Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

På Varberg får den pulsera klart i alla fall på mina förlossningar. Tog väl ca 10-20 min (olika från barn till barn).

Behövde du inte ens säga till att det skulle vara så sen avnavling!? Stort grattis i så fall - jag har inte hört om någon som fått det utan att be om det!! Varberg är på rätt väg med andra ord! :D

Själv bad jag om sen avnavling och det var ju praxis, sedan att de klampade rätt omgående är ju en annan sak... Suck.

Behövde du inte ens säga till att det skulle vara så sen avnavling!? Stort grattis i så fall - jag har inte hört om någon som fått det utan att be om det!! Varberg är på rätt väg med andra ord! :D

I Västra Götaland är sen avnavling praxis sedan några år tillbaks och det är väl inte den enda regionen. De enda gånger de inte tillämpar detta är såklart i akuta fall, men även de fall där det ska doneras stamceller. Då stryper man efter 1 minut.

I Västra Götaland är sen avnavling praxis sedan några år tillbaks och det är väl inte den enda regionen. De enda gånger de inte tillämpar detta är såklart i akuta fall, men även de fall där det ska doneras stamceller. Då stryper man efter 1 minut.

Sen avnavling är praxis på många ställen men sen avnavling är vad jag hört och läst på de flesta ställen att vänta 2-3 minuter. Där jag födde är sen avnavling praxis med tex men det är 2-3 minuter och ofta att de klampar tidigare än så, därav att jag blev så chockad och glad att de väntat så länge där på eget bevåg!

Sen avnavling vore ju toppen vid akutfall med egentligen - jag skulle vilja att de hade en såndär flyttbar bår (minns ej vad de heter men finns i lite andra länder) så att de kan köra livräddning med intakt navelsträng. Blodet är ju ännu viktigare för de utsatta barnen!

Hu, prata inte om stamcellsdonationer, de ger mig rysningar!! När man klampar så tidigt hinner inte barnet få allt blod = att de går miste om 30-50 procent (!!!!) av sin blodvolym. De får alltså anemi det första de får i livet. Dessutom går de miste om alla de där otroligt viktiga stamcellerna.
Visst är stamcellsforskning bra på sätt och vis - men inte på bekostnad av ett barns välmående, om ni frågar mig.
Och vad gäller allt annat så är det 18-årsgräns på att få donera samt att en vuxen person som lämnar blod får lämna max 15% av sin blodvolym åt gången (har jag för mig att det är).

Läste nu att en vuxen blodgivare lämnar 4.5 dl blod/ gång - mindre än en tiondel av blodvolymen. Undrar då hur de små spädisarna kan få lämna så mkt av sitt blod när de ska till att roffa åt sig till stamcellsforskningen...

Är praxis även i Karlstad, inte direkt för att jag kommer ihåg hur lång tid det tog efteråt men de hann med lite hjärtmassage och att dra ut moderkakan+ungen på magen innan.

Med tanke på hur många barn som föds tror jag inte att allt går till stamcellsforskning direkt...

kl

Jag tog ryggbedövning med första barnet, och visst, jag kände inget vilket är ganska läskigt. Jag tappade helt kontrollen över min förlossning och kommer nog inte att ta den nu när det blir dax för förlossning nr 2.

Är praxis även i Karlstad, inte direkt för att jag kommer ihåg hur lång tid det tog efteråt men de hann med lite hjärtmassage och att dra ut moderkakan+ungen på magen innan.

Med tanke på hur många barn som föds tror jag inte att allt går till stamcellsforskning direkt...

Om moderkakan hann lossna så får vi nästan lov att utgå från att bebisen hann få allt sitt blod vilket är toppen! Såvida de inte klampade innan, men det hoppas jag inte. Att de hann med hjärtmassage innan, då låter det som att de inte sprang iväg med bebisen för att göra det och det är också toppenbra!! Tummen upp även för Karlstad i så fall!

Jag vet att mycket navelsträngsblod som inte kommer till forskning kan hamna "på lager" och ligga där länge, länge utan att gå till forskning. Jag vet även att man kan få väldigt bra betalt för det om man säljer det, tyvärr.
I USA klampar man ju nästan helst innan bebisen kommit ut ens (inte bra) och är väldigt noga med att klampa omgående. Men där är det ju en väldigt speciell förlossningsvård över lag med, tycker jag. (I princip praxis för ryggbedövning och ofta så är det planerade snitt som gäller då vaginal förlossning ses som något riskfyllt). Kanske är det inte konstigt att det är vanligare med hemförlossningar där heller.

Har hört om folk som går på fl och försöker fiska stamceller - att de går till blivande föräldrar och ber om att de ska donera navelsträngsblod till forskning utan att säga vad det innebär för bebisen.. Läskigt tycker jag, att de går till föräldrar utan att ge dem en chans att läsa på om det ens.

Ja ena stunden sitter man och äter smörgåstårta i sjukhuscafeterian (i väntan på att värkarna skulle bli lite värre i alla fall, ville verkligen inte bli hemskickad.. vi som hade ordnat barnvakt o allt!) och i nästa stund så är man tvåbarnsförälder!

När fick du din trea? Såg dig vid ditt stall härom veckan (brukar köra förbi när jag ska till stranden med hästen) och då försökte jag dra till minnes vad du hade skrivit i 2010-tråden - konstaterade iaf att du inte var gravid längre :)

Jaha brukar du haha där ser man :) Fick trean i oktober.

En kompis till mig pratade med en förlossningsläkare som sa att personalen undviker att sätta EDA på omföderskor eftersom de (personalen själva) tycker att det blir extra besvär och att förlossningarna brukar gå så fort ändå. Hon menade att när en omföderska ber om EDA så ber personalen henne vänta och försöka lite till och till slut blir ju svaret att det är för sent. Så min kompis fick tipset att säga till om EDA direkt när hon kom in (hon skulle ha barn någon månad senare) och inte ge sig.

Låter helt sjukt men det kom ju som sagt från en förlossningsläkare.

Det stod i min journal att jag VÄLDIGT gärna ville ha EDA, så de kan de inte ha missat om de nu är läskunniga. Jag hade så ont så jag kunde inte prata och att säga till om bedövning var uteslutet. Ja, jag är mycket besviken.

Det är ju nästan konstigt att vi levde innan 70-talet och tiden då vi "kom på" bristen och började ge k-vitamin på rutin!

Den här logiken är så märklig för mig.

Det har ju funnits folk i alla tider men i alla tider har väldigt många också dött (och i fattiga länder; dör fortfarande) av saker vi idag tycker är småsaker eller självklarheter att skydda sig mot.

Så ja, de flesta bebisarna överlevde nog utan extra K-vitamin de med. Men det känns för mig ändå onödigt att avstå något enkelt som kan rädda livet på någon vid en oförutsedd händelse. Ungefär som att åka bil utan bilbälte, "jamen jag har ju aldrig krockat, känner ingen som har det och det var ju konstigt att folk levde innan bilbältet fanns".

I Finland klipper man kvinnor på rutin tex och vissa anser att vi ska börja göra det här med. Jag anser att man ska hjälpa kvinnan på alla sätt man kan att undvika bristningar istället, men där har man väl gjort så i x antal år och det anses vara det bästa eftersom man "alltid gjort så". Då ser jag hellre att man blir klippt om det verkligen behövs, inte att man alltid gör så för att det kan komma att behövas. Men det är väl återigen bara jag som gärna ser det här "vård när den behövs" istället för "vård innan den behövs".

Menar du att man klipper upp kvinnans underliv vid förlossningar på rutin? Låter mycket märkligt.

Javisst dog väl fler förr (och gör än i u-länder, som sagt) men jag tycker ändå inte att det är fel att ifrågasätta något som getts på rutin i 40 år, om det verkligen behövs eftersom det inte gjorts någon vidare studie på det vad jag fått fram.
Dock innebär inte k-vitaminsprutan att bebisen inte kan få en blödning, risken blir faktiskt inte så mycket mindre iom att risken från början är väldigt liten. Jag läste att det är 5-10 barn mindre på 20'000 som får blödning än de som inte får k-vitaminet. Stod inget om utgången av dessa.
Men finns en ökad risk för blödning ser jag inget problem med k-vitamin (förutom att de borde ge det oralt istället för i spruta), men jag ser inte varför det ska ges till alla på rutin.

Och jodå, i Finland är det rutin att klippa upp underlivet för att slippa bristningar. Det är dessutom lättare att sy ett jämt uppklippt sår än en bristning där det oftast inte blir en jämn kant.

Får de det oralt så tar de själva upp rätt mängd som de behöver, när det ges per spruta så sprutas mängden in i kroppen och den kan inte själv reglera hur mycket som ska tas upp. Det blir inte lika överdoserat när de får det oralt helt enkelt.
Enligt FASS så ska man kunna ge k-vitaminet de ger på fl oralt, men det verkar vara ganska svårt att få igenom det i praktiken.

Det var ganska vanligt att man klippte här i Sverige för sisådär 40 år sedan också, men jag antar att de kom fram till att det fanns bättre alternativ till det. Nu är det ju inte alls så vanligt här längre.

Kl*
Jag hoppas btw att det blir vanligare med vattenförlossningar här i Sverige med snart! Vattnet var min bäste vän under min förlossning, även om det var i form av dusch, och hade jag fått välja hade jag nog helst flyttat in hela sängen till duschen där det varma och sköna vattnet fanns :D

Jag har fött 4 barn. Första förlossningen fick jag ryggbedövning, med fruktansvärd huvudvärk som biverkning. Huvudvärken höll i sig i minst 1 vecka.
De 3 andra förlossningarna klarade jag helt utan smärtlindring.
I augusti beräknas nr 5 komma. Funderar allvarligt på att föda hemma oassisterat.

Får de det oralt så tar de själva upp rätt mängd som de behöver, när det ges per spruta så sprutas mängden in i kroppen och den kan inte själv reglera hur mycket som ska tas upp. Det blir inte lika överdoserat när de får det oralt helt enkelt.
Enligt FASS så ska man kunna ge k-vitaminet de ger på fl oralt, men det verkar vara ganska svårt att få igenom det i praktiken.

Fast hur vanligt är det att de överdoserar K-vitamin?

Vår barnmorska på föräldrautbildningen när vi väntade första barnet för sex år sen berättade att man sedan ett några år (nu kanske tio) hade tagit bort vattenförlossningar (men duscha får man så klart) inom den offentliga vården efter att ett par barn faktiskt dött p g a det. Jag förstod inte riktigt hur, om de kom ut med huvudet och drunknade eller vad som hände, men tydligen var det helt klart att det var badandet som bar anledningen. Sen går det ju oftast bra förstås, men ett enda dött barn "i onödan" är ju faktiskt ett för mycket.

En bebis börjar andas först när den kommer i kontakt med luften, så så länge den är under vattnet så andas den inte och kan således inte drunkna. Såvida man inte har den där tills navelsträngen slutat pulsera och syret på så vis tar slut då, antar jag, men det gör man ju inte. Jag vet inte riktigt var det farliga i det är om jag ska vara ärlig.

Förutom ett fall då, där BM tvingade upp mamman ur bassängen när krystvärkarna kom för att hon inte fick föda i vattnet och inte var beredd på att bebisen kunde komma ut, vilket resulterade i att bebisen for ut och landade på golvet med huvudet först då.. Den bebisen överlevde dock, men jag ifrågasätter ändå hur den BM tänkte.

Fast hur vanligt är det att de överdoserar K-vitamin?

Jag återkommer när jag har ett bra svar på din fråga. Jag tror dock att vi ser olika på den - att du menar att man ibland råkar överdosera medan min uppfattning är att den rutinmässiga dosen är en överdosering alleredan, men jag vill ha ett vettigare svar än så och återkommer således senare :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024