Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

Outhärdlig är nog mer rätt ord när man vill ha EDA ;)

Hur som helst, jag tycke ALLA som fått ur sig en unge ska vara stolta, oavsett hur det gick till!

Är inte K-vit för barnets skull eller tar jag helt fel? I så fall tycker jag det känns lite taskigt att avstå bara för att ma själv vill ha allt så naturligt som möjligt.

Det är för blodets koagulering. Hos barnet.

Håller med dig - alla ska vara stolta!

Ang K- vitaminet så jo, det är till för blodets koaguleringsförmåga. Även något som man tillsätter via spruta så barnet får en väldigt mkt högre nivå av de tän den ska naturligt sett. Barnet producerar naturligt k-vitamin själv i tarmen och har en normal nivå av det efter en eller ett par dagar utan injektion, alltså behövs inte sprutan, förutom möjligtvis om risken för blödning av någon anledning är högre än normalt (som tex efter förlossning med sugklocka).
Inga djur får ju injektion av k-vitamin tex och de överlever.
Frågan är ju varför naturen sett till att man inte föds med en normalhög nivå k-vitamin, kanske är det tanken att blodet ska vara något tunnare för att tex stamceller etc lättare ska komma åt en skada?

så nej, jag anser det inte som något viktigt, speciellt inte då risken för blödning hos barn är väldigt liten och dosen k-vitamin blir så hög att bebisen får tjockare blod än en vuxen efter den. Måste de ge k-vitaminet ser jag hellre att de i så fall ger det oralt så att barnet själv kan ta upp den mängd som behövs.

K-vitamin tillverkas av de bakterier vi har i tarmen, eftersom bebisar är sterila när de föds så har de väldigt låga halter K-vitamin. Det är inget naturen har bestämt, det är en bieffekt av att det är väldigt dåligt att få infektioner i livmodern.

K-vitaminet är en del i en lååång kedja av faktorer som behövs för koagulation, det förbrukas enbart när det behövs. Det gör inte blodet tjockare av sig självt, det gör ingenting om det flyter runt för sig självt. Men när det behövs så ger det möjligheten för blodet att koagulera.

För övrigt tycker inte jag det går att jämföra människor med djur i det här avseendet. Kalvar kan stå på sina ben efter bara nån timme, våra ungar är extremt outvecklade, de klarar ingenting själva. Möss får också hjälplösa ungar men de får fem-sex stycken, det gör inget om en eller ett par stryker med, för oss vore det katastrof om barnet dog efter förlossningen. Som för övrigt ofta är väldigt mycket mer komplicerad hos människan jämfört med djuren. Att mamman eller barnet dör har varit vanligt, och är det fortfarande i fattiga länder där det inte finns modern sjukvård.

Våra små hjälplösa ungar utsätts för en enorm påfrestning vid förlossningen, deras skallben ska glida över varandra och hjärnan pressas samman för att de ska kunna komma ut. Detta ger små-blödningar i hjärnan, men även på andra ställen, att hjälpa bebisen läka dessa små-blödningar är en bra grej. Risken att en liten blödning ska bli en stor finns vid varje naturlig förlossning.

Jag förstår önskan om att allt ska vara naturligt, men jag tycker det är bättre att välja på fakta än på myter.

Förlåt men det här inlägget visar i alla fall för mig väldigt tydligt varför det är farligt när icke-kunniga har läst på internet och tror sig veta bättre än läkare. Jag är ingen expert själv, just därför skulle jag lita på rekommendationer faktiskt.

Outhärdlig är nog mer rätt ord när man vill ha EDA ;)

Hur som helst, jag tycke ALLA som fått ur sig en unge ska vara stolta, oavsett hur det gick till!

Ja vaffan, huvudsaken är att ungen kommer ut och att alla mår bra.

Men det många inte vet, (och jag har inte läst tråden om någon skrivit det redan), är att det heter inte ryggmärgsbedövning även om t o m sjukvårdspersonal säger så. Ryggbedövning heter det för ryggmärgen går bara ner på halva ryggen ungefär. Men hjärna och ryggmärg är omgivna av tre hinnor och två av dem följer med ned hela vägen till svanskotan. Så man bedövar inte i ryggmärgen.

Jag fick ryggbedövning första gången för att orka och jag kände inte ett jota efter det. Andra gången ville jag ha ryggbedövning då med för inte ville jag ligga i flera timmar med de där värkarna. Bedövningsläkaren hann i alla fall komma och titta på mig i dörren. :p Jag skulle bara på toa mellan de ringde läkaren och till det han kom. Men där fick sonen bråttom och höll på att hamna på golvet istället. Så jag har fött barn utan bedövning också. Och det var ju inget. Krystvärkarna kände jag ingen smärta av, bara spände en del i underlivet men det var inte så farligt.

Hade vården informerat ordentligt om allt så hade man inte behövt läsa på själv för det första, men nu är det inte så tyvärr. Jag fick själv inte veta något om K-vitamin från vården, inget alls. Inget om livmodersammandragande medel som ges på rutin efter födsel av bebis, inget om nackdelarna med tex eda/ morfin etc, inget om sen vs tidig avnavling, inget om riskerna med att ta hål på hinnorna, inget om att föda vaginalt när det kommer till sätesbjudning... Ska jag fortsätta?
Jag fick höra att sen avnavling är överreklamerat då bebisen andas med munnen när den kommit ut - men hon tänkte inte på de viktiga stamcellerna, blodet, antikropparna och givetvis syret som kommer via navelsträngen. Ingen har heller sagt något om att bebisen inte syresätter sig vis lungorna på en gång utan att det är viktigt att låta den få syre via navelsträngen ett tag efter födseln för att ibte riskera syrebrist hos vitala organ.
(Information har jag fått av bla olika barnmorskor, men de är väl inte trovärdiga de heller, förstås).

Ang k-vitaninet igen då så jovisst, bebisen föds med steril tarm likväl som jag tror att alla djur gör det med då de inte heller vill ha livmoderinflammationer. Bebisen börjar producera k-vitamin själv så fort den får mat i magen och den första mjölken (och ersättningen) innehåller extra mycket k-vitamin för att hjälpa till på traven. Men det är väl inget som utvecklats just pga att bebisen har en medfödd brist av det heller då?
Det är ju nästan konstigt att vi levde innan 70-talet och tiden då vi "kom på" bristen och började ge k-vitamin på rutin!

Skillnaden på nu och förr är väl att det nu (tack och lov) är rätt ovanligt att kvinnor och barn dör i samband med förlossning.

Jag har fått två barn på KS och där är sen avnavling rutin. Så visst tillämpas det.

I Varberg också. Men inte på alla ställen. Har några som födde på Östra och trots att dom sa till innan om sen avnavling så struntade barnmorskorna i det och tänkte göra en tidig avnavling. Mammorna fick vara väldigt på direkt efter förlossningen för att få sen avnavling.

Och då var det "Ja, ja vad det skall hålla på och krånglas" attityd från barnmorskorna.

Detta var dock 2-3 år sedan så attityden kan ju ha ändrats sen dess.

Vad det gäller K-vitamin så är det mycket "Men så har vi alltid gjort". Det är lite olika i länderna i Europa hur man gör. Vissa ger oralt och vissa inte alls och vissa ger en spruta.

Vad jag har förstått så är det inte till 100% klargjort att det verkligen behövs en K-vitamin spruta. Det är en massa saker som ändras med åren. Nya studier visar andra resultat.

Det som stör mig mest med K-vitamin sprutan är att ingen har talat om för mig att mitt barn får en spruta direkt efter födseln. Ren slump att jag fick reda på det.

Som du säger så är det väldigt mycket "vi har alltid gjort så" med k-vitaminet. För mig känns det som något onödigt eftersom jag fortfarande tror att det finns en naturlig anledning till att det är en "brist" på det när man föds.
Jag blir otroligt arg på det faktum att man sällan får veta att det ges till barnen, att det bara ges utan föräldrarnas vetskap och vara det är faktiskt olagligt.

Tidig avnavling uppkom i samma veva som k-vitaminet. Med sen avnavling får bebisen automatiskt högre hb och mer blod = tjockare blod, kanske en naturlig lösning på "bristen" där med?

Ja, "sen avnavling" tillämpas på sjukhuset där min dotter föddes med, med alla BM följer inte det eftersom man "alltid klipt tidigt".
Problemet är bara att "sen avnavling" för vården oftast är "vi väntar 2-3 minuter innan vi klipper" och ofta klampar de navelsträngen innan det med = noll blodflöde till bebis.
För mig är sen avnavling när allt blod kommit till bebisen, navelsträngen är vit och slapp och tom på blod. Det kan gå på 4 minuter men även dröja upp till typ 45 minuter, så de där 2-3 minutrarna som fl kör med är bara "senare" avnavling, men knappast sen avnavling.

Dessutom minskar risken för blödning hos mamman vid riktigt sen avnavling eftersom moderkakan då är tom på blod, mjuk och lossnar lätt (antagligen eftersom den är "klar" då), vid tidig avnavling är den blodfylld och inte alls lika lätt att få ut.
Men även där ger man ju livmodersammandragande medel i förebyggande syfte för att mamman inte ska blöda, istället för att låta moderkakan komma ut i sin takt. Har man otur drar de även i navelsträngen och då kan man både lyckas dra av navelsträngen eller dra loss moderkakan innan den släppt = blödning. Risken är då även större att en bit moderkaka blir kvar där inne och det vet vi ju alla att det inte är särskilt bra.

På Varberg får den pulsera klart i alla fall på mina förlossningar. Tog väl ca 10-20 min (olika från barn till barn).

Fast krasst sett så har ju u-länder utan god sjukvård betydligt högre procent både barna- och mödradödlihet än vad vi som har haft turen att ha det har... Men det är klart om det är viktigare att allt är naturligt än att det verkligen går väl i slutändan, då är ju ditt resonemang fullt logiskt....

Själv hade jag nog klarat mig på stenåldern oxå o mina två barn oxå. Jag har haft enkla graviditeter o dito förlossningar o friska barn. Jag har dock flera vänner som defintivt inte hade funnits längre alt deras barn hade inte gjort det om vi inte haft den förlossningsvård vi har....

Fast krasst sett så har ju u-länder utan god sjukvård betydligt högre procent både barna- och mödradödlihet än vad vi som har haft turen att ha det har... Men det är klart om det är viktigare att allt är naturligt än att det verkligen går väl i slutändan, då är ju ditt resonemang fullt logiskt....

Själv hade jag nog klarat mig på stenåldern oxå o mina två barn oxå. Jag har haft enkla graviditeter o dito förlossningar o friska barn. Jag har dock flera vänner som defintivt inte hade funnits längre alt deras barn hade inte gjort det om vi inte haft den förlossningsvård vi har....

Vad jag tänker på naturlig är att många saker ger man utan att det behövs, bara på ren rutin och gjort så i kanske 40 år utan att reflektera över varför. Men det är ju andra tider idag. Sjukvården och hur den agerar ifrågasätts på ett helt annat sätt idag. På gott och ont givetvis.

Det som är bra är att idag ses inte läkaren som allvetande längre och att saker och ting behöver inte vara det bästa bara för att det gjorts i 40 år (eller längre än så för den delen).

Ta det här med tidig avnavling tex, fråga vilken hästuppfödare som helst om det är bra med tidig avnavling. Det är ju något man undviker så mycket det bara går. Konstigt då att det skulle vara bra för en bebis med tidig avnavling.

När jag hörde att man avnavlade så tidigt som möjligt på bebisar så trodde jag att det var ett dåligt skämt, men det var det inte.

Fast jag ser ingenstans att jag skriver att jag nekar vård när den behövs? Vi har relativt bra vård i sverige (mycket bra jämfört med u-länderna) och det är jag glad över. Skulle det behövas vård för att det håller på att gå åt helskotta så skulle jag inte tacka nej, det har jag aldrig skrivit eller sagt.

MEN däremot förstår jag inte varför jag eller mitt barn ska tvingas på något utan att det finns mening med det? Varför ska jag eller mitt barn ges något på rutin bara för att det finns en liten risk för att något händer annars? Kan jag inte hellre få välja att den vården ges OM den behövs då istället?

Som sagt så är det mycket som ges och görs nu bara för att det gjorts så i 40 år, ingen verkar fundera över att det faktiskt kan vara ganska förlegade metoder just med tanke på den vård vi har nu jämfört med den vi hade för 40 år sedan.

I Finland klipper man kvinnor på rutin tex och vissa anser att vi ska börja göra det här med. Jag anser att man ska hjälpa kvinnan på alla sätt man kan att undvika bristningar istället, men där har man väl gjort så i x antal år och det anses vara det bästa eftersom man "alltid gjort så". Då ser jag hellre att man blir klippt om det verkligen behövs, inte att man alltid gör så för att det kan komma att behövas. Men det är väl återigen bara jag som gärna ser det här "vård när den behövs" istället för "vård innan den behövs".

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2