FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tack! Ja, hon är helt underbar! :love: Hon sover väldigt mycket just nu, trötta lilla valpen :) Hon håller sig hela nätterna och har gjort så sen vi hämtade henne, helt underbart skönt! Idag sov hon till halv nio :D Duktig valp ;) Hon är ganska pipig och vill helt vara uppe på en hela tiden men vi försöker åtgärda det genom att lägga henne i en annan soffa om hon kommer och lägger sig i knät. Nån idé på vad man mer kan göra?

Kan tillägga att vår valps pappa också är riktigt snygg! Ska se om jag hittar en bild på honom.

65979_441211702818_532432818_5365104_6290576_n.jpg

Han var väldigt lik vår Maja i färgerna när han var valp så jag tror (hoppas) att hon blir ganska lik honom :)

Jag har inte halsband längre, utan sele till mina. Specialsydda så att de ska sitta bra på just mina damer. Såna här har mina:
Fonzie_i_sin_sele.jpg

Jag tycker det känns obehagligt med halsband på om de tex kastar sig efter något som de vill jaga, och att ha dem i halsband på LC eller kappbanan när de är sjövilda känns otänkbart nu.

Om jag ändå ska ha halsband så är det viktigaste för mig att hundarna absolut inte kommer ur halsbanden. Till skillnad från många andra vinthundsägare gillar jag inte alls stumma vanliga breda halsband. Man får ofta sätta dem antingen så att hunden nästan blir strypt eller så tar den sig ur halsbandet.. Ett brett halvstryp som kan dras åt så hårt att det inte åker över huvudet gillar jag mest, annars är det vanliga strypkedjor som sitter på mina.

Du är en av få jag sett som har kedja nämligen! Min egna pudelkorsning tog sig ur halsband förr därför beställde jag ju det här 4 cm breda halvstrypet med bara 5 cm strypeffekt som passar exakt från dafnedesign. Han har det eller sele men jag har ju hört att det är svårt med sele på vinthundar. Och min kommando ska tydligen gå fint i koppel dessutom. Jag funderar nämligen på att beställa ett från dafne till honom oxå. Men anser du att jämnbreda halvstryp är lika bra eller bättre alltså än de typiska vinthundshalsbanden som är smalare vid knäppet?

*kl*

Man ska INTE kolla runt på olika uppfödarhemsidor när man inte ska ha någon mer hund.

Jag har råkat bli kär i en snygg whippethane som jag vill ha en valp efter :love:. (någon gång i framtiden)

Kolla här vilken snygging :love:, gosh.
http://www.sunaregens.no/Puppies/robbie_060422.jpg

Ni som har Whippet, vilken kennel har ni ifrån?

Klart du ska ha en whippvalp :D
Våran är ifrån Bellsweets i Småland. Det är deras första whippetkull och valparna har mycket Twybornhundar i stamtavlan.

Du är en av få jag sett som har kedja nämligen! Min egna pudelkorsning tog sig ur halsband förr därför beställde jag ju det här 4 cm breda halvstrypet med bara 5 cm strypeffekt som passar exakt från dafnedesign. Han har det eller sele men jag har ju hört att det är svårt med sele på vinthundar. Och min kommando ska tydligen gå fint i koppel dessutom. Jag funderar nämligen på att beställa ett från dafne till honom oxå. Men anser du att jämnbreda halvstryp är lika bra eller bättre alltså än de typiska vinthundshalsbanden som är smalare vid knäppet?

I princip alla jag känner har kedjor på sina, förutom de som har såna där jättebreda vanliga halsband då :p

Jag tycker helt klart att halvstryp är bättre än de där "typiska vinthundshalsbanden". Undantaget är väl på LC och kapp, för då har även jag de där jättebreda. Jag har fått halvstryp sydda till mina damer som har längre "strypdel" än vanliga halsband. Vanligtvis får jag välja mellan att de antingen inte ska kunna ta sig ur halsbanden eller att de inte kommer över öronen ordentligt när jag tar av halsbanden :p Nu har jag ett halvstryp som både kan sitta åt ordentligt och går över öronen. Det kommer jag ha på Wahidah imorgon när vi åker på utställning, för hon är lite väl flamsig i sele fortfarande. Zala däremot har alltid sin sele nu.

Visst är det stor skillnad på henne om man jämför de båda bilderna? Sen vi hämtade henne förra helgen har hon ökat 0,7 kilo i vikt redan :) Ikväll kan jag lägga in en bild från idag så ser vi om hon ser annorlunda ut mot förra helgen :)

Ni som har Whippet, vilken kennel har ni ifrån?

Mina är från kennel Aaniston i Umeå :)

Jag har en fråga till er vinthundsägare:

Vad har ni för halsband och varför?

Jag har ett vinthundshalsband, ett halvstryp och några retrieverkoppel (helstryp). Hade jag haft råd hade jag nog haft lite snyggare halsband, men de jag har nu fungerar alldeles utmärkt. Ett lite bredare halvstryp i någon form av fibermaterial blir nog mitt nästa inköp. Har hittat ett i bambu i Malmö som jag gillar så det ska jag testa när jag kommer hem igen. Retrieverkopplen har jag när jag joggar med dem - lätta och stör inte varken dem eller mig när vi är ute.

halvt kl

Idag var mitt ena syskonbarn med sin ena väninna och travade runt lite i trädgården - med sina halsband :D

Cc med halvstryp.
DSC_0314.jpg

Bild från tidigare på vinthundshalsbandet.

Ja, tiden går fort! De växer så det knakar. Riktig sötnos :)

Halvt KL

Kan inte sova är så oroad.. Det verkar som att Tindra har analsäcksinflammation :confused: När hon bajsar kommer det oftast, både riktigt löst, lagom eller som riktigt segt trådsmalt. Hon kan stå ganska länge och gnälla lite för att det inte lossnar.. Det händer ibland att hon gnider rumpan mot backen. Hon kliar sig även på rumpan fibrilt i mellan åt. Ska ringa vet imorn.

Är inte bra på att vara "kall" när det gäller mina djur :cry:

Låter väl mer som om hon bara är dålig i magen? Hur får du det till analsäcksinflammation?
Att hon gnider rumpan mot backen är inget konstigt om hon är dålig i magen och inte får ut all skit som hon ska.

Men ja, ring vet. Vuxna hundar kan man ju svälta ett tag osv men jag vet inte riktigt hur man gör med valpar som är dåliga i magen.

Igår var vi på Lövudden och det var jätte kul att titta på alla fina vinthundar:)
R_C ställde både Wahida och Zala, JECKA ställde Fonzie och jag och Miiko var med som hejjarklack.
Fonzie fick en rosa och blå rosett och Zala blev BIS-4 senior tik:bump::banana:(skrev jag fel nu?)
Bjuckar på lite bilder:
JECKA och Fonzie jobbar på...
LvuddenJuli2011048.jpg

LvuddenJuli2011043.jpg

KopiaavLvuddenJuli2011095.jpg

Hann smyg fota lite hjorthundar i ringen bredvid...
LvuddenJuli2011008.jpg

Fonzie var snäll och gav Miiko ett CK för finaste tre-bening!
Miikorosett1Juli2011.jpg

Gullig 9månaders Galgo flicka hade lite tråkigt
KopiaavLvuddenJuli2011093.jpg

På hemvägen som Miiko som en stock, det tar på krafterna att hejja på sina hundkompisar!
LvuddenJuli2011122.jpg

Tyvärr fick jag bara jätte dåliga kort på Wahida och Ninni, hon får visa sina egna istället!

Senast ändrad:

Fonzie fick en rosa och blå rosett och Zala blev BIS-4 senior tik(skrev jag fel nu?)

Japp, det gjorde du ;)

Min tant blev BT-4 och BIM-veteran. Dvs, bästa tik 4a (när man tar bästa tikarna från alla klasserna och utser den bästa) och sedan bästa tik bland veteranerna.

Domaren var överförtjust i Zala, sa efteråt när jag pratade med honom att hon var en tik som går rakt in i hjärtat på honom osv just för att hon INTE är showig, utan bara sund och fin osv :bump:

Här är lite bilder!
Wahidah:
dsc_5324-c.jpg

dsc_5338-c.jpg

dsc_5405c.jpg

Zala:
dsc_5537-c.jpg

dsc_5603-c.jpg

dsc_5619-c.jpg

BIM och BIR-veteran:
dsc_5711-c.jpg

Och så var Wahidah med i uppfödargruppen. Hon är hunden näst längst till vänster.
Uppfodargruppen_Thiana_Wahidah_Agnes_Wesper.jpg

Jag vill, jag vill :laugh:. Men det får räcka med mina två små shih tzus som jag har nu. Tycker det skulle vara roligt att ha något att ställa ut, mina vovvar är nerklippta så dom kan jag inte ställa. Orkar inte med all pälsvård som krävs för att hålla det i utställningsskick samt att mina hundar trivs bra mycket bättre som korthåriga.

Bör man hålla på med LC om man ska ha vinthund? Eller räcker det om dom får springa av sig då och då utan att ha något att jaga?

Du har rätt. Det jag som blir så fånig bara.. Behandlar inte mina djur som porslin. Men just sjukdomar har jag mycket dåliga erfarenheter av.. Då blir jag orolig..:crazy:

Hon har iaf inte visat något av dessa symptom de senaste två dagarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar