FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Först och främst - vad söt han är! Hur gammal är han? Vet du något om hans bakgrund?

Angående täcke så vågar jag aldrig köpa till mina pojkar utan att prova först, för att de kan kissa på magspänne/bröstkorgsskydd om det inte sitter perfekt.

Ja. han är 3 år. Kastrerad i jourhemmet dit han kom först. Har varit en hund till de kringresande romerna på irland som använder dem till tjuvjakt bla och om de inte jagar bra så lämnas de och hundbilar plockar upp övergivna hundar och lämnar dem i hundstall där räddningsorganisationer hämtar upp hundar som verkar vara bra i psyket. Han är mjuk och lugn. Han har inga skador, dåliga tänder eller är strykrädd som de kan vara. Han är van vid alla slags djur och miljöer och barn pga det liv han levt. Är kontaktsökande och mjuk.

Jag ska fråga mer om hans bakgrund snart. Frågar ngt varje dag :angel:

*KL*

Fick mina saker från Greyhound & Whippet Store idag. Munkorgen satt tack och lov perfekt! Täcket hade de kickat i fel färg. Men jag orkar inte byta om det ska ta två och en halv månad till att få rätt färg.

KL

Tindra efter en liten promenad i regnet idag:

img_8087_157651294.jpg

Vill så gärna att ni berättar lite om era fina hundar, nyfiken ju :D

Lite nytt på Arcano, en vecka sedan jag hämtade honom nu - och jag så nöjd med honom! :D
Han är busig och intensiv när han är vaken, men däremellan är han coollugn. Han är med på jobbet och hade räknat med att han skulle vara lite ledsen i början, men det har gått bra (se nedan).
Har tagit alla omställningar med ro, och älskar att umgås med sin prickiga vän :P

Stort skointresse
IMG_8628.jpg

IMG_8643.jpg

Pirayan
IMG_8646.jpg

Slappar på jobbet
2011-07-11123747.jpg

2011-07-12153744.jpg

Slappar på stranden och tittar på turister
2011-07-16184043.jpg

Liten video från första gången på stranden. Ignorera inkallningen på slutet, han blev akut bajsnödig och ändrade riktning halvvägs fram... älskar att tanten trillar ned i ett hål 0:55 :P

*KL*

Idag har vi tränat på "stå" och lite annat förberedande inför utställning. Det gick väl sådär. Varken Dafne eller jag har nog tålamod för sådant. Vi är väldigt lika på den punkten.:D Men jag inser att vi måste öva om vi ska ställa ut. Jag funderar på SvVk:s utställning i Strängnäs och Whippetklubbens i Vingåker.

Här är en bild från dagens spektakel. Vi övade framförallt i snöre, men här blev det utan eftersom jag tänkte fotografera lite. Jag är medveten om att hon inte står jämnt bak. Jag tar gärna emot alla tänkbara tips eftersom vi båda är noviser. Dels vill hon gärna huka sig, vilket inte ser så tjusigt ut och så är det svårt att få henne att väga jämnt på alla tassarna. Hon böjer sig alltså lite i kroppen i sidled.

Uppstlld.jpg

Sedan har jag mätt henne idag också! Jag har tyckt att hon har blivit lite större på sista tiden och jag har tidigare fått henne precis till 44 cm. Idag fick jag henne till strax över 45 cm med samma mätteknik. Hon har varit väldigt sen i kroppen, men den senaste månaden har det hänt massor! :)

Låter väl fjollig nu..

Men Tindra har börjat gnälla så mycket. Hon har blivit tuffare fast ändå gnälligare. Hon gnäller som mest om tex jag lämnar rummet och hon sitter hos husse, även tvärtom.

Vill bara höra vad ni tror? Jag förstår att många gånger är det uppmärksamhet. Men vill höra mig för!

/ Blödig matte :confused:

Låter väl fjollig nu..

Men Tindra har börjat gnälla så mycket. Hon har blivit tuffare fast ändå gnälligare. Hon gnäller som mest om tex jag lämnar rummet och hon sitter hos husse, även tvärtom.

Vill bara höra vad ni tror? Jag förstår att många gånger är det uppmärksamhet. Men vill höra mig för!

/ Blödig matte :confused:

Det är garanterat uppmärksamhet!
Se till att den som är kvar med henne inte "tröstar" henne, försök istället avleda henne med lek=kul även fast matte är borta, alt. ignorera henne och berömma massor(lugnt beröm) när hon tystnat/lugnat ner sig.
Samma sak för dig när du går/kommer tillbaka, avdramatisera! Gå inte tillbaka för ens hon tystnat, beröm henne lugnt när du kommer in igen eller bara gör ingenting. På så sätt lär hon sig att matte alltid kommer tillbaka och att det inte är så farligt att vara ensam en stund.
Ensamhetsträning är nog det viktigaste man måste öva på! Vet inte hur det är med Italienare, men Whippar är otroligt flockbundna och därför får man jobba extra hårt på att få hunden trygg ensam hemma :)
Kom ihåg att börja med superkorta "ensamheter",typ 5 sec, och öka sedan ensamhetsträningen succesivt när hon är helt lugn.

Lycka till och fråga mer saker om du behöver!

*KL*

Idag har vi tränat på "stå" och lite annat förberedande inför utställning. Det gick väl sådär. Varken Dafne eller jag har nog tålamod för sådant. Vi är väldigt lika på den punkten.:D Men jag inser att vi måste öva om vi ska ställa ut. Jag funderar på SvVk:s utställning i Strängnäs och Whippetklubbens i Vingåker.

Här är en bild från dagens spektakel. Vi övade framförallt i snöre, men här blev det utan eftersom jag tänkte fotografera lite. Jag är medveten om att hon inte står jämnt bak. Jag tar gärna emot alla tänkbara tips eftersom vi båda är noviser. Dels vill hon gärna huka sig, vilket inte ser så tjusigt ut och så är det svårt att få henne att väga jämnt på alla tassarna. Hon böjer sig alltså lite i kroppen i sidled.

Uppstlld.jpg

Sedan har jag mätt henne idag också! Jag har tyckt att hon har blivit lite större på sista tiden och jag har tidigare fått henne precis till 44 cm. Idag fick jag henne till strax över 45 cm med samma mätteknik. Hon har varit väldigt sen i kroppen, men den senaste månaden har det hänt massor! :)

Bor du i krokarna!?! Det gör nämligen jag och JECKA = vinthundsträff:bump:

Hon är fiin din lilla dam:love: (Miiko är ca 49cm hög:angel:)

Nu har jag inte varit här i tråden på ett tag så jag har missat massor, men JA, vi måste ha vinthundsträff i Sthlm snart :D

Dafne och Philosophia bor inne i stan och är duktiga på att åka kommunalt ;) Jag har ju mina damer. Fetange med sin whippvalp är också trevliga och lättflyttade (de var nyss här :D). Så tjaaa, jag tycker vi bestämmer dag och plats för något :D

Har ni sett Facebooksidan Whippet- Breed discussion?
http://www.facebook.com/whippet.breed

Eftersom jag inte har Whippet så är den lite intressant.
Som till exempel posten med tecknad Whippet med linjer o vinklar utritat och dess inbördes längförhållanden förklarade. Kul att läsa kommentarerna med :laugh:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150232273985443&set=o.255936714421327&type=1&ref=nf

Väldigt intressant läsning! Jag har precis förbrukat mer än en halv arbetsdag där. :o Diskussionerna ger verkligen insyn i hur brittisk och amerikansk standard skiljer sig åt. Dafne skulle förmodligen inte gå hem hos en amerikansk domare :p.

Visst är hon en liten fining! :love:

Som R_C skriver så bor vi i Stockholm och är mobila med hjälp av kollektivtrafiken. Det vore väldigt trevligt med vinthundsträff!

Det vore jättekul! Jag och Vilja är på :D
Vi kom ju som sagt nyss hem från R_C och hennes fina tjejer! Det blev lite bilder och jag tänkte lägga upp några om en stund.

Kul! :) Jag har redan hunnit se ett jättefint porträtt på Vilja på R_C:s FB.

Idag har vi gjort nya försök med uppställningen. Underlaget är lite halt så hon spänner sig i ryggen.

Uppstlld2.jpg

KL.
Här är några bilder som jag tog :)

MONSTER!
283394_10150238125295588_588725587_7729578_5628786_n.jpg

Går
283996_10150238125340588_588725587_7729579_27943_n.jpg

och står!
284173_10150238125490588_588725587_7729581_7252741_n.jpg

Och det fina porträttet som Ninni tog! :love:
268540_10150238239330588_588725587_7730412_4807292_n.jpg

Jag tycker det ser jättebra ut med Dafne! Hon är verkligen fin :D Klart ni ska ställa ut. Och du, om du anmäler till Strängnäs, åker ni bil dit då och har plats för mig och mina damer? I så fall vill jag nog gärna med :p

Fetange: Jag är fortfarande förvånad över att du lyckades få till några bilder som inte var "hopp rakt upp i luften-bilder" :D Första bilden beskriver ju henne rätt bra :angel:

Här är mina favoritbilder som Fetange fotograferade på mig och mina damer.

Wahidah, som faktiskt inte ser ut att somna.
dsc_0016-c.jpg

Zala
dsc_0027-c.jpg

Titta så vacker min älskade tant är :love::love:
dsc_0031-c.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 943
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 049
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar