Jag frågade om vården bestämt att snitt är olämpligt.
Du skrev att många får beviljat så därför anses det inte alltid vara det sämsta alternativet. Så vad är det för fel på att folk får valmöjligheten då?
Innan så undrade du om folk skulle få välja olämpliga alternativ. Om du menar specifika fall där det direkt är olämpligt för en viss person så får du gärna säga det. Men specifika fall kan inte få bestämma över alla andra.
Jag hade en gräslig vaginal förlossning och ett enkelt snitt, men jag tycker ändå det är olämpligt att patienten själv ska få välja. Det är inget onaturligt med att föda barn. Får man problem efter kan man fixa det. Man kan enkelt åtgärda exempelvis inkontinens mm.
Det är bra för barnet, vatten pressas ur lungorna, de är förberedda på förlossningen, amningen kommer lättare igång, de får bra bakterier överförda mm. Men det är synd när folk vill snitt för att de bara tar in det som kan gå fel. Vi är ju generellt gjorda för att kunna föda barn och skulle det bli problem snittas man. Men jag tror att många är så rädda för allt numer att man tror att ett snitt är busenkelt. Det är det inte.
Man har ont ändå, jag var öm länge efteråt, jag kunde inte sätta mig upp från liggande på egen hand första tiden. Amningen gick åt skogen denna gång också (jag kunde inte pumpa heller). Men snittet var enklare för mig eftersom jag drabbades av ett trauma första gången. Annars hade det inte varit enklare.