FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Fiina bilder Melli! Och vad fin Khali har blivit Galathea:bump:

Själv har jag varit och pussat på vargbebisar, då 4 veckor gamla. Jag hade jätte bråttom så det blev skitbilder, men valpsingarna är ju så söta, så jag visar några ändå :)

Valpar2011007.jpg

Valpar2011014.jpg

Valpar2011016.jpg

Valpar2011017.jpg

Valpar2011033.jpg

Valpar2011059.jpg

Så vansinnigt gulligt det är med valpar. Tycker mig se dem överallt och är nästan lite valpsugen, trots att det bara var ett år sen jag fick Khaki. Tiden alltså...

Vi var på racingbanan i Landskrona idag.

Lyxåkning dit.
DSC01385.jpg

Cc fick på sig spandexen bakochfram, men bet ihop och jagade trasan ändå. Orutinerad påklädare till matte *suck*
DSC01554.jpg

Idag var det prova-på-dag och alla visste inte riktigt hur de skulle göra!
DSC01478.jpg

(Just den här fina kom på tjusningen och efter att hon jagat trasan så tog hon ett ärovarv åt andra hållet innan hon lät sig fångas in av hussen! :D )

Khaki tycker fortfarande att det är rätt läskigt med haren som skramlar och har sig och har nog bestämt sig för att inte jaga den. Han vill lite, men är inte traständ nog för att inte bli störd av skramlet. Matten joggade ett helt varv, men nä - ingen trasjakt för Kakan.

Så hade vi sån otur att vi missade släphareträningen som var preciiis efter Cc's lopp. Det var nog bara ett par hundar som släpptes på den och sen packades släphareutrustningen ner fortare än kvickt. Han som hade grejerna var lite skadad och hoppade på kryckor så jag hade inte hjärta att be honom plocka fram grejerna igen, fast han hade kunnat. Det blir fler gånger!

Nu vilar de sött och är nog nöjda med sin söndag :love:
DSC01369.jpg

KL

Nu var det verkligen väldigt länge sen jag skrev här i tråden, och oj vad det händer grejer! Superroligt med nya hundar och valpar (!), LC-resultat, uställningsresultat osv men också tråkigt med skadade och sjuka hundar.

Jag kan bidra till sjuk-statistiken som vanligt: Glimma har knäckt en tand. Skitsmidigt. Ska till veterinären imorrn och se vad de säger, håll tummarna för att de inte behöver söva henne och dra ut den! :crazy:

Såklart händer det roliga saker också - jag och Glim har varit på vår första "organiserade" vinthundsträff, mest med gamla bekanta men såklart lika roligt för det! Träffade även Klara som var aktiv i den här tråden tidigare, hon hade då en salukitik vid namn Faiza och nu har hon även en ung hane, Calle.
Glimpen fick springa lite med en lurcher och även ett varv med Faiza. Lycklig whippet! Så jäkla härligt att se henne springa med andra vintisar!

Avslutar med en bild på en guldglimpen: :)
(som ni, apropå whippar och hull, gärna får kommentera. Blir så lätt hemmablind och undrar lite om andra ser det jag ser)

HbZ7z.jpg

Foto: Klara Johannesson

Men nu får det vara nog med oflyt i tråden tycker jag - på riktigt!! Vad orsakade tandbrottet? Håller tummarna för att hon får behålla det som är kvar.

Tycker att hon är i fint hull under rådande omständigheter. Härligt att hon fick springa lite med vänner :)

vargvalpar:love::love:

Melli- Massa fina bilder och hundar!!!

mkh- Otur med tanden, Glim ser väldigt fin ut!!

Jag har inte så mkt att tillföra just nu, Idéfix är utbytt mot en vavva mohahaha!!! Men han kommer åter på Fredag så då hoppas jag på en riktig agiltyhelg på utomhusbanan här i norrland :banana:

Men nu får det vara nog med oflyt i tråden tycker jag - på riktigt!! Vad orsakade tandbrottet? Håller tummarna för att hon får behålla det som är kvar.

+1 på den!

Jag har faktiskt ingen aning om vad som hänt med tanden. Reagerade på att hon luktade illa ur munnen + har en förstorad käklymfknuta, trodde hon kunde ha tonsillit men när jag tillslut kollade henne i munnen så såg jag att hon knäckt en av kindtänderna :crazy: Har inte märkt nåt på henne i övrigt så förhoppningsvis har hon inte haft så ont, har lite dåligt samvete över att det tog mig så lång tid att upptäcka :( Den är redan inflammerad så jag har inte jättestort hopp om att den får sitta kvar, men håll gärna tummarna ändå!

Blir så sugen på att komma igång och prova racing!

*kl*
Ni som pysslar med race eller lure coursing. Hur pass kondition bör hunden ha innan man provar på träning? Vana vid trasträning?

I ju bättre kondis och ju bättre muskulatur hunden har desto mindre risk för skador!
Jag tycker man ser allt för många hundar på träning som inte är ordentligt musklade, det kan oerhört lätt gå illa då...

Trastränade behöver dom inte vara, det tränar man där :)

Typiskt Whipp att inte berätta när det gör ont:crazy:
Vi håller alla tummar och tassar på att en ev. sövning kommer gå galant!

Kul med en bild på er också ;)

Så, nu har vi varit hos veterinären som bekräftade det jag trodde, tanden måste åtgärdas på något sätt och mest troligt tas bort :( Hade en otrolig tur och lyckades få en op.tid redan imorrn bitti (annars var det i princip fullbokat hela juni och juli). Så imorrn tar vi tacksamt emot all tumhållning vi kan få!

Håller tummarna för att det ska gå bra. Mitt i all otur, skönt med en tid för åtgärd så pass snabbt. :(

Vi har ägnat oss åt whippet-bus under eftermiddagen. Nu ikväll var det spårkurs, men där finns inte tid att fota....

249990_10150187607982444_695807443_7090117_3848137_n.

229457_10150187608482444_695807443_7090120_7676460_n.jpg

Well, Glimpen är nu en tand fattigare men är vid gott mod och tycker mest jag är elak som envisas med att ge henne middagen uppblött istället för torr. Dessutom ska det sköljas och baddas och ges tabletter, det är inte lätt att vara en skräpwhippet inte :p

Tack för tumhållningen! :bow:

Håller med Hannapirat. Ju bättre kondis de har desto mindre är risken för skador, så bara att träna på! Man kan trasträna hemma om man vill och i så fall kan ett fiskespö och en lina med en trasad ica-påse vara lämplig rekvisita. Så får det finnas en som står i mitten och "longerar" hunden efter trasan. Det brukar uppskattas. Fina bilder :)

mkh - Jag missade tumhållningen, men jag håller dem lite för att läkningen ska gå bra. Det gör den säkert och därmed får det vara nog med skador för i sommar. Basta.

Whippetträff idag! Underbar som alltid. Vi var fem människor med 11 hundar och då var det en av människorna som inte har någon egen hund ännu - god fördelning och väldigt vinthundigt!

Såhär såg det ut!

DSC01572.jpg

DSC01649.jpg

DSC01677.jpg

DSC01565.jpg

Åh vad det ser roligt ut med whippet-träff!! Önskar att det fanns eller att jag kände till fler whippar häromkring.

Vi har haft en aktiv helg. Igår gick Stella anlagsprovet i viltspår, med ett godkänt resultat. Jag var väldigt glad för det, men också mycket nöjd över hur bra hon skötte sig på plats. På viltspårskursen har hon nämligen haft en tendens att låta en hel del i bilen, vilket hon inte gör annars, men igår var hon knäpptyst.

Imorse packade vi in hundarna i bilen och begav oss till Halmstad för att prova på race-träning. Riktigt roligt!! Båda hundarna fick prova på att träna och båda sprang gärna efter trasan, Stella sprang helst iväg mot de andra hundarna efteråt medans brorsan gärna stannade kvar med trasan. Riktigt kul vart det iallafall att se hundarna som sprungit en del, herregud vilken fart! :D

Cc fick på sig spandexen bakochfram, men bet ihop och jagade trasan ändå. Orutinerad påklädare till matte *suck*
DSC01554.jpg

Men Melli då! :rofl:

ÅH vad jag har missat mycket i tråden nu! Det är bra att du lägger in så mycket fina bilder Melli, och Hanna, de där valparna var ju galet söta!

Avslutar med en bild på en guldglimpen: :)
(som ni, apropå whippar och hull, gärna får kommentera. Blir så lätt hemmablind och undrar lite om andra ser det jag ser)

HbZ7z.jpg

Foto: Klara Johannesson

Jag vågar ju knappt uttala mig om whippars hull utan att få känna på dem live, de är ju så "konstiga" i kroppen jämfört med salukis :angel:
Meen, jag tycker hon ser lite för rund ut och rätt omusklad. Oavsett vinthundsras (av de korthåriga..) så tycker jag det ser konstigt ut när man inte tydligt ser konturer av muskler.

Åh vad det ser roligt ut med whippet-träff!! Önskar att det fanns eller att jag kände till fler whippar häromkring.

Vi har haft en aktiv helg. Igår gick Stella anlagsprovet i viltspår, med ett godkänt resultat. Jag var väldigt glad för det, men också mycket nöjd över hur bra hon skötte sig på plats. På viltspårskursen har hon nämligen haft en tendens att låta en hel del i bilen, vilket hon inte gör annars, men igår var hon knäpptyst.

Imorse packade vi in hundarna i bilen och begav oss till Halmstad för att prova på race-träning. Riktigt roligt!! Båda hundarna fick prova på att träna och båda sprang gärna efter trasan, Stella sprang helst iväg mot de andra hundarna efteråt medans brorsan gärna stannade kvar med trasan. Riktigt kul vart det iallafall att se hundarna som sprungit en del, herregud vilken fart! :D

Var bor du någonstans? Kanske någon här i tråden som bor i närheten eller vet någon som finns nära :)

Jättekul med en så aktiv helg! Och åh vad lovely med godkänt anlagsprov! Tycker det verkar vara fler och fler som kör viltspår med sina vinthundar. Om det är så blir jag glad. Älskar när folk faktiskt aktiverar sina vinthundar :laugh:

Och visst är whippetrace och liknande underbart! :D Du har inga foton därifrån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar