Tycker ni som håller på med skrämselpropaganda om snitt här inte är ett dugg bättre än de som förespråkar snitt. Båda sätten är bra och som tur är så får man göra som man vill.
Det är stor skillnad på akutsnitt och planerat snitt. En bra vaginal förlossning må vara bäst och billigast men ingen kan garantera på förhand att det går bra, det kan lika gärna gå åt skogen. Sen är ju definitionen på gå åt skogen olika vad man tycker. Över 80% av förstföderskor spricker i underlivet, det räcker för mig för att kvala in där. Även om det av vården anses som lindrig skada. Av dessa får 5-6% full sfinkterruptur och om det drabbar mig eller inte går inte säga på förhand men jag vill inte chansa.
Jag kommer välja snitt. Och ja jag säger välja för vården kan inte neka den som verkligen vill och kämpar för snitt. Man kan alltid be om second opinion av annan läkare om någon vägrar tills man får beviljat, och ingen som ligger på golvet och gråter och bönar och ber om snitt kommer nekas. Jag kommer göra vad som krävs helt enkelt och vet att jag kommer få snitt.
Full respekt till er som föder vaginalt men jag vågar inte och det måste få vara okej också!