Föda barn med dåliga gener

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag vill snittas, för att jag helt enkelt inte vill föda vaginalt. Jag är inte rädd alls. Men jag vill bara inte. Och tack vare att den senaste förlossningen blev akutsnitt så kommer jag alltid få snittas. Jag baserar det inte på verklighetsfrånvända idéer. Jag vill bara inte. Och det får du (och alla andra) respektera.

Det är just precis ditt resonemang som provocerar - ett jag vill. Inget mer. Bara jag vill.
Du har ju genomgått en förlossning som var planerad att vara vaginal, det blev ett akutsnitt och efter det så blir deet alltid akutsnitt, inga problem alls, det är inga problem om det hade varit jag vill snittas för min första förlossning var traumatisk. Men ett jag vill utan nånting annat än ett JAG VILL - det kommer provocera mig oavett om du tycker att det ska respekteras eller inte.

Varför denna pajkastning efter varandra. Båda sätten är bra, men passar olika personer. Kan vi inte bara stötta varandra i det? Att bli mamma är så mycket mer än att föda.
Alla vill vi väl få ut våra barn på ett tryggt sätt eller hur :love:
Men båda sätten är inte alls bra, det ena är en stor bukoperation där man skär igenom muskler och livmoder. Sen när blev det bätre än att föda vaginalt?

Så du menar att du själv hellre skulle vara svårt sjuk eller få sjuka barn än friska?
Personligen tycker jag det är besvärligt nog att ha glasögon och kan bara föreställa mig hur extremt påfrestande det skulle vara att behöva få hjälp med tex personlig hygien. Det har med livskvalitet att göra, inte att det skulle vara skillnad i människovärde.
Skämtar du eller? Menar du att du skulle abortera ett foster pga av den kanske eventuellt kommer att få bära glasögon? Som dessutom är gratis för barn nuförtiden!

Gud så störd jag blir av den här tråden.
Jag har vänner och bekanta med barn som har Downs, autism, kortväxta mm. En av mina bästa vänner sen 27 år har en CP-skada. Jag kan inte se att de på något sätt har sämre liv eller borde sorterats bort. Trisomi 21 och 18 (?) är ju dödliga sjukdomar som garanterat medför lidande. Jag är ingen försvarare av liv till varje pris. Men jag mår fysiskt illa av tanken på att folk vill sortera bort allt de inte anser perfekt. Vad ställer man för krav på sina barn då?
Jag håller förvånade nog med dig om allt du skriver här. Jag mår också illa av vissa inlägg i den här tråden. Men jag tror det framförallt beror på att många som är unga idag har med egna ögon sett hur kamrater ratats bort pga någon "defekt". I mitt jobb träffar jag en hel del med olika funktionsnedsättningar och de är dömda till fattigdom i form av försörjningsstöd i bästa fall och dataspel nätterna igenom. Ingen vill eller kommer att anställa dem. Möjligheterna till ett utvecklande liv är gansa små. Så var det faktiskt inte när jag växte upp på 80-talet och i början på 90-talet. Sedan hände något, allt idag beror på indviden, hur vassa armbågar individen har och hur duktig den enskilda individen är. Då vill nog alla vara blonda och blåögda och ha ett ok iq (inte för högt så man betraktas som autistisk med sociala svårigheter) och vara duktig på att ta folk. Fy vad snett det har blivit och vad deprimerad jag blev nu!

Fast din mage hade säkert dragit ihop sig lika långsamt efter vaginal förlossning. Beror väl mer på gener, ålder osv. Jag födde med snitt, min mage ser ut som vanligt (ett litet ärr då såklart nu) men inget fluff eller liknande, aldrig haft faktiskt. Vi frågade specifikt om allergier efter snittet och enligt alla läkare vi pratade med så var det inte sant.

Min är normal numera (tycker jag) men det verkar anses att det tar längre tid och att fett kan ansamlas pga ärr osv. Det verkar finnas en viss ökad risk för astma hos barnet och en mer tveksam risk för fetma.

Så du menar att du själv hellre skulle vara svårt sjuk eller få sjuka barn än friska?
Personligen tycker jag det är besvärligt nog att ha glasögon och kan bara föreställa mig hur extremt påfrestande det skulle vara att behöva få hjälp med tex personlig hygien. Det har med livskvalitet att göra, inte att det skulle vara skillnad i människovärde.

Nej. Men jag menar att downs, autism mm inte behöver vara en katastrof heller. Och att jag tycker det är en sorglig utveckling att vilja rata allt utöver det ”normala”. Jag tror vi får ett sämre samhälle utan en bredd av olika människor. Alla tillför något.
Att du tycker det vore jobbigt innebär inte att personen som får hjälp tycker det.

Men ni pratar ju om helt olika saker. Du skriver om svår sjukdom men du citerar ett inlägg som specifikt enbart nämner autism, kortväxthet, Downs och CP-skada. Vilket av det menar du är en sjukdom (som dessutom då även skulle kunna testas för i fosterstadiet?)?

Fast jag vill snittas, för att jag helt enkelt inte vill föda vaginalt. Jag är inte rädd alls. Men jag vill bara inte. Och tack vare att senaste förlossningen blev akutsnitt så kommer jag alltid få snittas. Jag baserar det inte på verklighetsfrånvända idéer. Jag vill bara inte. Och det får du (och alla andra) respektera.
Snällt landsting du har.
Jag gjorde akut snitt med första barnet och det fanns inte på kartan att få snitt vid nr 2. Inte ens när barnet dog :cry:
Det blev akut snitt den gången också och då blev domen att aldrig mer försöka vaginalt.

Hade inget mer än ett litet ärr efter första snittet men det blev rätt stor skillnad vid snitt nr 2. Det går inte alltid att bestämma hur det ska gå. Livet är rätt oförutsägbart.

Man skär inte igenom några muskler vid ett snitt. Möjligtvis vid katastrofsnitt.
Hur bär man sig åt om man inte skär genom muskler vid snitt? Varför skulle det vara någon skillnad vid katastrof eller planerat snitt? Hela livmodern är en muskel och även bukmuskulaturen skär de i vid snitt. Du får gärna förklara för mig för jag förstår verkligen inte hur det skulle gå till att få ut barnet om man inte skulle skära i muskler vid ett kejsarsnitt.
s231_62291609.jpg

Hur bär man sig åt om man inte skär genom muskler vid snitt? Varför skulle det vara någon skillnad vid katastrof eller planerat snitt? Hela livmodern är en muskel och även bukmuskulaturen skär de i vid snitt. Du får gärna förklara för mig för jag förstår verkligen inte hur det skulle gå till att få ut barnet om man inte skulle skära i muskler vid ett kejsarsnitt.
s231_62291609.jpg

Kanske inte det bästa bildvalet för att visa bukmuskulaturen hos en höggravid kvinna ;)

Med Victoria. Det var det som var det konstiga och som fick många att höja på ögonbrynen. Min mamma brukade tala om det.
Jag har ingen aning om det är andrahandsinformation, eller om hon läst det själv och eftersom hon inte lever längre så kan jag inte fråga henne. Vad jag minns pratade hon aldrig specifikt om Patrick dock.
Ja, jag fick det förklarat i tråden. Men det låter helt osannolikt. Kungen och drottningen träffades väl 70-talet, då var det ingen skam med utomäktenskapliga barn. Det vore skillnad om det varit på 20-30-talen. Dessutom finns det förmodligen även folkbokföring i Tyskland så det vore lätt att kolla hans föräldrar.

s231_62291609.jpg

De skär mellan muskelbuntarna vilka de drar åt sidan. I det grå på bilden dvs.

Och övrig muskulatur?

Ja alltså när man pratar om att man inte skär igenom musklerna vid kejsarsnitt pratar man såklart om bukmuskulaturen inte de små musklerna i huden eller själva livmodern såklart. Vilket jag tror alla förstår, lite svårt att få ut barnet om man inte skär i livmodern...

Möjligt men det är inte särskilt relevant. Det relevanta är hur det skulle gå till att få ut en bebis med kejsarsnitt utan att skära i muskulaturen.

Ja i muskler skär man givetvis, men inte i den muskulaturen du visar med bilden. På en höggravid kvinna är de raka bukmusklerna delade, det är felet med bilden. Vid snitt separerar man sedan bukmuskulaturen ytterligare för att göra bättre med plats. Skär gör man inte mer än absolut nödvändigt. Ibland kanske det är nödvändigt att skära mer, andra gånger mindre. Jag har absolut ingen djupare kunskap om snitt. Men jag blir så trött på alla felaktiga föreställningar om förlossningar, både kejsarsnitt och vaginala. I den här tråden är det nästa mer fel än rätt...

Jag är mest nyfiken på ni som är snittmotståndare, vad spelar det er för roll om Kajsa-Stina snittas för att hon vill? Hon är kanske egentligen inte förlossningsrädd men vill ändå ha snitt. Det provocerar, varför? Är det för att det är skattepengar? Isåfall vet jag minst 100 saker jag inte gillar att mina skattepengar går till. Att folk snittas för att de vill (utan medicinsk orsak) är inte en av de. Mer snitt åt folket.
Jag är inte "snittmotståndare", men jag är motståndare till att var och en utifrån egna tyckanden väljer sina vårdinsatser. Resurserna kommer från offentliga medel och är finita, och behöver användas på de sätt som ger störst samhällsnytta. Det betyder att vi behöver använda rätt resurser i varje enskilt tillfälle, utifrån medicinska behov. Använder vi mer resurser än medicinskt motiverat för somliga patienter så betyder det helt enkelt att det finns mindre resurser tillgängliga i andra fall. Det blir en suboptimering, i bästa fall, som kan få väldigt tråkiga konsekvenser.

Det är just precis ditt resonemang som provocerar - ett jag vill. Inget mer. Bara jag vill.
Du har ju genomgått en förlossning som var planerad att vara vaginal, det blev ett akutsnitt och efter det så blir deet alltid akutsnitt, inga problem alls, det är inga problem om det hade varit jag vill snittas för min första förlossning var traumatisk. Men ett jag vill utan nånting annat än ett JAG VILL - det kommer provocera mig oavett om du tycker att det ska respekteras eller inte.

Jag får föda vaginalt om jag vill, men det rekommenderas inte eftersom det riskerar att bli samma förlopp igen (jättesjuk med blodförgiftning osv). Jag vill inte ens testa därav står det i min journal att jag ska förlösas med planerat snitt om vi skaffar fler barn. Helst hade jag velat ha samma förlopp som sist, dvs att det startar av sig själv men slutar i snitt. Men såna ''planerade akuta snitt'' kan man ju inte direkt beställa, annars hade jag lätt gjort det. Jag upplevde inte min förlossning som traumatisk (till allas förvåning), men jag ville ju eg ha snitt från början men orkade inte tjafsa om det så försökte aldrig.

Jag är inte "snittmotståndare", men jag är motståndare till att var och en utifrån egna tyckanden väljer sina vårdinsatser. Resurserna kommer från offentliga medel och är finita, och behöver användas på de sätt som ger störst samhällsnytta. Det betyder att vi behöver använda rätt resurser i varje enskilt tillfälle, utifrån medicinska behov. Använder vi mer resurser än medicinskt motiverat för somliga patienter så betyder det helt enkelt att det finns mindre resurser tillgängliga i andra fall. Det blir en suboptimering, i bästa fall, som kan få väldigt tråkiga konsekvenser.

Eller så låter man kvinnan bestämma själv när det gäller barnafödande. Det finns liksom bara två sorters förlossning. Snitt eller vaginalt. Det finns inte 437 st olika varianter. Vill gärna se bevis på att när jag väljer mitt snitt så får Kerstin 83 inte sin höftoperation för pengarna inte finns. Eftersom du säger att det är så så har du självklart bevis för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 846
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama