Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
3 vaginalt födda barn här (vid 3 olika tillfällen), utan bedövning, inga efterkomplikationer öht och uppe på benen på väg till duschen 45 minuter efter kidsen ploppat ut och vid full vigör i fråga om att kunna bära saker och leva som vanligt direkt efteråt gör att jag föredrar vaginala förlossningar om det inte finns en medicinsk orsak till snitt.
Sen om den orsaken är pga fysiska problem eller psykiska problem är oväsentligt.

Poängen är att de ( framförallt @Vogue ) som tror att snitt alltid ger perfekt resultat, osynliga ärr, inga komplikationer, inga smärtor och fin mage direkt efteråt, bör läsa på rätt mycket. För en såpass stor bukoperation som det faktiskt ändå är, är ingen problemfri dans på taggfria rosor som vissa tycks tro.

http://www.lakartidningen.se/Klinik...komplikationer-efter-kejsarsnitt-analyserade/

https://kejsarsnitt.se/risker-och-komplikationer-vid-kejsarsnitt/

@Vogue

Du tror alltså de byggde ett op-rum ute på slottet när Madeleine föddes?

Eller prinsessan Sofia, hon var väl typ ett par timmar på BB med den senaste, de måste struntat i alla förberedelser och sen tejpat ihop snittet efteråt. :rofl:

Nåt man ska ha klart för sig är att riskerna vid snitt är marginellt högre på vissa punkter jämfört med vaginal FL. Marginellt. Och då baseras ändå statistiken på planerat, akut och urakut.

Nej, i de tillförlitliga studierna jämförs (för att citera den tidigare länkade kohortstudien) ”low-risk planned cesarean delivery versus planned vaginal delivery at term”. Äpplen måste jämföras med äpplen och päron med päron.

The planned cesarean group comprised 46 766 women v. 2 292 420 in the planned vaginal delivery group; overall rates of severe morbidity for the entire 14-year period were 27.3 and 9.0, respectively, per 1000 deliveries.

Gud så störd jag blir av den här tråden.
Jag har vänner och bekanta med barn som har Downs, autism, kortväxta mm. En av mina bästa vänner sen 27 år har en CP-skada. Jag kan inte se att de på något sätt har sämre liv eller borde sorterats bort. Trisomi 21 och 18 (?) är ju dödliga sjukdomar som garanterat medför lidande. Jag är ingen försvarare av liv till varje pris. Men jag mår fysiskt illa av tanken på att folk vill sortera bort allt de inte anser perfekt. Vad ställer man för krav på sina barn då?

Jag har vänner och bekanta med barn som har Downs, autism, kortväxta mm. En av mina bästa vänner sen 27 år har en CP-skada. Jag kan inte se att de på något sätt har sämre liv eller borde sorterats bort. Trisomi 21 och 18 (?) är ju dödliga sjukdomar som garanterat medför lidande. Jag är ingen försvarare av liv till varje pris. Men jag mår fysiskt illa av tanken på att folk vill sortera bort allt de inte anser perfekt. Vad ställer man för krav på sina barn då?

13 och 18 är ofta dödliga. Trisomi 21 är Downs.

Det där handlade väl om spekulationer att Silvia fött ett barn innan äktenskapet med kungen.

Alltså Patrik Sommerlath som är ständig hang-around till familjen. Officiellt är han brorson som bott här sen tonåren.

Herregud, nu fick du mig att googla och läsa en Flashback-tråd om ämnet. Vilka nötter. Silvia var tydligen en fattig eskort och tvingades adoptera bort honom.

Fast inte med Victoria, väl? Hon är ju äldst.
Med Victoria. Det var det som var det konstiga och som fick många att höja på ögonbrynen. Min mamma brukade tala om det.
Jag har ingen aning om det är andrahandsinformation, eller om hon läst det själv och eftersom hon inte lever längre så kan jag inte fråga henne. Vad jag minns pratade hon aldrig specifikt om Patrick dock.

Senast ändrad:
Så du menar att du själv hellre skulle vara svårt sjuk eller få sjuka barn än friska?
Personligen tycker jag det är besvärligt nog att ha glasögon och kan bara föreställa mig hur extremt påfrestande det skulle vara att behöva få hjälp med tex personlig hygien. Det har med livskvalitet att göra, inte att det skulle vara skillnad i människovärde.

Så du menar att du själv hellre skulle vara svårt sjuk eller få sjuka barn än friska?
Personligen tycker jag det är besvärligt nog att ha glasögon och kan bara föreställa mig hur extremt påfrestande det skulle vara att behöva få hjälp med tex personlig hygien. Det har med livskvalitet att göra, inte att det skulle vara skillnad i människovärde.
Jag tror att alla, inklusive @Hyacinth självklart helst vill ha friska barn. Men inte skulle välja att avbryta eller avstå pga vissa sjukdomar/diagnoser/nedsättningar som andra här skrivit att de skulle.

Det som är provocerande för mig är de som inte gör ett välinformerat val utan baserar sitt vill på helt verklgihetsfrånvända idéer.

Fast jag vill snittas, för att jag helt enkelt inte vill föda vaginalt. Jag är inte rädd alls. Men jag vill bara inte. Och tack vare att senaste förlossningen blev akutsnitt så kommer jag alltid få snittas. Jag baserar det inte på verklighetsfrånvända idéer. Jag vill bara inte. Och det får du (och alla andra) respektera.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 846
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama