Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

Kl*
Jag visste redan innan att jag ville ha så lite medicinsk smärtlindring som möjligt pga hur de påverkar mamman/ bebisen. Lustgas var det som kändes okej av all medicinsk smärtlindring och det var den jag använde, dock inte i utdrivningsstadiet, då var det bara akupunktur som gällde. Duschen var helt underbar och jag ljuger inte när jag säger att jag helst klämt ut ungen där inne i det varma och sköna vattnet!!
BM försökte få mig att ta EDA när jag stod och tjöt för det gjorde ont (enda gången det gjorde så ont att jag grät), men jag ville inte fortfarande inte. Det var då jag lyckades få min akupunktur till sist istället.
Nästa barn vill jag inte ha någon lustgas ens när jag föder - det är målet iallafall! :D

Känn efter vad som känns bäst för dig, hur skulle du vilja ha det? Och när du är på plats så känner du nog vad du vill och inte vill - all bedövning finns ju kvar även om man tänkt klara sig utan och man kan fortfarande neka även om man tänkt använda en viss bedövning.
Det många av mina bekanta önskat veta om edan innan är ju att det inte alltid är en mirakelkur, för en del tar det bara ensidigt, inte alls etc och är man då helt inne på eda och det där att inte känna något så är det en stor besvikelse som förstör mkt för dem. Så mitt tips där är att ha en plan B ifall den inte funkar, så att du inte bara ligger där helt förstörd för att ditt enda hopp inte fungerade.
Edan kräver ofta värkstimulerande dropp också eftersom värkarna oftast blr för svaga/ avtar helt och därmed är det vanligare att förlossningar med eda slutar med tex sugklocka, vilket kan vara värt att ha i åtanke också om man vill undvika något sådant.

Jag tycker valet med smärtlindring under förlossningen var mycket enkelt - man får smärtlindring när man har så ont att man håller på att kollapsa, helt enkelt, och de skulle behöva snitta eftersom en kollapsad kropp inte kan föda barn. Smärtlindringen är inte för att göra det mysigare och trevligare att föda barn, utan för att det alls ska gå att föda barn.

Ibland blir det nån sorts duktighetstävlan i att klara sig utan, vilket är obegripligt. Om någon skulle vilja operera blindtarmen eller göra rotfyllning utan smärtlindring, så är ju inte den personen duktig utan märklig. Om man klarar sig utan smärtlindring så har det inget med duktighet utan med tur att göra, då hade man uppenbarligen inte så ont, annars hade man inte klarat sig utan.

Jag fick typ de biverkningar efteråt man kan få av eda, öm i ryggen och huvudvärk en vecka, men det var ju så värt det ändå. Den smärtan var ingenting mot den smärtan som edan tog bort, det var som att ligga under en ångvält som kör fram och tillbaka utan paus, timmar i sträck. Vidrigt.

Jag har iofs förstått det som att många har pauser mellan värkarna, att det inte gör ont oavbrutet, har man det så kanske man klarar sig utan eda eftersom man får vila några smärtfria sekunder mellan.

Jag upplevde det inte som att de stod och höll i smärtlindringen och skulle vägra ge mig den om jag bett om den, speciellt inte när de själva frågade om jag inte skulle ha den ändå. Det var inte tal om att "du kommer kolapsa utan" eller "du kommer inte klara det annars" utan helt enkelt att "du slipper smärtan då". Jag ville inte slippa smärtan och jag ville inte slippa den med de ökade risker edan kunde ge.

Du verkar alltid tolka mig som att jag ska vara duktig när jag skriver att jag inte vill ha medicinsk smärtlindring och jag förstår faktiskt inte varför. Jag vill klara mig utan det helt enkelt, ha en så naturlig förlossning som möjligt med så lite onödiga rutiner som möjligt och ja - för mig är jag duktig om jag lyckas uppnå mitt mål. Men jag ser vare sig mig själv eller någon annan som mindre duktig för atr man av någon anledning väljer att använda smärtlindring. Alla är vi olika både till kropp och sinne vilket leder till olika upplevelser och möjligheter. Inget konstigt.

Jag hade en period med värkar som höll i sig i 5 minuter, vila i kanske 30 sek (inte helt smärtfritt då utan snarare den där bågen neråt innan det började igen), värk i 5 minuter osv. Hade det hållt i sig så hela tiden så hade nog även jag krävt eda för det var då rakt inget roligt, men nu gick det lyckligtvis ner med lite briccanyl.

Naturligt sett har man oftast även en viloperiod mellan öppningsskedet och krystvärkarna för att mamman ska hinna vila upp sig lite innan krystandet ska börja, men även det är nog sånt som lätt försvinner k dagens förlossningsvård där allt gärna ska gå snabbt.

Jag har iofs förstått det som att många har pauser mellan värkarna, att det inte gör ont oavbrutet, har man det så kanske man klarar sig utan eda eftersom man får vila några smärtfria sekunder mellan.

Ja jösses ja.

Under min förlossning nr 2 blev mina värkar 20-30 sekunder långa, sedan följde en paus på 1-3 minuter! Vi kretsade i bil kring BB i väntan på att värkarna skulle bli i alla fall 60 sekunder långa (eftersom jag blivit ombedd att vänta tills dess) men de blev de aldrig utan istället upphörde de sgs helt..
Krystvärkar hade jag sedan kanske 5 st på 10 minuter och jag har lite svårt att uppskatta hur länge de varade. Hann i alla fall ta igen mig emellan varje.

Vid förlossning 1 bad jag om eda (jag ser ingen anledning att ha allt för ont i onödan), men sen gick det för fort och med facit i hand så hade det inte heller behövts - smärtan blev inte bara värre och värre som jag hade föreställt mig.

Det handlar inte alls om tävlan eller duktighet; förlossningar är helt enkelt väldigt olika och för en del blir en eda helt enkelt inte nödvändig! Och i de lägena kan man ju väga risker och nackdelar med edan mot behovet + möjligheten att (om man vill) få uppleva värkar som är 'kontrollerbara'. Jag tyckte det var häftigt faktiskt! (Men när jag hör om en del andras förlossningar så låter det som snudd på galenskap att vilja avstå en eda)

Senast ändrad:

Det handlar inte alls om tävlan eller duktighet;

Eller jo, jag vet ju att en del lägger prestige i det och att det finns dom som ser sig som duktigare snarare än att de haft tur i förlossningslotteriet. Sedan går det ju iofs att förbereda sig till viss del med hur man andas och med målbilder och hur man sedan kan kontrollera händelseförloppet osv och det är kanske 'duktigt' i så fall.

Jag tycker iaf att man får vara hur nöjd som helst med sin "prestation", så länge man är ödmjuk inför det faktum att förlossningar varken är eller upplevs lika. Tyvärr tror jag inte alla är på det klara med det.

Mina värkar var outhärdliga, blev ingen paus utan gjorde ont hela vägen runt mage och rygg och i princip utan pauser. Fick Eda och det var det bästa jag varit med om :) Den måste ha tagit precis rätt för sen hade jag inte ont förrän krystvärkarna kom och dom kände jag precis även fast jag var bedövad så jag hade inga problem att krysta "rätt". Nu blev ju jag igångsatt pga överburenhet så i naturliga fall kanske inte värkarna hade blivit likadana. Nu stängdes ju droppet av såklart när värkarna blev så kraftiga men det hjälpte inte mig.

Jag vill klara mig utan det helt enkelt, ha en så naturlig förlossning som möjligt med så lite onödiga rutiner som möjligt och ja - för mig är jag duktig om jag lyckas uppnå mitt mål.

Det är väl mest att för mig verkar det vara en sån knäpp grej att känna sig duktig över. Eftersom det är något man inte kan påverka särskilt mycket. Det är lite som att du skulle ha som mål att få en pojke, och sen känna dig duktig om du lyckades med det.

Smärta är ju rätt negativt för kroppen, det är stressande och kroppen mår helt enkelt rätt dåligt av stark smärta. Så det är ju inte särskilt "duktigt" att stå ut med smärta. Dessutom har man ju inget alternativ, man måste ju vara i sin kropp, oavsett hur ont den gör.

Onödiga rutiner vill såklart ingen ha, och jag tror ingen vettig barnmorska eller läkare vill göra en massa onödiga saker. De gör en bedömning av vad som är nödvändigt och lämpligt, och gör det, får man hoppas. Så mycket tid och resurser finns knappast att förlossningspersonalen gör saker som de upplever som helt onödigt.

Smärtlindring under förlossning är liksom ingen "onödig rutin", det är nödvändig vård, nånting man gör för att förlossningen ska gå så bra som möjligt. Ungefär som att hålla koll på bebisens hjärtljud. Det är inte duktigt att klara sig utan, lika lite som det är duktigt om bebisen inte har gomspalt, eller duktigt om bebisen inte ligger i säte, utan det är ju tur - man hade helt enkelt inte mer ont än att det gick utan.

Att ha som mål att inte ta emot vård verkar i mina ögon märkligt. Målet med en förlossning, tänker jag, är inte att prestera och vara duktig, utan att överleva utan men för bebisen eller en själv.

Vad gäller naturliga pauser i förlossningen - en del kanske är så lyckligt lottade, men jag känner ingen som haft en förlossning med inbyggda pauser. "Naturliga förlopp är ju generellt rätt dåliga för människor, kör man förlossningar helt naturligt så är det väldigt stor risk att mamman eller bebisen, eller båda, dör eller blir skadade. Så jag tror vi ska vara väldigt tacksamma att vi inte är hänvisade till naturliga förlossningar, lika lite som naturliga cancerförlopp, eller naturlig blindtarmsinflammation. Givetvis ska man inte störa förloppet, men nödvändig vård är knappast en onödig rutin.

Senast ändrad:

Klarade mig med lustgasen. Man måste också ha i åtanke att alla människor är olika, inte säkert att vi som klarar oss utan all medicin inte har en tuff och smärtsam förlossning men alla klarar och hanterar smärta på olika sätt. Även om två får exakt samma benbrott så upplever dom olika smärta så är det bara. Jag valde bort Eda mycket pga risken för ordentlig huvudvärk i upp till en vecka, har ofta ordentlig huvudvärk så det är inget jag väljer att få, hellre ont i några timmar än konstant i en vecka. Sen var min förhoppning att klara mig med så lite som möjligt. Denna gång hoppas jag att jag klarar mig med enbart lustgasen med. Förra gången försvann de andra alternativen då jag var för mycket öppen och sen fick dom ta vattnet tillslut mm. Tycker inte jag är bättre än någon som tar eller planerar att ta tex Eda.

Jag tror inte det har spå mycket med smärthantering, som med smärtkänslighet att göra. Alltså att det gör olika ont på olika människor, helt enkelt. Det är ju bara att gå till en själv, samma sak kan göra olika ont beroende på omständigheter - om det kan bli så stor skillnad i samma kropp, så lär det ju vara ännu större skillnad mellan kroppar.

En kompis till mig har t ex ett barn med nedsatt smärtkänslighet, saker gör helt enkelt inte lika ont på honom som de gör på andra. Så om han skulle bryta benet, så skulle det inte göra lika ont på honom som på andra. Det är inte det att han är duktig på att hantera smärta och upplever den annorlunda, utan det gör helt enkelt mindre ont, rent fysiskt. Det som gör jätteont på en annan gör knappt ont alls för honom. Nu är det en pojke, så han kommer ju inte föda barn, men annars så skulle han förmodligen kunna föda barn utan särskilt mycket smärtlindring, eftersom han inte känner smärta på samma sätt som andra.

Med rätt verktyg har man lättare att hantera smärta.

För mig var det en enorm skillnad när jag andades fel eller rätt.

Detta gäller även andra sorters smärtor. Hamnar jag i rätt sorts "tillstånd" så är smärtupplevelsen kanske en 2:a istället för tex en 5:a.

Senast ändrad:

Och sådant är långt ifrån positivt, vårt smärtsinne har vi av en anledning. Placebo är riktigt bra grejer, det är nog därför profylax inte fungerar alls på mig då jag inte tror på det.
Sen är det så olika vart förlossningssmärtan är dessutom. Märktes tydligt när jag pratade med en som hade fött samtidigt, mitt svåraste var hennes lättaste och tvärt om.

Och jag tror inte ens att det har och göra med hur vi hanterar eller upplever smärta. Jag tror helt enkelt vi får olika ont.

Första barnet gör kanske ondare. Det händer mer. Jag öppnade mig tex jättesnabbt. Det var från 0 till 100 direkt. Jag hade inga små smygande molvärkar utan var öppen 4 cm när vi kom in på förlossningen och då åkte vi ändå direkt. En del går ju runt hemma eller på stan till och med. Andra barnet kom förvisso snabbare men hon låg ju redan nedanför spinaltaggarna när det började, klart det inte alls gjorde lika ont!

Min jobbarkompis gick två veckor över tiden och upptäckte vid igångsättningen att hon var helt öppen! Hon hade inte haft ont och hon är övertygad om att hon inte hade ont för att hon inte lyssnat på andra hur ont det gör. Jag tror att hon inte hade ont för att hon öppnat så sakta under så lång tid.

Så ja. Det gör helt enkelt olika ont.

Min andra förlossning var ju så där underbar då jag kunde andas och trycka bort smärtan med att krysta. Jag gick ju in i det att det skulle göra lika ont som första gången. Men icke.

Jag tror inte det har spå mycket med smärthantering, som med smärtkänslighet att göra. Alltså att det gör olika ont på olika människor, helt enkelt. Det är ju bara att gå till en själv, samma sak kan göra olika ont beroende på omständigheter - om det kan bli så stor skillnad i samma kropp, så lär det ju vara ännu större skillnad mellan kroppar.

En kompis till mig har t ex ett barn med nedsatt smärtkänslighet, saker gör helt enkelt inte lika ont på honom som de gör på andra. Så om han skulle bryta benet, så skulle det inte göra lika ont på honom som på andra. Det är inte det att han är duktig på att hantera smärta och upplever den annorlunda, utan det gör helt enkelt mindre ont, rent fysiskt. Det som gör jätteont på en annan gör knappt ont alls för honom. Nu är det en pojke, så han kommer ju inte föda barn, men annars så skulle han förmodligen kunna föda barn utan särskilt mycket smärtlindring, eftersom han inte känner smärta på samma sätt som andra.

Precis, samma sak kan göra olika ont beroende på omständigheter. Min första förlossning var en jättebra upplevelse. Smärtan var hanterbar och lustgas var allt som behövdes och snabbt gick det. Andra förlossningen gick också snabbt vilket innebar att inget annat än lustgas hanns med, tyvärr för den förlossningen gjorde förbannat mycket ondare. Jag hade tagit vad som helst om det hade funnits tid för det. Jag hade värre problem med ryggen och fogarna under andra graviditeten, dessutom var jag deprimerad. Inte särskilt konstigt att det gjorde ondare och att jag upplevde allting som mycket jobbigare än första förlossningen.

Inte tusan var jag duktigare under första förlossningen bara för att jag inte ville ha någon annan smärtlindring.

Med rätt verktyg har man lättare att hantera smärta.

För mig var det en enorm skillnad när jag andades fel eller rätt.

Detta gäller även andra sorters smärtor. Hamnar jag i rätt sorts "tillstånd" så är smärtupplevelsen kanske en 2:a istället för tex en 5:a.

Önskar att jag hade kunnat tänka på andningen men det gjorde så ONT, först av verkarna - fanns inga pauser att tala om, och sen krystvärkarna - gjorde ont och då blev jag rädd o vågade inte krysta ordentligg, tills de skällde på mig för att babyn började bli trött.

Min första vaginala förlossning blev igångsatt. Detta gjorde att dels verkarna kom väldigt tätt och dels var det mycket mer övervakning av både mig och bebis.

Dom hade bl.a. problem att sätta elektroderna på barnets huvud. Detta i sin tur gjorde att dom störde min koncentration hela tiden.

Tex skulle dom sätta fast elektroderna mitt i en värk och jag tappade fokus på andningen helt. Jäklar vad ont det gjorde plötsligt då. Det gjorde så ont så att jag inte kunde andas. Tack och lov var en av barnmorskorna som var där väldigt duktig på andning och lotsade mig tillbaka till rätt "tillstånd".

Ville ju inte ta EDA bl.a. pga biverkningar men när jag tappade andningen så övervägde jag att ta den trots allt.

Nästa förlossning satte igång av sig själv och det gjorde att jag fick sköta mig själv och då var det mycket lättare att koncentrera sig på andningen och slappna av.

Många gånger är nyckeln att slappna av trots att smärtan gör att man helst vill spänna sig.

Däremot har jag ett problem när krystvärkarna startar. Jag har en tendens att andas igenom dom också och då blir dom försvagade och verkningslösa. Behöver då någon som hjälper mig och styr lite så att jag "slutar andas" och koncentrerar mig på att trycka på istället.

Jag har ju dock lagt åtskilliga träningstimmar på detta hemma. Det är inget som kommit av sig själv. Vet att vissa har jättelätt för detta men jag har fått träna och träna igen.

Sen förstår jag inte varför det skall vara en sådan "duktighetsstämpel" på att föda utan någon som helst smärtlindring. Som om man skulle bli en sämre förälder om man använde sig av EDA.

Jag tänkte försöka klara mig utan EDA för att jag tyckte att fördelarna översteg nackdelarna och inte för att vara "duktig" på något sätt. Hade jag inte fixat att hantera smärtan så hade jag utan tvekan tagit EDA.

För dig fungerade tex inte andningen skulle det då göra dig till en sämre kvinna än mig på något sätt? Hela grejen är ju bara löjlig. Det viktiga var ju att du hittade ett sätt som fungerade för dig.

Det viktiga är att man hittar ett sätt som man själv känner fungerar, om det sen är utan någon smärtlindring alls eller via kejsarsnitt spelar ju absolut ingen som helst roll.

Jag har fått ryggbedövning i ett helt annat (icke förlossningsrelaterat) sammanhang. Minns inget obehag överhuvudtaget, man blir ju lokalbedövad innan och är ju förskonad från att se det hela. ;)

När det var dags för förlossning var jag således öppen för det alternativet, men när jag kom in var jag 9 cm öppen och det var därmed helt meningslöst. Använde lustgas, vilket hjälpte mig tillräckligt, och är nöjd med det. Jag rekommenderar dock, som flera andra, att vara öppen för olika alternativ. Upplevelsen är väldigt individuell, både från person till person och från förlossning till förlossning.

Jag tycker absolut att du ska ta EDA om du känner att du vill. Jag drabbades dock av en durapunktion som var rätt ordentlig. Tappade känseln från bröstet och neråt, kunde inte röra mina ben samt den naturliga reflexen att andas försvann. Efteråt låg jag 11dygn platt i sängen på sjukan och kunde knappt lyfta huvudet. Smärtorna i ryggen och huvudet var fruktansvärda. Än idag lider jag av problem med låsningar i ryggen samt migrän. Jag hade hellre fött en unge om dagen under ett år än känt den smärtan jag hade i huvudet.
Efter den upplevelsen valde jag att föda andra barnet utan EDA.
Nu jobbar jag på en förlossningsavdelning och jag har hittills inte varit med om att någon har drabbats så illa som jag gjorde. Tvärtom verkar de flesta bli otroligt hjälpta av den och om den tar snett så kan man alltid sätta den på nytt.
Även de mest spruträdda tar EDAn utan att blinka om smärtan blir tillräckligt intensiv. Ett tips som jag kan ge dig är att lära dig att slappna av och att andas rätt, det hjälpte mig väldigt mycket andra gången. Kom ihåg att smärtan inte är farlig, fokusera på slutmålet;)

Jag var också LIVRÄDD för att nån skulle sticka in en lång nål i ryggen på mig,men jag fick så fruktansvärt ont så jag fick lov att ta den efter över 50 timmar med värkar. Låg bara och vred och vände mig i sängen,kändes som jag skulle gå av på mitten nästan. Dock så blundade jag hela tiden,så vet inte ens hur narkosläkaren såg ut! Vågade inte chansa att öppna ögonen om jag skulle råka skymta nålen. :p

Hur som helst så kändes det ingenting att ta den,först tvättade dom rent,lite lokalbedövning,sen sprutan,sen kändes det skitfränt i ryggraden,sen försvann all den där hemska smärtan jag legat och pinats med i flera timmar. Det enda jag ångrar är att jag inte tog den tidigare...;)

Det var verkligen en superhärlig känsla att ta den,kändes som nån knådade/masserade ryggraden nästan när dom sprutade in medlet,jättemärkligt och häftig känsla. :D

Nu vet jag att du bad om andra alternativ till ryggbedövning,men jag ville endå påpeka att det är helt ok att ta den,gjorde inte det minsta ont,om du skulle känna att du inte klarar dig utan. Du får göra som mig och blinda hela tiden så har du ingen aning om hur lång sprutan är. ;)

Det enda som hände mig var att jag tappade lite känsel i ena benet,reste mig utan att veta det så jag höll på att tappa balansen helt,men gick iaf att gå på det,tänk ungefär som om benet somnat. Sen kunde jag inte kissa så dom fick sätta en kateter,det var jag också rädd för (nästan mer rädd för det än för EDA!!!) men det kändes inte heller,varken när dom satt eller tog ut den.

Senast ändrad:

Fast man har väl helt enkelt olika syn på hur ens förlossning ska gå till. Jag hade inte känt mig mindre duktig om jag varit tvungen att ta edan eftersom det då funnits behov av det. Men jag ville uppleva en naturlig förlossning och jag ville helst slippa en massa mediciner och jag klarade mig bra utan det och då är jag förstås glad över det. Jag tycker också att jag, som alla andra, ska få känna mig duktig som klarade av att föda mitt barn och dessutom få det nästan som jag föreställt mig det.

Faktum är ju dock att den kvinnliga kroppen är byggd för att klara av den smärta som kroppen utsätts för vid en förlossning, annars hade vi ju inte överlevt som art på den tiden då smärtlindring inte fanns. Sedan är det givetvis tur för oss här att vi kan välja till smärtlindring om det behövs.

Jag sa aldrig heller att smärtlindring är en onödig rutin - det är andra saker som är onödiga rutiner (för mig) som jag ville avstå. Som tex livmodersammandragande medel för att få ut moderkakan, k-vitamin, tidig avnavling etc.

Jag sa inte heller att jag inte ville ha vård, bara det att jag vill ha rätt vård. För mig är det "ge mig eda när jag behöver det, inte när jag ber om det", tex. Jag ville inte ha eda för att det "gjorde lite ont", eftersom det gör ont att föda barn. Jag vill i så fall ha det när det verkligen, absolut behövs.
När BM ville ge det till mig var jag i en fas där jag öppnade mig från 3-4 cm till 10 cm på 30 minuter. Klart som fan att det gjorde ont. Hade det hållt i sog i flera timmar, som hon sa att det kunde göra, då hade jag bett om edan. Nu gjorde det inte det och varför skulle jag då tackat ja? För mig var det onödigt eftersom smärtan "gick över" och krystvärkarna kom istället, och de tyckte jag inte alls var så farliga att de krävt eda. Men det är min upplevelse, det är ju inte samma för någon annan.

Sedan har jag kanske haft turen och haft en "inte så smärtsam förlossning", men tycker jag inte ska få hindra mig från att få känna mig duktig och stolt över den.

Det jag tycker att jag hade riktig tur med var att det var fullt med födande kvinnor på förlossningen samtidigt som mig så att de inte hade så mycket tid för att driva på min igångsättning i "full fart" utan att det ändå fick ta tid och kroppen hann hänga med. Annars hade det antagligen inte fått ta så många timmar och jag hade varit tvungen att ta edan för att de drivit på det så fort att smärtan varit oumbärlig. Men sånt gör de väl inte inom vården enligt dig heller, förstås.

Är inte K-vit för barnets skull eller tar jag helt fel? I så fall tycker jag det känns lite taskigt att avstå bara för att ma själv vill ha allt så naturligt som möjligt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2