Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

Jag har fött 4 barn. Första förlossningen fick jag ryggbedövning, med fruktansvärd huvudvärk som biverkning. Huvudvärken höll i sig i minst 1 vecka.
De 3 andra förlossningarna klarade jag helt utan smärtlindring.
I augusti beräknas nr 5 komma. Funderar allvarligt på att föda hemma oassisterat.

Edan är inte så himla mysig, nej.. Jag tror nästan att man dka vara glad om man "bara" får den där huvudvärken också, är det värsta.
Jag skulle också kunna tänka mig att föda hemma, men med en doula. Studier visar dessutom att risken för förkossningsskador är mindre vid hemfödslar än när man föder på sjukhus då förlossningen får ha sin gilla gång utan en massa onödig "hjälp" från vårdpersonal.

En bebis börjar andas först när den kommer i kontakt med luften, så så länge den är under vattnet så andas den inte och kan således inte drunkna. Såvida man inte har den där tills navelsträngen slutat pulsera och syret på så vis tar slut då, antar jag, men det gör man ju inte. Jag vet inte riktigt var det farliga i det är om jag ska vara ärlig.

Förutom ett fall då, där BM tvingade upp mamman ur bassängen när krystvärkarna kom för att hon inte fick föda i vattnet och inte var beredd på att bebisen kunde komma ut, vilket resulterade i att bebisen for ut och landade på golvet med huvudet först då.. Den bebisen överlevde dock, men jag ifrågasätter ändå hur den BM tänkte.

Jag vet som sagt inte vad som hände, men ett par dödstillbud har skett och därav har man enligt den BM som höll vår föräldrakurs slutat med vattenförlossningar inom sen offentliga vården. Inget jag hittar på liksom.

Jag återkommer när jag har ett bra svar på din fråga.

Jag måste bara fråga, är du utbildad i ämnet eller är du en glad entusiast som tycker en massa? Och med ämnet syftar jag på barnafödsel, sjukvård, medicin, forskning.

Mvh Miks

Jag återkommer när jag har ett bra svar på din fråga. Jag tror dock att vi ser olika på den - att du menar att man ibland råkar överdosera medan min uppfattning är att den rutinmässiga dosen är en överdosering alleredan, men jag vill ha ett vettigare svar än så och återkommer således senare :)

Nej, jag menar inte att man ibland råkar överdosera. Jag menar att man sannolikt ger en väl avvägd dos och att överdosering torde vara extremt ovanlig om det ens förekommer. Överdosering innebär att man får så pass mycket att det ger negativa effekter på hälsan.

Nej jag tror inte att du hittar på någonting, verkligen inte! Jag vet att det inte är populärt inom vården och jag vet inte hur lätt det är att få igenom att föda i vatten om man nu hyr en bassäng för det heller, men för mig känns det synd att utesluta också eftersom det är en bra avslappning och dessutom bra för vävnaderna som blir varma och mjuka.

Jag är inte utbildad inom ämnet just om barnafödslar, nej. Sjukvårdspersonal klassas jag nog som, om jag valde att arbeta på sjukhus eller liknande, ja.

Men främst är jag nog en "glad entusiast" som inte går med på att köpa allt sjukvården säger utan att jag vill veta både för och nackdelar ordentligt, inte bara fördelarna (som de gärna ger en).
Jag får mycket information från barnmorskor, studier som gjorts av forskare, läkare osv men som ändå av olika anledningar ofta verkar undvikas av vården eftersom det går emot det man alltid gjort. 40 års erfarenhet är ju alltid bättre än en eller flera vetenskapliga studier, verkar det som. Annars hade de ändrat till sen avnavling överallt för längesen, tex, eftersom det finns läkare osv som gjort studier på detta i många många år, ändå är det först nu som det verkar hända något, och inte sällan utan motstånd ändå.

Att fullständigt lämna över sig i sjukvårdens händer skulle jag aldrig göra. Jag vet att de gör fel många gånger.
Tex så används fortfarande Cytotec vid igångsättningar på vissa sjukhus. Även om det är känt att det finns risker med det. Många sjukhus har slutat med det.
Jag vill inte föda på sjukhus pga att det är så svårt att få bestämma över sin egen kropp där. Har känt mig rätt överkörd av personal där.

Bara för att man är utbildad inom ett ämne betyder det inte att man alltid vet vad som är bäst för alla.
Har hört om så många förlossningar där man undrar hur sjutton bm tänkte.
En kompis fick tex eda 10 min innan hennes son var född. Hon hade bett om det i flera timmar.

Kl

Jag fick Ryggbedövning, värkstimulerande samt lustgas. Alltihop var välkommet och välbehövligt.
Jag fick inga som helst biverkningar av det, och kände ingenting när de satte bedövningen.
För mig var det det bästa som kunde hända, och det var inga problem att få något av det, blev tillfrågad och tackade ja.

Det skulle jag inte heller göra - därav att jag läser mycket själv. Såg ett intressant klipp från Norge där BM och obstrektiker slår larm om riskerna av användet av värkstimulerande dropp pga hur det påverkar barnet, och det används ju ganska flitigt i vårt land. Främst vid EDA då man i regel måste ge det och när personalen tycker att det går för långsamt.

Se här:
http://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/nnfa19040114/01-04-2014#t=21m40s

En bekant till mig fick cytotec för bara några år sedan och både hon och sonen höll på att stryka med - jag såg till vid min igångsättning att det inte var det jag fick av min bm. Nu hade hon inte tänkt föreslå det, men tänk om hon gjort det och jag bara tackat ja!

Jag förstår inte att de inte ger eda när man vill ha det och det verkar behövas. Ber man om det inflera timmar så känns det ändå befogat, tycker jag.

Nej, jag menar inte att man ibland råkar överdosera. Jag menar att man sannolikt ger en väl avvägd dos och att överdosering torde vara extremt ovanlig om det ens förekommer. Överdosering innebär att man får så pass mycket att det ger negativa effekter på hälsan.

Jag skulle nog svara att dosen inte är så väl övervägd eftersom den ger en betydligt högre dos av k-vitamin än barnet normalt sett skulle ha. Dessutom är det syntetiskt k-vitamin, inte det naturliga k-vitaminet, vilket i sig inte är sätskilt nyttigt.

(Innehåll taget från fass)
En ml innehåller fytomenadion 10 mg.
Hjälpämnen:
Glykocholsyra, natriumhydroxid, lecitin, saltsyra, vatten för injektionsvätskor.

Natriumhydroxid är samma som kaustiksoda(!). Glykocholsyra är gallsyra. fytomenadion är själva K1-vitaminet.
Nyligen var det en som kontaktade tillverkaren för att fråga vilket lecitin som används, hon fick beskedet att det var sojalecitin och att de inte kan garantera att det är GMO-fri soja.
Antagligen produceras läkemedlet i usa och då är det ju så gott som garanterat gmo-soja i, bara det är läskigt tycker jag.

Tänk då även på att barnets lever inte kommit igång ordentligt förrän efter 2-3 dygn - vad tar då hand om de ämnen man sprutar in, som skulle behövas brytas ner och tas om hand?

Min stora tanke är inte att man ska ta bort k-vitaminet helt, men man kan göra en individuell bedömning och se vilka som behöver det. Är det en ökad risk så kan man ju he det, man varför ge det till ett friskt barn?
Man kan även ha i åtanke att k-vitaminet, enligt fass, ger en fullgod verkan först efter 12-24 timmar. Så typ när barnet eget k-vitamin är fullgott också.

Det finns dessutom orala droppar med naturligt k-vitamin man kan köpa och ge själv, samt äta mat med mycket k-vitamin i slutet av graviditeten så att man själv och därav bebisen har mycket k-vitamin i blodet sedan start.

Det är iallafall min tanke.
Jag kan knte lita på någon som vill göra ingrepp på mitt barn utan att tala om det, utan att få all info om det (positiv och negativ).

Jag skulle nog svara att dosen inte är så väl övervägd eftersom den ger en betydligt högre dos av k-vitamin än barnet normalt sett skulle ha.

Det är ju inte den halt K-vitamin barnet normalt sett har man är ute efter då den mycket låga K-vitaminhalten kan utgöra en allvarlig hälsorisk.

Dessutom är det syntetiskt k-vitamin, inte det naturliga k-vitaminet, vilket i sig inte är sätskilt nyttigt.

Vitamin K1=Fytomenadion=fyllokinon (det finns ett gäng olika namn men det är samma molekyl det handlar om) vilket är den K-vitaminform man finner i gröna bladgrönsaker. Det är mao den form du intar när du äter tex. spenat. Rätt naturligt skulle jag påstå. Betraktas som otoxisk.

(Innehåll taget från fass)
En ml innehåller fytomenadion 10 mg.
Hjälpämnen:
Glykocholsyra, natriumhydroxid, lecitin, saltsyra, vatten för injektionsvätskor.

Natriumhydroxid är samma som kaustiksoda(!). Glykocholsyra är gallsyra. fytomenadion är själva K1-vitaminet.
Nyligen var det en som kontaktade tillverkaren för att fråga vilket lecitin som används, hon fick beskedet att det var sojalecitin och att de inte kan garantera att det är GMO-fri soja.
Antagligen produceras läkemedlet i usa och då är det ju så gott som garanterat gmo-soja i, bara det är läskigt tycker jag.

Natrimhydroxid används även i beredningen av lutfisk, är det farligt att äta lutfisk?

Vad är det för hemska effekter du tänker dig att lecitin från GMO-soja ska ha? Som jag tolkar innehållet handlar det om att skapa en lösning som optimerar upptaget av K-vitamin. Jag ser inte farliga kemikalier. Nog för att läkemedel kan innehålla mer eller mindre tveksamma ämnen men just denna lösning ter sig för mig tämligen harmlös faktiskt.

Tänk då även på att barnets lever inte kommit igång ordentligt förrän efter 2-3 dygn - vad tar då hand om de ämnen man sprutar in, som skulle behövas brytas ner och tas om hand?

Jag kan inte se att denna lösning direkt skulle belasta levern.

Min stora tanke är inte att man ska ta bort k-vitaminet helt, men man kan göra en individuell bedömning och se vilka som behöver det. Är det en ökad risk så kan man ju he det, man varför ge det till ett friskt barn?
Man kan även ha i åtanke att k-vitaminet, enligt fass, ger en fullgod verkan först efter 12-24 timmar. Så typ när barnet eget k-vitamin är fullgott också.

Men låg K-vitamin är som du själv skriver ett naturligt tillstånd hos nyfödda och det i sig är en hälsorisk. Det ökar risken för inre blödningar. Sjukvårdspersonalen kan inte sia i framtiden och se vilka spädbarn det är som kommer drabbas av inre blödningar. Tyvärr, det syns inte på barnen vilka det är som kommer drabbas av blödningar.

Det finns dessutom orala droppar med naturligt k-vitamin man kan köpa och ge själv, samt äta mat med mycket k-vitamin i slutet av graviditeten så att man själv och därav bebisen har mycket k-vitamin i blodet sedan start.

De orala dropparna har visat sig vara mindre effektiva och barn som fått K-vitamin p o har drabbats av inre blödningar som man har kopplat till just K-vitaminbrist.

Jag kan knte lita på någon som vill göra ingrepp på mitt barn utan att tala om det, utan att få all info om det (positiv och negativ).

Jag håller med om att föräldrar ska informeras, att göra ingrepp utan att informera föräldrarna är fel såvida det inte handlar om att rädda liv. När det gäller rutingrejer är det ju dessutom någonting som barnmorskan på MVC kan informera om långt innan det är dags för förlossning.

Det är ju inte den halt K-vitamin barnet normalt sett har man är ute efter då den mycket låga K-vitaminhalten kan utgöra en allvarlig hälsorisk.

Här syftade jag förstås på den nivå de har när de uppnått normal halt av k-vitamin, inte den lilla nivå de har i sig när de föds.

Vitamin K1=Fytomenadion=fyllokinon (det finns ett gäng olika namn men det är samma molekyl det handlar om) vilket är den K-vitaminform man finner i gröna bladgrönsaker. Det är mao den form du intar när du äter tex. spenat. Rätt naturligt skulle jag påstå. Betraktas som otoxisk.

Hittade faktiskt en vettig skrivelse där det verkar som att du har rätt i det här fallet, det var ju skönt att höra i så fall, om det nu är så! Känns dock som att de sällan använder naturliga produkter i sånt här, men det är ju trevligt om det är så.

Natrimhydroxid används även i beredningen av lutfisk, är det farligt att äta lutfisk?

Jag äter inte lutfisk och försöker att undvika mat som innehåller massa kemikalier, så det låter inte som något jag ska prova i så fall. Kemikalier är ju inte automatiskt nyttiga för att de används och är godkända inom livsmedelsindustrin. Se bara på margarinet tex. Knappast nyttigt när man ser hur det tillverkas, men det är ju godkänt å andra sidan så då måste det kanske vara bra att äta?
Dessutom är det nog skillnad på att äta "lite" i maten (dessutom för en som har en fungerande lever) och att spruta in det "rent" i en nyföding vars lever inte kan ta hand om det.

Vad är det för hemska effekter du tänker dig att lecitin från GMO-soja ska ha? Som jag tolkar innehållet handlar det om att skapa en lösning som optimerar upptaget av K-vitamin. Jag ser inte farliga kemikalier. Nog för att läkemedel kan innehålla mer eller mindre tveksamma ämnen men just denna lösning ter sig för mig tämligen harmlös faktiskt.

GMO är kanske ingen direkt kemikalie, men knappast att föredra. Men så är ju jag en stark motståndare till genmodifierad mat, det känns knappast särskilt naturligt och framställs således inte särskilt naturligt. Eller?
Man skulle ju lätt kunna ta icke-GMO soja tex.

Jag kan inte se att denna lösning direkt skulle belasta levern.

Förutom kemikalierna (som förvisso verkar ok inom livsmedelsindustrin, men knappast är bra för en bara för det?) då? Eller kemikalien. Jag vet inte hur galla påverkar småbarn sådär heller, eftersom det innehåller det med.
Saltsyra känns ju inte heller helt nyttigt.

Men låg K-vitamin är som du själv skriver ett naturligt tillstånd hos nyfödda och det i sig är en hälsorisk. Det ökar risken för inre blödningar. Sjukvårdspersonalen kan inte sia i framtiden och se vilka spädbarn det är som kommer drabbas av inre blödningar. Tyvärr, det syns inte på barnen vilka det är som kommer drabbas av blödningar.

Utan yttre påverkan (typ sugklocka/ tång) så är det inte sätskilt stor risk för blödning av utomstående skador. Ang en ev leversjukdom som kan orsaka blödning (och ev andra sjukdomar, minns inte om det var föera eller vad de heter) så borde de ju logiskt sett kunna ta prover för att se detta.

De orala dropparna har visat sig vara mindre effektiva och barn som fått K-vitamin p o har drabbats av inre blödningar som man har kopplat till just K-vitaminbrist.

Barn som får k-vitamin kan ju fortfarande drabbas av blödningar med dock, trots sprutan. Jag är ändå inte särskilt positivt inställd till att det ges på rutin, speciellt inte som att dosen inte är barnanpassad.
1939 när k-vitaminet upptäcktes och man började ge så gav man 1mg för att man inte hade annat att ge. Jag har inte kunnat hitta någonstans att man gjort vidare studier på att detta skulle vara en optimal mängd, men däremot hittat att dosen ger för hög dos k-vitamin (eftersom den överskrider det normala rätt duktigt). Känns dumt att inte ens försöka se efter om det är en bra dos öht.

Jag håller med om att föräldrar ska informeras, att göra ingrepp utan att informera föräldrarna är fel såvida det inte handlar om att rädda liv. När det gäller rutingrejer är det ju dessutom någonting som barnmorskan på MVC kan informera om långt innan det är dags för förlossning.

Det är inte bara fel utan rent av olagligt enligt Socialtjänstlagen. Att man skriver det i sitt fl-brev, journal och vakar över dem som en hök räcker inte alltid utan "de" kör sitt race ändå och gör ingrepp osv.
MVC är rätt dåliga på att informera ordentligt, tycker jag, eftersom de ofta bara säger det de måste. Frågar man för mycket är man jobbig och har kanske läst på för mycket. Litar inte på vården så som man ska (hur man nu ska kunna det när de inte är ärliga och ger all info från början).
Jag fick ingen info från mvc eller föräldrakurs om de negativa aspekterna av medicinska smärtlindringar etc, förutom typ "man kan bli yr av lustgas". Eller jo - hon sa att bebisen kan få för mycket morfin och vara tvungen att få hjälp med andning osv när den föds och att det tar 2-3 dagar innan morfinet gått ut ur barnets kropp, men det var också allt.

Här syftade jag förstås på den nivå de har när de uppnått normal halt av k-vitamin, inte den lilla nivå de har i sig när de föds.

Men jag förstår inte problemet när just denna form av K-vitamin är otoxisk? Sedan är det ju inte alls säkert att normalnivån är detsamma som optimal nivå.

Hittade faktiskt en vettig skrivelse där det verkar som att du har rätt i det här fallet, det var ju skönt att höra i så fall, om det nu är så! Känns dock som att de sällan använder naturliga produkter i sånt här, men det är ju trevligt om det är så.

Väldigt många läkemedel har sitt ursprung i naturen. Läkemedelsbolagen renar fram de verksamma substanserna. Numera kan de "bygga" substanser i mycket stor omfattning vilket vi nog ska vara glada för.

Jag äter inte lutfisk och försöker att undvika mat som innehåller massa kemikalier, så det låter inte som något jag ska prova i så fall. Kemikalier är ju inte automatiskt nyttiga för att de används och är godkända inom livsmedelsindustrin. Se bara på margarinet tex. Knappast nyttigt när man ser hur det tillverkas, men det är ju godkänt å andra sidan så då måste det kanske vara bra att äta?
Dessutom är det nog skillnad på att äta "lite" i maten (dessutom för en som har en fungerande lever) och att spruta in det "rent" i en nyföding vars lever inte kan ta hand om det.

Kemikalier är inte automatiskt onyttiga heller.

GMO är kanske ingen direkt kemikalie, men knappast att föredra. Men så är ju jag en stark motståndare till genmodifierad mat, det känns knappast särskilt naturligt och framställs således inte särskilt naturligt. Eller?
Man skulle ju lätt kunna ta icke-GMO soja tex.

Jag är inte någon stor GMO-anhängare heller men det beror inte på att jag tror att det är farligt att äta GMO-livsmedel, det tror jag absolut inte. Och är det lätt att välja icke-GMO när det gäller soja? Antagligen inte. Jag vet inte hur stor andel av världens sojabönor det är som GMO idag men när jag gick på universitetet för en sådär 7-8 år sedan var 60% av världens alla sojoabönor GMO. Siffran är sannolikt högre idag.

Förutom kemikalierna (som förvisso verkar ok inom livsmedelsindustrin, men knappast är bra för en bara för det?) då? Eller kemikalien. Jag vet inte hur galla påverkar småbarn sådär heller, eftersom det innehåller det med.
Saltsyra känns ju inte heller helt nyttigt.

Gallsyra produceras naturligt i kroppen och tas upp i blodet för att återanvändas. Saltsyra finns också naturligt i blodomloppet. Viktig för reglering av pH.

Utan yttre påverkan (typ sugklocka/ tång) så är det inte sätskilt stor risk för blödning av utomstående skador. Ang en ev leversjukdom som kan orsaka blödning (och ev andra sjukdomar, minns inte om det var föera eller vad de heter) så borde de ju logiskt sett kunna ta prover för att se detta.

Liten ja, men den finns och du kan inte se på barnet om en blödning kommer uppstå. Det går alltså inte att ta prover för att förutspå vilka barn som kommer få problem.

Barn som får k-vitamin kan ju fortfarande drabbas av blödningar med dock, trots sprutan. Jag är ändå inte särskilt positivt inställd till att det ges på rutin, speciellt inte som att dosen inte är barnanpassad.
1939 när k-vitaminet upptäcktes och man började ge så gav man 1mg för att man inte hade annat att ge. Jag har inte kunnat hitta någonstans att man gjort vidare studier på att detta skulle vara en optimal mängd, men däremot hittat att dosen ger för hög dos k-vitamin (eftersom den överskrider det normala rätt duktigt). Känns dumt att inte ens försöka se efter om det är en bra dos öht.

Visst är det så, men de barn som trots K-vitamin drabbas av blödningar skulle antagligen ha en ännu sämre utgångspunkt om de inte hade fått K-vitamin. Optimal dos kan jag inte uttala mig om och jag vet inte varför man ger den dos man ger, men jag har ingen anledning att tro att nuvarande dos skulle vara skadlig.

Det är inte bara fel utan rent av olagligt enligt Socialtjänstlagen. Att man skriver det i sitt fl-brev, journal och vakar över dem som en hök räcker inte alltid utan "de" kör sitt race ändå och gör ingrepp osv.
MVC är rätt dåliga på att informera ordentligt, tycker jag, eftersom de ofta bara säger det de måste. Frågar man för mycket är man jobbig och har kanske läst på för mycket. Litar inte på vården så som man ska (hur man nu ska kunna det när de inte är ärliga och ger all info från början).
Jag fick ingen info från mvc eller föräldrakurs om de negativa aspekterna av medicinska smärtlindringar etc, förutom typ "man kan bli yr av lustgas". Eller jo - hon sa att bebisen kan få för mycket morfin och vara tvungen att få hjälp med andning osv när den föds och att det tar 2-3 dagar innan morfinet gått ut ur barnets kropp, men det var också allt.

Det är jättetråkigt att informationen är dålig på en del MVC. Jag har bara gott att säga om min MVC och om förlossningspersonalen jag har haft. Det går alltid att jobba för att bli bättre en sjukvården har ju tyvärr inte de bästa förutsättningarna för det idag.:(

Är det fortfaranade natriumhydroxid du talar om? För det är ingen som sprutar in margarin i ungarna.

Natriumhydoxid består av natrium, syre och väte, ingenting som bebisens lever skulle ha några som helst problem att jobba med. Natriumklorid är samma sak som koksalt, natrium i sig är någonting som vi behöver i kroppen.

I kombination med syre och väte får man en molekyl som beter sig basiskt, i sin koncentrerade form så är den frätande. När den används som tillsats i tex ett läkemedel är det för att reglera pH på produkten. Man vill i en injektionsvätska ofta ha ett fysiologiskt pH för att det inte ska svida när man injecerar.

Koncenterad natriumhydroxid ska man självklart ha respekt för, men utspädd på detta sätt är det definitivt inget som skadar barnet.

Kemikalier är inte per definition onaturliga substanser, alla molekyler kan kallas kemikalier.

Nu var det ju egentligen inte tanken att vi skulle komma in på och diskutera just k-vitaminets vara eller icke vara, utan förlossningar och sånt. Det känns inte heller som att vi direkt kommer någon vart i vår diskussion.

Hur som så är det kul när man kan lära sig lite nytt och lite nytt har jag lärt mig, även om jag ändå är aningens skeptisk till att man inte verkar ha kollat upp k-vitaminets dos etc ordentligt och jag är lite sisådär till att spruta in främmande saker i barnets kropp. Men åsikter är ju till för att vara olika, eller hur?

Alla gör som de vill i slutet och jag vill egentligen inte döma ut k-vitaminet helt eftersom jag inte är helt emot att ge det heller, men jag tycker att det är otroligt fel när vårdpersonal inte informerar om vad de gör och ger all info om det så att föräldrar kan göra en rättvis bedömning av vad de vill och inte vill. Och överlag vill jag se en förändring av rutinerna då alla inte är lika och behöver samma vård - individualiserade rutiner vore ju bra.
Världropp behövs ju inte till alla kvinnor i efterbördsskedet för att undvika blödning tex eftersom inte alla blöder sådana mängder där det behövs, men man kan ge det NÄR det behövs. Men så gör man ju inte och det berättar de sällan om.
Jag tycker också att det är fel när de säger till föräldrar som väljer att avstå tex k-vitaminet att "jag tycker bara synd om barnet att det ska behöva förblöda" när man biter ifrån efter en massa tjat, fast man tydligt sagt nej. (gäller även andra saker, tex värkdroppet. Min man fick i princip höra att jag skulle förblöda om jag inte fick det och alla som fött barn vet vilken känslomässig resa det är även för partnern, inte så schysst att gå på honom då med sådana ord för att skrämma honom till "rätt" val..)

Hur som - tack för god diskussion (är kul att inte bara bli rent idiotförklarad så fort man vågar ifrågasätta "det vanliga") och till nästa gång ska nog jag till att vara än mer påläst! Om jag skulle snubbla över något bra så kanske jag kan få återkomma i pm, mest bara för skoj skull? Du verkar ju faktiskt vara en person som skulle kunna vara intresserad, även om du är mer "för".

Är det fortfaranade natriumhydroxid du talar om? För det är ingen som sprutar in margarin i ungarna.

Man ska aldrig säga aldrig, men då är det förhoppningsvis inga läkare eller vårdpersonal åtminstone ;)
Det var mer ett exempel på att kemikalier inte behöver vara nyttiga för att de ingår i en matvara. Se alla E-ämnen tex.

Hur som så lägger jag diskussionen på hyllan. Det var inte meningen att det skulle bli ett sånt tjatter om k-vitaminet öht, utan mer om förlossningsvården.
Men som sagt - alla gör som de vill, men det ska vara på eget val tycker jag, inte för något läkaren prackar på en eller som de inte alls berättar om.

E-ämnen är inte = farliga eller onödiga.

I princip allt vi äter har ett E-nummer.

Däremot finns det naturligtvis de som inte är bra.

Om jag skulle snubbla över något bra så kanske jag kan få återkomma i pm, mest bara för skoj skull? Du verkar ju faktiskt vara en person som skulle kunna vara intresserad, även om du är mer "för".

Du får hemskt gärna återkomma via pm.:)

Så du menar att E-nummer som är allergena (typ den kemiskt framställda citronsyran) inte är farlig? Eller de som inte är nyttiga i för stor mängd eller som man faktiskt inte alls vet hur de påverkar människan i "för hög mängd"?
Knappast nyttigt iallafall, ändock godkända i livsmedel av någon märklig anledning.

Alla är inte onödiga, men det torde finnas bättre alternativ. Tex den äkta citronsyran före den som är framställd på mögel och som kan orsaka allergi.
Jag sa inte heller att alla e-ämnen är dåliga, men många är knappast nyttiga och man kan undvika dem så gott det går.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar