Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker ni som håller på med skrämselpropaganda om snitt här inte är ett dugg bättre än de som förespråkar snitt. Båda sätten är bra och som tur är så får man göra som man vill.

Det är stor skillnad på akutsnitt och planerat snitt. En bra vaginal förlossning må vara bäst och billigast men ingen kan garantera på förhand att det går bra, det kan lika gärna gå åt skogen. Sen är ju definitionen på gå åt skogen olika vad man tycker. Över 80% av förstföderskor spricker i underlivet, det räcker för mig för att kvala in där. Även om det av vården anses som lindrig skada. Av dessa får 5-6% full sfinkterruptur och om det drabbar mig eller inte går inte säga på förhand men jag vill inte chansa.

Jag kommer välja snitt. Och ja jag säger välja för vården kan inte neka den som verkligen vill och kämpar för snitt. Man kan alltid be om second opinion av annan läkare om någon vägrar tills man får beviljat, och ingen som ligger på golvet och gråter och bönar och ber om snitt kommer nekas. Jag kommer göra vad som krävs helt enkelt och vet att jag kommer få snitt.

Full respekt till er som föder vaginalt men jag vågar inte och det måste få vara okej också!

Jag har full respekt för din vilja att föda med snitt, men det är en något högre risk även när man jämför ett planerat snitt med en planerad vaginal födsel. Se t.ex. studien som jag länkade till högre upp.Visserligen hör man oftare om skador och dödsfall efter vaginal förlossning jämfört med kejsarsnitt, men då ska man komma ihåg att mer än 80 procent föder vaginalt.

Vad du vill är helt din ensak, men det är ändå rimligt att vara välinformerad så att din rädsla inte leder dig till ett irrationellt beslut.

Just det där att snittfödda barn skulle ha ökad risk för astma, allergier osv har senare studier visat inte stämmer.
Problemet är också att i snitt klumpas både planerade, akuta och urakuta snitt ihop i samma kategori. Där kunde man eventuellt se en större risk hos de barn som föddes akut, men det trodde man mer berodde på gener eller anledningen till snitt (t ex sjukdom hos mor eller barn).
Inför mitt snitt i november var jag med i en grupp på Facebook, Rätten att välja kejsarsnitt. Där länkades det ofta till olika studier och forskning som var väldigt intressanta att läsa om just det här. Tydligen är just läkare mer benägna än andra grupper att själva vilja ha snitt.
En nackdel man kunnat se är att det kan ta något längre tid för amningen att komma igång.

En vaginal förlossning kostar vården ca 25 000, medan ett snitt kostar ca 40 000. Så nog är det säkert lite pengar som styr. Jag anser inte att det ena sättet att få barn är bättre än det andra, men jag förespråkar verkligen kvinnans rätt att själv få välja hur hennes barn ska förlösas. Tycker det är fruktansvärt hur en del får kämpa för att få snitt och ändå nekas. För mig var snitt det bästa. För andra är vaginalt det bästa. Men nu var det ju inte det tråden handlade om.

Fast de där kostnaderna är ju så trubbiga. Det är ju inte så att en som kommer in nästan fullt öppen, krystar i fem minuter och går hem på tidig hemgång efter 6 timmar kostar lika mycket som någon som läggs in pga tidig vattenavgång, sätts igång efter 48 timmar, behöver läkarassistans på mamma och barn och är inlagda efteråt för observation. I det senare fallet hade ett planerat snitt varit betydligt billigare. Akutsnitt på jourtid som en del vanliga förlossningar slutar i är ju inte heller billigare än planerade snitt direkt.

Min gissning är att de flesta vaginala förlossningar som tas upp här som skräckexempel har varit dyrare än planerade snitt. Så om de nu vore så vanliga skulle man väl snarare byta till snitt av ekonomiska skäl...

Jag tycker självklart att man ska göra kejsarsnitt när det är det mest lämpliga. Och jag tycker också att det är självklart att det är professionen som ska avgöra vad som är mest lämpligt.

Ska folk få välja själva kan det ju innebära helt orimliga vårdinsatser på grund av vad någon helt felaktigt fått för sig. (Nu menar jag verkligen inte dig, och inte heller just förlossningar).

Nåt man ska ha klart för sig är att riskerna vid snitt är marginellt högre på vissa punkter jämfört med vaginal FL. Marginellt. Och då baseras ändå statistiken på planerat, akut och urakut. Orkar inte skriva allt själv men det förklaras ganska bra här. Finns även en bra länk där till vart faktan kommer från för den skeptiske. Jag vet ej hur man länkar till PDF så ni får leta i texten på bloggen.

mirijam.blogspot.se/2015/04/risker-vid-planerat-kejsarsnitt-siffror.html?m=1

Var nåt inslag om det här på nyhetsmorgon förra veckan också. Planerat snitt 2018 är mycket mycket säkert. Vi som är förlossningsrädda behöver inte vara rädda för snitt idag.

Nåt man ska ha klart för sig är att riskerna vid snitt är marginellt högre på vissa punkter jämfört med vaginal FL. Marginellt. Och då baseras ändå statistiken på planerat, akut och urakut. Orkar inte skriva allt själv men det förklaras ganska bra här. Finns även en bra länk där till vart faktan kommer från för den skeptiske. Jag vet ej hur man länkar till PDF så ni får leta i texten på bloggen.

mirijam.blogspot.se/2015/04/risker-vid-planerat-kejsarsnitt-siffror.html?m=1

Var nåt inslag om det här på nyhetsmorgon förra veckan också. Planerat snitt 2018 är mycket mycket säkert. Vi som är förlossningsrädda behöver inte vara rädda för snitt idag.

Snittmotståndare är lite som vaccinmotståndare. Hänvisar alltid till forskning som motbevisats eller myter.

Tex "man får autism av vaccin" (stämmer ej, var forskningsfusk) kommer vaccinmotståndarna med. Snittmotståndarna kommer med att barnet ska bli allergiskt, få adhd (föds man inte med det oavsett hur man äntrar världen? Eller lurpassar det lite sådär och ba happ här var det snitt nu blire adhd!) osv.

Jag är mest nyfiken på ni som är snittmotståndare, vad spelar det er för roll om Kajsa-Stina snittas för att hon vill? Hon är kanske egentligen inte förlossningsrädd men vill ändå ha snitt. Det provocerar, varför? Är det för att det är skattepengar? Isåfall vet jag minst 100 saker jag inte gillar att mina skattepengar går till. Att folk snittas för att de vill (utan medicinsk orsak) är inte en av de. Mer snitt åt folket.

Snittmotståndare är lite som vaccinmotståndare. Hänvisar alltid till forskning som motbevisats eller myter.

Tex "man får autism av vaccin" (stämmer ej, var forskningsfusk) kommer vaccinmotståndarna med. Snittmotståndarna kommer med att barnet ska bli allergiskt, få adhd (föds man inte med det oavsett hur man äntrar världen? Eller lurpassar det lite sådär och ba happ här var det snitt nu blire adhd!) osv.

Jag är mest nyfiken på ni som är snittmotståndare, vad spelar det er för roll om Kajsa-Stina snittas för att hon vill? Hon är kanske egentligen inte förlossningsrädd men vill ändå ha snitt. Det provocerar, varför? Är det för att det är skattepengar? Isåfall vet jag minst 100 saker jag inte gillar att mina skattepengar går till. Att folk snittas för att de vill (utan medicinsk orsak) är inte en av de. Mer snitt åt folket.

Är det nån här som sagt sig vara emot snitt?

Vore intressant att se några länkade studier från båda håll. Har tyvärr inte tid att sätta mig och leta/läsa just nu.

Och hade du gjort snitt hade du sluppit de 27 timmarna utan kunnat planera tiden och slippa massa smärta och krångel.

Och förövrigt krävs det 3 aurorasamtal så har du ett planerat fint litet bikinisnitt. Och säg inte emot då jag har 3 nära vänner det gick till så för och dom resonerade som jag gör nu.

Mjo, men det där fina lilla snittet kan också behöva göras längre (mitt är 17 cm) och min vän fick de snitta på andra ledden pga komplikationer. Jag har gjort bägge delar, och snitt upplevde jag som enkelt eftersom jag hade en jobbig förlossning. En enkel vaginal förlossning är dock enklare än snitt. Men du tar inte in info, så jag önskar dig lycka till.

Apropå att snitt skulle vara så riskfritt;
Jag föddes med snitt. Mamma har haft stora problem med ärret, trots att hon är hud-ssk och om någon vet hur man tar hand om sår och ärr på bästa sätt. Det är för det första väldigt långt, tvärs över hela magen. Sedan är det fortfarande, 20.5 år senare, 1 cm tjockt. Hon har också haft smärtor i själva ärret under flertalet år.

Jag vidhåller fortfarande att finns det inga medicinska orsaker (vilka kan vara både pga. barnet, såväl som både fysiskt och psykiskt hos mamman!) till att välja snitt, så ska man inte göra det.

Det har ju hänt lite inom vården på över 20 år om man säger så...... både vad gäller snitt och vaginala FL.

Silvia har fött samtliga vaginalt
Precis. Hon hade ju till och med en klantig barnmorska/läkare som gick ut i pressen och förklarade att Silvias förlossning med Victoria var en typisk förlossning för en omföderska... Men det är ju en helt annan diskussion som är än mer OT.

Vad har förändrats?

Säkerhet kring operationer i allmänhet inkl snitt. Tekniker. Angående vaginal fl har kunskapen kring t ex klipp ökat bara för att ta ett exempel. Precis som i allt annat i vården så sker ständig utveckling. Vill du veta mer precis får du nog läsa till kirurg och barnmorska och förlossningsläkare. Jag väljer att lita på mina kollegors ord och vad jag fått lära mig på min egen medicinska utbildning :)

Precis. Hon hade ju till och med en klantig barnmorska/läkare som gick ut i pressen och förklarade att Silvias förlossning med Victoria var en typisk förlossning för en omföderska... Men det är ju en helt annan diskussion som är än mer OT.
Fast inte med Victoria, väl? Hon är ju äldst.

Upprepade snitt har risker, man vill därför snitta så lite som möjligt och ”spara” på snitten så länge det går om ett akutsnitt skulle behövas. Googla placenta previa och placenta accreta. Detta är fr a ett stort problem hos kvinnor som kommer från länder där man konsekvent snittar pga ekonomiska skäl (t ex USA).

Mvh spenderat de två senaste veckorna med erfarna obstetriker på universitetssjukhus

Grejen är väl att ett kejsarsnitt ändå är en hyfsat stor bukoperation och komplikationerna kan bli ganska allvarliga. Nu är det väl någon slags rutiningrepp och ganska sällan det går allvarligt fel men det ändrar inte det faktum att det är en stor grej och det bör vara genomtänkt. Här har ju åtminstone en användare hävdat att snitt inte är en big deal.

Mjo, men det där fina lilla snittet kan också behöva göras längre (mitt är 17 cm) och min vän fick de snitta på andra ledden pga komplikationer. Jag har gjort bägge delar, och snitt upplevde jag som enkelt eftersom jag hade en jobbig förlossning. En enkel vaginal förlossning är dock enklare än snitt. Men du tar inte in info, så jag önskar dig lycka till.

Snittet blir också fulare ju fler man gör pga ärrvävnad (detsamma gäller ju såklart livmodern).

Senast ändrad:
Upprepade snitt har risker, man vill därför snitta så lite som möjligt och ”spara” på snitten så länge det går om ett akutsnitt skulle behövas. Googla placenta previa och placenta accreta. Detta är fr a ett stort problem hos kvinnor som kommer från länder där man konsekvent snittar pga ekonomiska skäl (t ex USA).

Mvh spenderat de två senaste veckorna med erfarna obstetriker på universitetssjukhus

Det här är nära på den enda reella allvarliga risk man bör ha i beaktande vid planerat snitt.

ag är mest nyfiken på ni som är snittmotståndare, vad spelar det er för roll om Kajsa-Stina snittas för att hon vill? Hon är kanske egentligen inte förlossningsrädd men vill ändå ha snitt. Det provocerar, varför? Är det för att det är skattepengar? Isåfall vet jag minst 100 saker jag inte gillar att mina skattepengar går till. Att folk snittas för att de vill (utan medicinsk orsak) är inte en av de. Mer snitt åt folket.

Det som är provocerande för mig är de som inte gör ett välinformerat val utan baserar sitt vill på helt verklgihetsfrånvända idéer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 846
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama