Hur som växer hon som ett odjur igen, kändes som att hon var jämn och fin i kroppen där strax innan jul, nu är hon högre bak igen 😂

Vi har i alla fall anmält oss till löshoppningsträningar vid 3 tillfällen under våren. Får se sen om hon är redo för unghästtest i slutet av maj. Annars får vi vänta till sensommaren. Bra att bo i Skåne med flera tillfällen spridda under säsongen. 😁

Pannluggen är på återhämtning efter sommarens konstanta flughuveanvändning som tyvärr skavde av nästan allt.

Hur som växer hon som ett odjur igen, kändes som att hon var jämn och fin i kroppen där strax innan jul, nu är hon högre bak igen 😂

Vi har i alla fall anmält oss till löshoppningsträningar vid 3 tillfällen under våren. Får se sen om hon är redo för unghästtest i slutet av maj. Annars får vi vänta till sensommaren. Bra att bo i Skåne med flera tillfällen spridda under säsongen. 😁

Vart ska du löshoppningsträna? Pm'a gärna om du inte vill skriva ut här, tänkte om det är på samma ställe som jag ska. :)

Dels KL:
Dvs enligt plan ska vi löshoppa i mars och april, men M lyckades fastna med bakbenen i staketet i tisdags när han rullade i hagen, så just nu står han i sjukhage och väntar på att svullnaden ska gå ner så man kan UL'a... håll tummarna att det inte är någon skada på senorna...!

Det verkar ha gått otroligt bra med M's ben tack och lov - veterinären var här i eftermiddag och kände och klämde på senan och tyckte inte vi behövde UL'a utan han kunde få gå ut till sina kompisar på lösdriften igen. 🥰 Så nu håller jag tummarna att han ska sluta självskada och hålla sig frisk och hel framöver!

Lägger med en bild bara för att han är så himla söt.

20250104_142847.webp

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
16
· Visningar
884
Senast: thoora
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Hästvård En häst grundvaccinerades fel med influensa + stelkramp, Prequenza Te (fick även botulismvaccin men där är intervallet korrekt)...
Svar
5
· Visningar
1 025
Senast: Fiorano
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 379
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka