FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Här är mina favoritbilder som Fetange fotograferade på mig och mina damer.

Wahidah, som faktiskt inte ser ut att somna.
dsc_0016-c.jpg

Zala
dsc_0027-c.jpg

Titta så vacker min älskade tant är :love::love:
dsc_0031-c.jpg

Åh så vacker :love:

Jag tycker det ser jättebra ut med Dafne! Hon är verkligen fin :D Klart ni ska ställa ut. Och du, om du anmäler till Strängnäs, åker ni bil dit då och har plats för mig och mina damer? I så fall vill jag nog gärna med :p

Jag har inte körkort men jag försöker att övertala min sambo om att vi ska hyra bil över ett dygn och åka (och han köra). Men han verkar inte så himla sugen tyvärr :grin:. Men ändrar han sig så får du givetvis åka med!

Att åka tåg till Strängnäs en söndagsmorgon verkar omöjligt, så alternativet för mig är att åka på lördag (15:e) och bo på vandrarhem över natten. Lite fånigt med tanke på att det inte ens är tio mil till Strängnäs.

Vingåker verkar smidigare att ordna.

Tack :)

Skulle gärna vilja ha lite tips och råd om hundutställningar? Jag är ganska grön på den fronten. :o Har en italiensk vinthund som sagt.

Kul med vinthundstråd, ska kolla igenom den någon dag då det är ont om göranden (inte för att dom dagarna är många). Har ett förflutet med khalils-hundar.. saluki alltså! :)

Hör till en av dom få som gett sig på att träna lydnad med en saluki, lärorikt och tålamodsprövande om inte annat..

Kul med vinthundstråd, ska kolla igenom den någon dag då det är ont om göranden (inte för att dom dagarna är många). Har ett förflutet med khalils-hundar.. saluki alltså! :)

Hör till en av dom få som gett sig på att träna lydnad med en saluki, lärorikt och tålamodsprövande om inte annat..

Men åh, vem är du?! Är det du som tränat med Lubah kanske?
Nu måste du ju berätta mer :bump:

Haha hejbara javisst är det jag som tränat med Lubah :D Snackade med en tjej på aktivhund för nåt år sen (?) som också kände till att det var nån som tränat Lubah och faktiskt kört med henne lite där borta när hon jobbade/praktiserade (?) där och hon kom visst ihåg fortfarande! Världens finaste hund!

Jodå, Lubah minns fortfarande. ÅH vad hon blir glad när man tränar med henne.. Älskade knäpphund. Var 1½ år sen jag träffade henne nu :( Har inte varit på kenneln på evigheter. Hade även hemma hennes systerdotter någon månad förut och även hon gillade lydnadsträning, väldigt lik Lubah faktiskt.

Nu tränar jag med mina två damer som du nog sett på bild om du kikat lite här i tråden ;) Min tant är kusin med Lubah och min unga dåre är dotter till min tant :p

Och personen du pratade med på aktivhund var nog en vän till mig som har whippet, pumi och nu även en shiba. Hon nämnde iaf för mig för länge sedan att hon fått kontakt med personen som tränat med Lubah så det lär ju ha varit hon.

Hur är det, har du någon vinthund nu eller har du någon annan fyrbening?

Det var många, många år sedan jag träffade Lubah.. Redan innan hon fick sin kull var det länge sedan jag såg henne. :( Jaa, såg ju att det är Zala du har, när tog du över henne? Kul! Skönt för henne att få leva ett "normalt" liv! För nog måste det ju vara samma Zala som jag tror, åldern borde ju stämma och färgen är ju rätt iallafall.

Ingen vinthund, hade Lubah medan jag gick hundlinjen på Grans och behövde hund. Ville inte köpa någon egen då så jag lånade lite hundar från khalils, Lubah längst tid då hon behövde miljöträning hon var ju bara en ungdom då och tyckte framförallt att karlar var läskiga :p Hon gjorde ett starkt intryck och det är måånga ur klassen som minns henne och saknar henne! Hon kunde mkt tricks mer än lydnadsmomenten, bl.a gapa på kommando, apportera snusdosor åt slöa jag, stänga skåp.. Och hon lärde sig alla agilityhinder tror jag! Viltspår var hon kanonduktig på och gick med lätthet ett anlagsprovsspår!

Nog för att det gick att "brukshundifiera" Lubah rätt bra så blev hon ju inte direkt en schäfer ;) och det är arbeta/tävla med hund jag vill göra så salukin står på väntelista tills jag ska ha en sällskapshund! Kan dock erkänna att när Lubah hade en kull fick jag bita mig hårt i läppen för att inte ringa och säga att jag ville ha en..

Jag har hunnit ha två schäfrar, en tibetansk spaniel och en lh collie sedan jag gick ut skolan, ingen av dem har jag kvar nu då första schäfern fick kvalsterallergi och avlivades vid 8 mån ålder, andra schäfern blev bara tre år (L7S1, osteochondros), tibben (nu fyra år) gav jag bort till svärpäronen i år då sambons flatte och collien var så snabba på att studsa på henne när hon blev busig så hon valde hellre att inte springa så hon blev ensamhund och mår supergott nu och collien var skottberörd (bor ju i Boden och det smäller ju heeela tiden här så hon byggde på sig såpass att hon började reagera på de flesta smällar/ljud) så henne gav jag tillbaka till uppfödaren.

Efter första schäfrarna sa jag såklart "aldrig mera schäfer!" men nu sitter jag här med en 7 månader gammal tik som jag har på prov för att se om hon kan bli nästa stjärnan :) Helt orörd, aldrig ens lekt tidigare men nu när hon börjar komma igång märker man hur mkt det finns i henne så hon blir nog kvar!

Där har du min hundhistoria ;)

Åh.. Det är så jäkla synd att hon inte fått fortsätta med allt sådant :(

Och jadå, det är nog garanterat samma Zala :) Jag tog hem henne första gången när hon var nästan 6 år gammal om jag inte minns helt fel. Sedan har hon bott periodvis hos mig, periodvis på kenneln och för 2½ år sedan flyttade hon hem till mig på riktigt. Nu stannar hon här resten av sitt liv. Garanterat.
Hon har lärt sig lite tricks också, som att släcka lampa, buga, sitta "fint", backa, stå, sitt, ligg, vacker tass... Men några lydnadsmoment verkar inte gå. Hon är helt enkelt för svårmotiverad. Däremot har hon varit en pärla på personspår de ytterst få gånger jag provat det. Åh. Om det bara vill låta bli att regna nu någon dag ska jag nog ut och lägga ett spår åt henne!

Min unga, Wahidah, har jag haft från att hon var valp. Hon kan hela lydnadsklass 1 (fast jag behöver köra med dubbelkommando vid tex hopp över hinder..) och en mängd tricks. Har bara provat personspår en gång med henne, men då var hon faktiskt duktig. Förhoppningsvis blir det väl någon start i lydnaden snart, men det lyckas alltid komma saker ivägen för det :/

Du råkar inte ha några bilder från när du var på kenneln eller så? Och har du msn? :D Jag vill gärna ha någon mer att prata salukiträning med :angel:

Kul förresten att du fått en ny odåga nu, fast.. du måste ju ha en saluki också! ;)

Här har du förresten en gammal bild på mig och Lubahs systerdotter. Ridhuset kanske du känner igen :p
34851_1496050812393_1567794103_31214902_5284311_n.jpg

Knapplån.

Vi har nu haft vår lilla Maja i 8 dagar så det är väl dags att visa henne för er :)

Här är hon hemma, 8 veckor och 6 dagar gammal:
HTC487.jpg

Och här 7 veckor gammal hos uppfödaren:
HTC400.jpg

Jösses så sööt! :love:

*KL*

Nu har jag två lite griniga damer här hemma. De är nybadade :p Imorgon blir det vilodag och sedan bär det av mot Västerås och den stora vinthundsutställningen på Lövudden!

Zala har troligtvis 4 konkurrenter och jag vet vilka de är. Hennes klass blir rätt.. intressant. De varierar en hel del i exteriör nämligen. Det enda jag vet om Wahidahs klass är att den är stor och att det är totalt 158 salukis med. Jag uppdaterar med resultat så fort jag kommer hem :p

Åh hon är ju helt underbar :love: :love:!! Hon är släkt med min Cc som har Statusque Personalised som pappa, han återfinns inte så långt bak i din valps stam. Meeeer bilder :D

Red_Chili - stort lycka till i Lövudden! Zala är ruskigt fin - jag håller tummarna!

I morgon har vi playdate hela dagen med en RR-farbror som heter Enzo. Schemat för dagen är leka och fota!

Aha, vad roligt!
Vi har inte tagit så mycket bilder utomhus, vi glömmer lätt bort det. Måste skärpa oss, det är utomhusbilderna som är finast ju :) Men här kommer nån bild till i alla fall.

Jag tog på Maja ett jättefint halsband jag köpt till henne som tyvärr är for stort fortfarande. Hon hoppade bara upp i soffan och la sig :p
IMAG0815.jpg

Jag har inte halsband längre, utan sele till mina. Specialsydda så att de ska sitta bra på just mina damer. Såna här har mina:
Fonzie_i_sin_sele.jpg

Jag tycker det känns obehagligt med halsband på om de tex kastar sig efter något som de vill jaga, och att ha dem i halsband på LC eller kappbanan när de är sjövilda känns otänkbart nu.

Om jag ändå ska ha halsband så är det viktigaste för mig att hundarna absolut inte kommer ur halsbanden. Till skillnad från många andra vinthundsägare gillar jag inte alls stumma vanliga breda halsband. Man får ofta sätta dem antingen så att hunden nästan blir strypt eller så tar den sig ur halsbandet.. Ett brett halvstryp som kan dras åt så hårt att det inte åker över huvudet gillar jag mest, annars är det vanliga strypkedjor som sitter på mina.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar