Sv: Föda utan ryggbedövning
Det är ju inte den halt K-vitamin barnet normalt sett har man är ute efter då den mycket låga K-vitaminhalten kan utgöra en allvarlig hälsorisk.
Här syftade jag förstås på den nivå de har när de uppnått normal halt av k-vitamin, inte den lilla nivå de har i sig när de föds.
Vitamin K1=Fytomenadion=fyllokinon (det finns ett gäng olika namn men det är samma molekyl det handlar om) vilket är den K-vitaminform man finner i gröna bladgrönsaker. Det är mao den form du intar när du äter tex. spenat. Rätt naturligt skulle jag påstå. Betraktas som otoxisk.
Hittade faktiskt en vettig skrivelse där det verkar som att du har rätt i det här fallet, det var ju skönt att höra i så fall, om det nu är så! Känns dock som att de sällan använder naturliga produkter i sånt här, men det är ju trevligt om det är så.
Natrimhydroxid används även i beredningen av lutfisk, är det farligt att äta lutfisk?
Jag äter inte lutfisk och försöker att undvika mat som innehåller massa kemikalier, så det låter inte som något jag ska prova i så fall. Kemikalier är ju inte automatiskt nyttiga för att de används och är godkända inom livsmedelsindustrin. Se bara på margarinet tex. Knappast nyttigt när man ser hur det tillverkas, men det är ju godkänt å andra sidan så då måste det kanske vara bra att äta?
Dessutom är det nog skillnad på att äta "lite" i maten (dessutom för en som har en fungerande lever) och att spruta in det "rent" i en nyföding vars lever inte kan ta hand om det.
Vad är det för hemska effekter du tänker dig att lecitin från GMO-soja ska ha? Som jag tolkar innehållet handlar det om att skapa en lösning som optimerar upptaget av K-vitamin. Jag ser inte farliga kemikalier. Nog för att läkemedel kan innehålla mer eller mindre tveksamma ämnen men just denna lösning ter sig för mig tämligen harmlös faktiskt.
GMO är kanske ingen direkt kemikalie, men knappast att föredra. Men så är ju jag en stark motståndare till genmodifierad mat, det känns knappast särskilt naturligt och framställs således inte särskilt naturligt. Eller?
Man skulle ju lätt kunna ta icke-GMO soja tex.
Jag kan inte se att denna lösning direkt skulle belasta levern.
Förutom kemikalierna (som förvisso verkar ok inom livsmedelsindustrin, men knappast är bra för en bara för det?) då? Eller kemikalien. Jag vet inte hur galla påverkar småbarn sådär heller, eftersom det innehåller det med.
Saltsyra känns ju inte heller helt nyttigt.
Men låg K-vitamin är som du själv skriver ett naturligt tillstånd hos nyfödda och det i sig är en hälsorisk. Det ökar risken för inre blödningar. Sjukvårdspersonalen kan inte sia i framtiden och se vilka spädbarn det är som kommer drabbas av inre blödningar. Tyvärr, det syns inte på barnen vilka det är som kommer drabbas av blödningar.
Utan yttre påverkan (typ sugklocka/ tång) så är det inte sätskilt stor risk för blödning av utomstående skador. Ang en ev leversjukdom som kan orsaka blödning (och ev andra sjukdomar, minns inte om det var föera eller vad de heter) så borde de ju logiskt sett kunna ta prover för att se detta.
De orala dropparna har visat sig vara mindre effektiva och barn som fått K-vitamin p o har drabbats av inre blödningar som man har kopplat till just K-vitaminbrist.
Barn som får k-vitamin kan ju fortfarande drabbas av blödningar med dock, trots sprutan. Jag är ändå inte särskilt positivt inställd till att det ges på rutin, speciellt inte som att dosen inte är barnanpassad.
1939 när k-vitaminet upptäcktes och man började ge så gav man 1mg för att man inte hade annat att ge. Jag har inte kunnat hitta någonstans att man gjort vidare studier på att detta skulle vara en optimal mängd, men däremot hittat att dosen ger för hög dos k-vitamin (eftersom den överskrider det normala rätt duktigt). Känns dumt att inte ens försöka se efter om det är en bra dos öht.
Jag håller med om att föräldrar ska informeras, att göra ingrepp utan att informera föräldrarna är fel såvida det inte handlar om att rädda liv. När det gäller rutingrejer är det ju dessutom någonting som barnmorskan på MVC kan informera om långt innan det är dags för förlossning.
Det är inte bara fel utan rent av olagligt enligt Socialtjänstlagen. Att man skriver det i sitt fl-brev, journal och vakar över dem som en hök räcker inte alltid utan "de" kör sitt race ändå och gör ingrepp osv.
MVC är rätt dåliga på att informera ordentligt, tycker jag, eftersom de ofta bara säger det de måste. Frågar man för mycket är man jobbig och har kanske läst på för mycket. Litar inte på vården så som man ska (hur man nu ska kunna det när de inte är ärliga och ger all info från början).
Jag fick ingen info från mvc eller föräldrakurs om de negativa aspekterna av medicinska smärtlindringar etc, förutom typ "man kan bli yr av lustgas". Eller jo - hon sa att bebisen kan få för mycket morfin och vara tvungen att få hjälp med andning osv när den föds och att det tar 2-3 dagar innan morfinet gått ut ur barnets kropp, men det var också allt.