Föda utan ryggbedövning

Sv: Föda utan ryggbedövning

Du har så rätt och ditt tips är jätte bra!
Kan tänka mig att det inte var speciellt lätt att tolka mig när jag låg och skrek "AJ AJ AJ AJ AJ AAAAAAAAAJ" i masken under värkarna, och mellan några värkar slet jag bort masken och skrek
"DET SJUKAAA ÄÄÄÄÄR.."
*andas i masken och skriker AJ AJ AJ AJ AAAJ*
"ÄR ATT DET GÖR INTE ENS OOOONT!"
*andas i masken och skriker AJ AJ AJ AJ AAAJ*

Jag minns att jag såg att min man och BM tittade på varandra och flinade!

:D

Lustgas. Jag är nöjd.

(Jag fick dock en sovdos morfin när jag var öppen 3 cm, p g a mkt smärtsamma värkar.)

Ni som har fött barn utan ryggbedövning, vad har ni haft för smärtlindring? Var ni nöjda efteråt eller önskade ni att ni hade tagit sprutan iallafall?

Ingen smärtlindring alls och nej, jag önskar inte att jag tagit nån spruta eller något annat vid någon av mina 3 förlossningar.

Första barnet hade jag ryggbedövning. Kom inte ens ihåg när jag fick den eftersom jag var så hög på lustgas. Blev mest förvirrad när de skulle plocka ur katetern i ryggen. Jag är lite besviken på den förlossningen, för EDAn tog verkligen bort allt. Jag kände inte krystvärkarna och de fick hänga över min mage och trycka ut honom.

Andra barnet hann jag bara andas typ tre andetag i lustgasmasken, sen var han ute. Mycket nöjd med den förlossningen och den blev precis som jag "beställt". Komma dit, trycka ut ungen och åka hem. ;)

Första barnet - värkarbete i 10-11 timmar - profylaxandning och lustgas
Andra barnet - värkarbete 2.5 timme - profylaxandning

Under första förlossningen saknade jag ingenting. Lustgasen tog verkligen bort all smärta, när jag använde den.

Profylaxkurserna, grundkursen inför första förlossningen och repetionskursen inför andra kursen, var helt klart en förutsättning för mina två lyckade förlossningar. Andningen var en bit som lärdes ut, men viktigare var att min partner fick en tydlig definierad roll genom kursen och genom att följa det som lärdes ut var ett fantastisk stöd för mig.

Lustgas. Jag är nöjd.

(Jag fick dock en sovdos morfin när jag var öppen 3 cm, p g a mkt smärtsamma värkar.)

Kan tillägga att hela förlossningen tog mindre än nio timmar från det att värkarna blev regelbundna. Värkarna blev regelbundna vid 05, vi åkte in vid 06 (öppen tre), fick morfinet vid 10 (fortfarande öppen 3), helt öppen 12.30, krystvärkarna började några minuter över ett och 13.38 är barnet fött.

Hade det varit mer långdraget hade jag kanske behövt epidural, men nu sov jag ju mest när jag öppnade mig.

Jag påstår att man känner om det behövs eller inte. Jag har haft en förlossning utan och det var inte för att jag var så jäkla duktig utan för att den förlossningen helt enkelt gjorde mindre ont. Och gick väldigt snabbt också. Med första förlossningen hade jag så ont att det bara svartnade för ögonen. Ja då är valet lätt.

Jag hat fött två barn utan eda. Med första hanns ddet inte med, var helt öppen när jag kom in och allt gick rätt snabbt. Sprack mycket och fick lokalbedövning, dropp och lustgas för att sys, men det var ändå värre än själva förlossningen.

Med andra barnet åkte vi in mycket tidigare, vilket bara ledde till att de inte trodde att förlossningen hade börjat förrän det vvar för sent igen (inga värkar syntes på ctg, fast jag kände dem). Fick dropp och globuli istället vilket inte hjälpte alls. Sprack igen och läkaren sa i princip direkt att han inte ville sy utan ryggbedövning, så den lades efter att flickebarnet kommit ut. Jag kände ingenting när de stack och känslan efteråt var underbar. Låg och halvsov medan han sydde. Den förlossningen var mycket värre än den första. Jag var dock betydligt sämre förberedd och det faktum att jag inte blev trodd utan att de ville skicka hem oss bara några timmar innan hon var ute hjälpte väl inte till direkt.

Inför trean känner jag att det vore coolt att få bedövning redan under förlossningen. ;)

Jag har fött tre barn, första gången med bäckenbottenbedövning men det tror jag inte hade någon särskild effekt. Och kanske ges det inte längre. Ingen annan bedövning eller lustgas. Det här är för många år sen och det jag gjorde var att fokusera på andningen. Jag visste att en värk var 15 andetag - det kan man fixa om man hittar en bra kroppsställning att 'ta' värkarna i. Det kräver lite experimenterande. Själva krystarbetet var inte nåt speciellt, jag födde stående (hängande) och det är klart enklare.

Men allt är individuellt och rådet du fick att ha en plan men även en plan B är bra.

Ingen smärtlindring vid någon förlossning (två). Hade sett fram emot att få pröva lustgas men den hade noll effekt på mig tyvärr och det var för sent för något annat. Första gången gjorde det ont av bara fasen men jag låg och låtsades att jag var någon annanstans varvat med tankar på att jag förmodligen skulle överleva i alla fall. Det funkade dugligt :) Andra gången var en vandring i parken i jämförelse.

Två barn o trean på väg. Hittills snabba förlossningar med enbart lustgas. Funkat utmärkt. Visst fasen gör det ont men det går ju över sen. Lycka till o bestäm inte för mkt innan, lyssna på BMs råd etc.

Om jag mot förmodan skulle uppleva en till förlossning så hoppas jag på all smärtlidring som finns :p
Hade planerat eda när jag skulle föda dottern, men innan läkaren hann in till mig så var dottern på väg ut! Fick bara lustgas alltså, som för mig inte hjälpte ett dugg. (dessutom var den inte påslagen först så jag andades in - ingenting!)

Men jag är fruktansvärt låg smärttröskel, och det där är ju så individuellt. Hade säkert känts bättre om jag kunnat ta det lugnt och aaandas som man ska hehe.

Två barn, ingen bedövning/smärtlindring med någon. Har inte behövts faktiskt. Andra var klart mycket enklare genom att jag var förberedd och kunde andas väldigt bra genom värkarna. Med tanke på det tror jag profylax vore guld värt och kan inte förstå varför jag inte gjorde någon profylaxkurs innan första, men det var inte på tapeten då liksom....

Kl.
Jag använde bara lustgas men skulle jag ha en längre/smärtsammare förlossning skulle jag inte neka mer bedövning.

Och jag hade en make som masserade min svank, räckte fint :D Vi kom in vid 03, hon är född vid 8.40 efter 1 timme med krystvärkar. Jag var lite trött, och blev less på att ingenting gick nog fort, men ont gjorde det inte under fl. Däremot de stygnen hon sydde efteråt var inte sköna, och då fick jag ändå någon bedövning av något slag i fiffi då hon satte igång och sy.

*kl*
Under första förlossningen klarade jag värkarna bra med lustgas och profylax men det blev så väldigt långdraget att jag till slut fick ryggbedövning för att få en chans att vila. Tyvärr avtog värkarna trots värkstimulerande dropp och själva krystningen blev... ja vidrig... Med mig efter det insåg att (för mig!) var det inte värkarna som var värst trots allt prat om det innan. "Alla" hade också sagt att det ofta upplevdes som en "lättnad" när man kom till krystningsfasen för då kunde man få göra något och det var snart över. Inte för mig... Togs med sugklocka. Det var snarare som att springa ett marathon, närma sig mållinjen och tänka "fasiken jag klarade det!" och så dyker en 4m hög mur upp som jag ska ta mig över...

Så inför nästa bestämde jag mig för att inte ta någon ryggbedövning, ville inte påverka förloppet igen och det var ändå krystningen jag fasade för och där skulle en ryggbedövning inte hjälpa. Klarade mig på lustgas och profylax och under krystningen bara på ett "jävlar anamma nu ska ungen ut". Kände krystningsvärkarna och det blev som jag läst att jag kunde ta hjälp av dem och ut kom hon.

Att få själva ryggbedövningen var otäckt men det satt mest i huvudet. Jag kände inget speciellt (man får lokalbedövning först).

Jag födde min son i december förra året utan någon smärtlindring. Gick över förväntan :) använde mig av profylaxandning och tyckte det hjälpte mig att hantera smärtan.

Jag väntar mitt första barn och har börjat läsa på om smärtlindring. Alla i min närhet som har fött barn dom senaste åren har använt ryggbedövning. Nu är jag ingen sprutfantast och att någon ska sätta in en nål i min ryggrad känns oerhört skrämmande. Jag vill verkligen klara mig utan det.

Ni som har fött barn utan ryggbedövning, vad har ni haft för smärtlindring? Var ni nöjda efteråt eller önskade ni att ni hade tagit sprutan iallafall?

Jag har fött barn med och utan ryggbedövning, och skulle välja ryggbedövning alla dagar i veckan. Den där sprutan känns knappt, som ett litet nålstick bara, och jämfört med värkarna är det verkligen ingenting. Som ett blodprov i armen jämfört med att göra en rotfyllning utan bedövning ungefär.

Jag påstår att man känner om det behövs eller inte. Jag har haft en förlossning utan och det var inte för att jag var så jäkla duktig utan för att den förlossningen helt enkelt gjorde mindre ont. Och gick väldigt snabbt också. Med första förlossningen hade jag så ont att det bara svartnade för ögonen. Ja då är valet lätt.

Jag håller med, det märker man om det behövs eller inte. Förlossningar gör olika ont, det är som mensvärk. Alla har ju inte lika ont då heller.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 953
Senast: lizzie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 776
Senast: Snö
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 782
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2