Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

Jag tror att Lillsis menade att alla E-nummer faktiskt inte är onaturliga. Det finns t ex färgämne som är helt utvunnet ur morötter som ändå har ett E-nr eftersom det i innehållsförteckningar står som tillsats, inte ingrediens, eftersom produkten innehåller så lite av det osv, mm, mm. Så de produkter som vissa företag säljer som "utan E-nummer" kan innehålla precis samma saker, bara att man skriver ut innehållets verkliga namn. Smart försäljningstrick va? Och inte är det onyttigare eller nyttigare för att det heter E-xxx än rödbetsrött...

Nej, jag menade inte heller att alla E-nummer är dåliga, men många av dem är det tyvärr. Och jag är tyvärr väl medveten om att vissa väljer att skriva citronsyra istället för E330, även fast det är den kemiska varienten som mig veterligen inte får kallas citronsyra (eftersom det lurar en att tro att det är den naturliga varianten). Inte så himla kul för de som är känsliga direkt, eller för de som vill undvika de dåliga E-numren.

Min poäng är helt enkelt att allt inte är bra bara för att det används och att man måste våga ifrågasätta.

Jag har fött 4 barn. Första förlossningen fick jag ryggbedövning, med fruktansvärd huvudvärk som biverkning. Huvudvärken höll i sig i minst 1 vecka.
De 3 andra förlossningarna klarade jag helt utan smärtlindring.
I augusti beräknas nr 5 komma. Funderar allvarligt på att föda hemma oassisterat.

Fast nog kommer väl barn nummer 2,3,4 och förmodligen 5 också liiite lättare än barn nummer 1? Så ont jag hade med ettan och nummer två ploppade ju bara ut å ja' ba': "Jaaaa det här vill jag göra om igen" samtidigt som jag tröck ut henne. Det var ju en helt fantastisk upplevelse som inte ens gjorde ont. (Dock använde jag lustgas) Jag tror du är en bra kandidat till en hemmaförlossning. Men ibland vill det ju sig inte och det är inte säkert att det syns på UL innan. Tex en arm i felläge.

Jag har fött båda mina barn utan ryggbedövning - mao vet jag inte hur det är att föda MED den. Jag använde lustgas under krystarbetet med nr 1, med nr 2 ingenting alls. Fick akupunktur med nr 1 iof, det inverkade lugnande på mig så det var bra.

Min erfarenhet är att värkarbetet är det som gör ont. Själva födandet och krystandet var mindre smärtsamt för mig båda gångerna. Därför känner jag, att om man inte ska ta ryggbedövning i förebyggande syfte, utan ta den när det inte går utan i så fall. För klarar man värkarbetet så klarar man krystarbetet. Det är min erfarenhet.

Jag var väldigt nöjd med båda mina förlossningar trots att de var olika, en lång och en kort. Jag upplevde att det gick jättebra att klara sig utan smärtlindring och trots att jag med första var svinarg på att hon aldrig kom ut efter timmar av krystande så kom eda aldrig på tal, däremot föreslog jag att dom skulle sprätta upp mig och ta ut ungen istället. :p Men det hade mest att göra med att jag var trött - och arg av lustgasen, den hade den inverkan på mig. Med nr 2 låg jag i badet tills det var dags att krysta och den gången hanterade jag värkarbetet ännu bättre än första. Jag hade en himla trevlig stund där i badet faktiskt, använde varmvatten som smärtlindring och dykartekniken. Det var verkligen en häftig upplevelse.

Under min första förlossningen när jag fick eda tog den bort all smärta helt. Låg och halvslumrade och vaknade till av att jag var tvungen att ta i.
Kände ingen smärta men ett behov av att krysta.
Det enda som gjorde ont var när huvudet var på väg ut. Det sved och brände.

Under de tre andra förlossningarna har krystvärkarna också gjort ont.

Så visst kan eda ta bort smärta vid krystvärkarna. I värsta fall tar det även bort krystimpulsen så bm måste tala om när man ska krysta.

Epiduralen tar väl ändå inte på krystvärkarna?

Min första förlossning hade jag EDA. Jag kände ingenting under krystvärkarna, varken värkarna eller tryckkänslan. Jag kände när huvudet kom ut, det sved och brände, precis som Mustasukka beskriver. En BM hängde över magen på mig för att skapa ett tryck som jag kunde känna. Annars hade väl ungen legat kvar därinne fortfarande, tre år senare ;)

.

Så visst kan eda ta bort smärta vid krystvärkarna. I värsta fall tar det även bort krystimpulsen så bm måste tala om när man ska krysta.

Jag hade ingen krystimpuls alls, men man känner ju fortfarande värkarna, minst sagt, så man fattar ju när man ska krysta utan att bm behöver tala om det.

Barn nr 3 gjorde absolut ondast på mig, det var fruktansvärt! Ettan gjorde ont, tog några timmar, 2an gick snabbt och gjorde inte så ont, och så 3an fyfasen så ont. Så det behöver inte alltid vara att det blir lättare varje gång. Kanske kan vara så men behöver inte vara det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024