Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

Alla är olika. Jag kräktes väldigt mycket när mina värkar kom. Jag beställde ryggbedövning (jag är spruträdd men det var värt det), och slapp då kräkas. Sen avstannade öppnandet och de satte ut bedövningen, då började jag kräkas igen (sambon stod och höll ett gäng påsar med kräk i händerna, inte så man tänkt sig). Det slutade med snitt, lite snopet att först ha ont i ca ett dygn och sen ändå behöva få kejsarsnitt.

Alla är olika. Jag kräktes väldigt mycket när mina värkar kom. Jag beställde ryggbedövning (jag är spruträdd men det var värt det), och slapp då kräkas. Sen avstannade öppnandet och de satte ut bedövningen, då började jag kräkas igen (sambon stod och höll ett gäng påsar med kräk i händerna, inte så man tänkt sig). Det slutade med snitt, lite snopet att först ha ont i ca ett dygn och sen ändå behöva få kejsarsnitt.

Ja, man är verkligen olika. För mig var det tvärtom, utan ryggbedövning stod förlossningen bara och stampade, i flera dagar, till slut hade jag så ont att de satte in ryggbedövning lite på vinst och förlust, och då tog det fart, och bebisen föddes några timmar senare.

Min första förlossning gick det inte att sätta ryggbedövning, och då kom värkarbetet aldrig igång ordentligt, trots värkstimulerande, så då blev det snitt istället.

Jag gillar inte sprutor, men när ma väl ligger där med värkar så bryr man sig inte.

Jag ville ha EDA, tyvärr hann jag ej få det. Lustgas hade jag, men den gjorde mig mest snurrig, även om det var skönt att ha den till hands.

Jag testade dom där andra bedövningarna, den med saltvatten i ryggen. den ska göra ont att ta sa dom...Men jag tyckte inte det var så farligt alls. Dessvärre tyckte jag inte det hjälpte ngt alls, totalt onödigt att ta.

sedan fick jag så ont så jag skrek att jag vill ha bedövning på stört (skitsur över att jag inte fått eda också) och då fick jag den där man tar fyra sprutor i underlivet. Spruträdd och ta fyra sprutor där....men som sagt...man bryr sig inte när man bara vill få bort värksmärtorna. Tycker dock inte det hjälpte ett dugg det heller...men fördelen var att jag iaf inte kändes ngt när det skulle sys sen.

så tänker du på sprutorna....tänk inte på det...du kommer knappt känna det när du ber om det.

Nej precis, när man väl är i den situationen så ändras ens preferenser. Jag frågade om de inte kunde klippa upp mig på slutet, utan bedövning. I vanliga fall skulle jag såklart aldrig i livet vilja att någon klippte upp underlivet på mig utan bedövning. Men i den situationen så kändes det som en bra idé.

Usch, jag bara ryser! Din förlossning måste verkligen ha varit fruktansvärd! :( Jag kom (tack och lov) aldrig ens i närheten av att jag skulle tycka det var en bra ide att de skulle klippa i mig. Jag skällde tom på dem för att de inte informerade mig om att det skulle göra ont att sätta kateter när dom sa att dom skulle göra det. De satte den under en värk och efter värken skrek jag argt/förtvivlat och frågade varför de inte sa att de skulle göra ont.

Fast det var ju den bra förlossningen! Den första (som slutade i snitt) var inget vidare, den andra var ändå helt ok. Det var mest utdrivningen som blev lite jobbig, men det var bara nån timme. Jag gick sönder hyfsat mycket, och just att med vilje trycka sönder vävnaderna var jobbigt (jag hade ingen krystreflex, utan jag fick ta i medvetet och krysta varje gång), för kroppen skriker ju "Nej, din idiot, tryck inte på mer! Ajajaj, du går sönder!". I valet mellan att själv slita sönder underlivet under en timme, eller att nån skulle klippa ut bebisen på fem minuter, så kändes klippet som den minst plågsamma lösningen just då.

Jag hat fött två barn utan eda. Med första hanns ddet inte med, var helt öppen när jag kom in och allt gick rätt snabbt. Sprack mycket och fick lokalbedövning, dropp och lustgas för att sys, men det var ändå värre än själva förlossningen.

Med andra barnet åkte vi in mycket tidigare, vilket bara ledde till att de inte trodde att förlossningen hade börjat förrän det vvar för sent igen (inga värkar syntes på ctg, fast jag kände dem). Fick dropp och globuli istället vilket inte hjälpte alls. Sprack igen och läkaren sa i princip direkt att han inte ville sy utan ryggbedövning, så den lades efter att flickebarnet kommit ut. Jag kände ingenting när de stack och känslan efteråt var underbar. Låg och halvsov medan han sydde. Den förlossningen var mycket värre än den första. Jag var dock betydligt sämre förberedd och det faktum att jag inte blev trodd utan att de ville skicka hem oss bara några timmar innan hon var ute hjälpte väl inte till direkt.

Inför trean känner jag att det vore coolt att få bedövning redan under förlossningen. ;)

Fast ryggbedövningen hjälper ingenting när barnet kommit så långt ned att utdrivningen börjart. Så har du klarat öppningen så snabbt och bra finns liksom inget att behöva. En eda bedövar inte när barnet ska ut. Då får man använda tex bäckenbottenbedövning och den måste sättas innan barnet når ned till spinaltaggarna.

Ja, man är verkligen olika. För mig var det tvärtom, utan ryggbedövning stod förlossningen bara och stampade, i flera dagar, till slut hade jag så ont att de satte in ryggbedövning lite på vinst och förlust, och då tog det fart, och bebisen föddes några timmar senare.

Min första förlossning gick det inte att sätta ryggbedövning, och då kom värkarbetet aldrig igång ordentligt, trots värkstimulerande, så då blev det snitt istället.

Såg ett förlossningsprogram och där gav de morfin till en mamma där allt bara stannat upp. BM sa just det att när de får mindre ont och kan slappna av sätter det fart.

Såg ett förlossningsprogram och där gav de morfin till en mamma där allt bara stannat upp. BM sa just det att när de får mindre ont och kan slappna av sätter det fart.

Så fungerade det för mig. Dock gick det kanske lite väl fort, med tanke på att bebis var medtagen när han föddes (ngt mindre än fyra timmar efter sprutan).

Jag fick också morfin, men det var pga att jag hade så smärtsamma värkar som kommit väldigt tätt. Så jag fick morfin och fick sova tre timmar under öppningsarbetet. Det dröjde dock ca 11 timmar efter sprutan innan min föddes.

Använde syrgas (inte lustgas) vid bägge förlossningarna. Vid andra förlossningen så hade jag TENS i bilen på väg in också.

Jag har velat ha EDA så fort jag fick reda på att jag var gravid, men aldrig fått det, det har inte funnits tid :rage:

Tycker det är orättvist att vissa får men vissa nekas, men bara att finna sig i situationen. Har då fått lustgas istället vilket hjälpte lite. De två första förlossningarna upplevde jag som bra, trots smärtan, men den tredje förlossningen gjorde ont som faaaan rent ut sagt och jag var mycket besviken. Trodde inte man skulle behöva uppleva sådan smärta när man vet att det finns bedövning.

Mitt råd är att ta det som det kommer. Känn efter hur ont du tycker att det gör och agera utifrån det. Lägg ingen prestige i bedövning överhuvudtaget. Prata med din partner om att du gärna skulle vilja undvika ryggbedövning. Bestäm ett kodord, något som är ert speciella ord för "nu är det fan inte kul längre, gör vad ni vill bara det inte gör så här rysligt ont". Det gör det lättare för din partner att förstå allvaret i det hela. Vissa skriker, jämrar sig och slåss men vill inte ha bedövning för det. Med kodordet vet din partner att "nu är det allvar, skicka hit narkosläkaren pronto" :)

Smärta är oerhört individuellt och det är svårt att innan avgöra hur man kommer reagera på smärtan vid en förlossning. Arbeta fram er plan och lägg sedan ingen värdering i om det blev bedövning eller inte.

Mvh Miks (som fick all bedövning man överhuvudtaget kan få och ändå inte tyckte det räckte :))

Tyckte det ovan skrivna var värt att ses en gång till!

Hur ont det gör är så individuellt och det är förstås svårt att veta hur det kommer att bli för just en själv.

Jag är t ex inte särskilt smärttålig annars (tar t ex alltid bedövning hos tandläkaren, oavsett hur litet ingreppet alltid är), men i förlossningslotteriet så hade jag tur. Använde lustgas under sista timmen med öppningsvärkar vid förlossning nr 1 och hade den som lite trygghet under krystfasen som varade en timme.

Vid förlossning nr 2 var jag helt öppen när vi kom in efter små pyttevärkar till och från under ett dygn. Var inställd på att bli hemskickad, men istället var det dags att krysta och efter 10 minuter kom lillasyster.

För mig hade en epidural varit onödigt och dessutom har jag faktiskt tyckt att det har varit lite häftigt att få känna på de där värkarna! Hade inte tagit mer än lite lustgas om jag skulle gjort om samma sak.

Men, hade jag tagit en annan lott i förlossningslotteriet så hade jag resonerat annorlunda!

det låter som en drömförlossning andra gången :)

min tredje hade jag värkar med 10 min mellan, när de började göra ont åkte vi in. I bilen blev det 2 min emellan o gjorde sjukt ont. Sen bara öppen 4 cm när vi kom in. Ush jag ryser när jag tänker på det. En timmes ren o skär smärta innan hon föddes.

Tycker jag kunde fått eda när vi kom i men tydligen inte.

det låter som en drömförlossning andra gången :)

Ja ena stunden sitter man och äter smörgåstårta i sjukhuscafeterian (i väntan på att värkarna skulle bli lite värre i alla fall, ville verkligen inte bli hemskickad.. vi som hade ordnat barnvakt o allt!) och i nästa stund så är man tvåbarnsförälder!

När fick du din trea? Såg dig vid ditt stall härom veckan (brukar köra förbi när jag ska till stranden med hästen) och då försökte jag dra till minnes vad du hade skrivit i 2010-tråden - konstaterade iaf att du inte var gravid längre :)

Jag har velat ha EDA så fort jag fick reda på att jag var gravid, men aldrig fått det, det har inte funnits tid :rage:

Tycker det är orättvist att vissa får men vissa nekas, men bara att finna sig i situationen. Har då fått lustgas istället vilket hjälpte lite. De två första förlossningarna upplevde jag som bra, trots smärtan, men den tredje förlossningen gjorde ont som faaaan rent ut sagt och jag var mycket besviken. Trodde inte man skulle behöva uppleva sådan smärta när man vet att det finns bedövning.

En kompis till mig pratade med en förlossningsläkare som sa att personalen undviker att sätta EDA på omföderskor eftersom de (personalen själva) tycker att det blir extra besvär och att förlossningarna brukar gå så fort ändå. Hon menade att när en omföderska ber om EDA så ber personalen henne vänta och försöka lite till och till slut blir ju svaret att det är för sent. Så min kompis fick tipset att säga till om EDA direkt när hon kom in (hon skulle ha barn någon månad senare) och inte ge sig.

Låter helt sjukt men det kom ju som sagt från en förlossningsläkare.

Tyckte det ovan skrivna var värt att ses en gång till!

Hur ont det gör är så individuellt och det är förstås svårt att veta hur det kommer att bli för just en själv.

Jag är t ex inte särskilt smärttålig annars (tar t ex alltid bedövning hos tandläkaren, oavsett hur litet ingreppet alltid är), men i förlossningslotteriet så hade jag tur. Använde lustgas under sista timmen med öppningsvärkar vid förlossning nr 1 och hade den som lite trygghet under krystfasen som varade en timme.

Vid förlossning nr 2 var jag helt öppen när vi kom in efter små pyttevärkar till och från under ett dygn. Var inställd på att bli hemskickad, men istället var det dags att krysta och efter 10 minuter kom lillasyster.

För mig hade en epidural varit onödigt och dessutom har jag faktiskt tyckt att det har varit lite häftigt att få känna på de där värkarna! Hade inte tagit mer än lite lustgas om jag skulle gjort om samma sak.

Men, hade jag tagit en annan lott i förlossningslotteriet så hade jag resonerat annorlunda!

Jag måste också hålla med om att det bästa nog är att vara öppen för alla alternativ och se hur det utvecklar sig när det väl är dags. Jag anser mig vara hyffsat smärttålig och är dessutom rätt ordentligt spruträdd så min inställning inför första förlossningen var "absolut ingen ryggmärgsbedövning". Det blev inte så... Efter ett fruktansvärt utdraget och smärtsamt värkarbete så blev jag mer eller mindre tvingad av barnmorskan och en läkare att ta ryggmärgsbedövning. Tyvärr var själva bedövningen i sig värre än nåt annat och jag vet inte om jag ens fick någon effekt för när de väl lyckades sätta den så var det väldigt sent. Men det värsta var nog ändå att det blev lite av ett nederlag att jag inte klarade mig utan den. Hade jag inte gått in med inställningen att jag absolut inte skulle ha denna typ av bedövning hade de antagligen kunnat sätta den tidigare så att den hade kunnat hjälpa mig mer, och jag hade även sluppit känslan av misslyckande.

Andra förlossningen var jag lite mer öppen för olika alternativ men med tanke på erfarenheten av den tidigare ryggmärgsbedövningen så ville jag helst av allt undvika att göra om det. Som tur var gick det enklare den gången och lustgasen räckte gott och väl som smärtlindring.

Mitt råd blir alltså, läs på om de olika metoder som finns och ha gärna en plan för hur du skulle vilja ha det, men bestäm dig inte förrän du väl är där.

Tack för alla svar! Jag kommer nog köra på att i utgångsläget tänka att jag inte ska ha bedövningen (känns bäst psykiskt att inte tänka på spruteländet). Och gör det sedan så ont att jag behöver det ändå så tycker jag väl antagligen inte att sprutan är något problem längre.

Tack för alla svar! Jag kommer nog köra på att i utgångsläget tänka att jag inte ska ha bedövningen (känns bäst psykiskt att inte tänka på spruteländet). Och gör det sedan så ont att jag behöver det ändå så tycker jag väl antagligen inte att sprutan är något problem längre.

Precis den inställningen hade jag när jag skulle få mitt första barn. Jag blev otroligt chockad över den enorma smärtan och bad om ryggbedövning innan vi fått ett rum på förlossningen ens. :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2