Sv: FJÄRDE vinthundstråden!
Det var många, många år sedan jag träffade Lubah.. Redan innan hon fick sin kull var det länge sedan jag såg henne.
Jaa, såg ju att det är Zala du har, när tog du över henne? Kul! Skönt för henne att få leva ett "normalt" liv! För nog måste det ju vara samma Zala som jag tror, åldern borde ju stämma och färgen är ju rätt iallafall.
Ingen vinthund, hade Lubah medan jag gick hundlinjen på Grans och behövde hund. Ville inte köpa någon egen då så jag lånade lite hundar från khalils, Lubah längst tid då hon behövde miljöträning hon var ju bara en ungdom då och tyckte framförallt att karlar var läskiga
Hon gjorde ett starkt intryck och det är måånga ur klassen som minns henne och saknar henne! Hon kunde mkt tricks mer än lydnadsmomenten, bl.a gapa på kommando, apportera snusdosor åt slöa jag, stänga skåp.. Och hon lärde sig alla agilityhinder tror jag! Viltspår var hon kanonduktig på och gick med lätthet ett anlagsprovsspår!
Nog för att det gick att "brukshundifiera" Lubah rätt bra så blev hon ju inte direkt en schäfer
och det är arbeta/tävla med hund jag vill göra så salukin står på väntelista tills jag ska ha en sällskapshund! Kan dock erkänna att när Lubah hade en kull fick jag bita mig hårt i läppen för att inte ringa och säga att jag ville ha en..
Jag har hunnit ha två schäfrar, en tibetansk spaniel och en lh collie sedan jag gick ut skolan, ingen av dem har jag kvar nu då första schäfern fick kvalsterallergi och avlivades vid 8 mån ålder, andra schäfern blev bara tre år (L7S1, osteochondros), tibben (nu fyra år) gav jag bort till svärpäronen i år då sambons flatte och collien var så snabba på att studsa på henne när hon blev busig så hon valde hellre att inte springa så hon blev ensamhund och mår supergott nu och collien var skottberörd (bor ju i Boden och det smäller ju heeela tiden här så hon byggde på sig såpass att hon började reagera på de flesta smällar/ljud) så henne gav jag tillbaka till uppfödaren.
Efter första schäfrarna sa jag såklart "aldrig mera schäfer!" men nu sitter jag här med en 7 månader gammal tik som jag har på prov för att se om hon kan bli nästa stjärnan
Helt orörd, aldrig ens lekt tidigare men nu när hon börjar komma igång märker man hur mkt det finns i henne så hon blir nog kvar!
Där har du min hundhistoria