FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tror jag kommer dit ungefär kvart i 11 och sticker vid kl 16, om jag inte minns helt tokigt nu. SMHI säger SOOOOOOLSKEN :bump:

Sol, yey!
Har ni planerat något speciellt eller är det prom som gäller? Då kanske jag kan ta med mig Rocco ut? Vi kan ju höras mer på FB eller mob? :)

Valpar2011037.jpg

Valpar2011038.jpg

Valpar2011039.jpg

Valpar2011056.jpg

Valpar2011057.jpg

Mamma Fleur tar en välförtjänt paus
Valpar2011068.jpg

Åh, man får ju inte alls några habegär efter en valp, eller irländsk varghund igen, inte alls...*host* *host*
:love::love::love:

Det är väl planerat att jag ska hämta en sele som hon sytt (+ ett halsband som jag glömde förra gången jag var där :p) och så ska den fotograferas. Selen var visst inte helt klar, var lite småjusteringar kvar som vi tar på plats. Vet inte hur lång tid det tar, men vi ska iaf ner till hagen sedan och låta dårarna springa.

Får se hur mycket promenerande det blir. Zala har känt av sin artros både igår och idag så hon tar det lite lugnt nu. Annars kan man ju gå till hagen så de får springa och sedan sitta ute i solen och fika, så får hundarna ligga och sola under tiden. (Vet iaf en tant som hade älskat det :p)

Tror jag har kvar ditt nummer. Mitt är plättlätt att hitta på eniro eftersom jag är den enda i Sverige med mitt namn :p Du kan väl skicka ett sms så att jag garanterat har rätt nr?

Senast ändrad:

Jag ska också gosa vargvalpar i helgen :love:
Tror dom är 5 veckor gamla nu. Väldigt tur att jag inte har råd...

Dafne och jag hade ju tänkt att åka och prova på unghundsträningen på Åkers kanal. Tyvärr har hon fortfarande inte slutat löpa så det blir inget med det.

På tal om löpet så tror jag faktiskt att det i Dafnes fall har varit roten till alla problem som hon har haft på sista tiden. Hon fick ett splittat löp och den första löpdagen var den dag som magproblemen startade. Hon löpte väldigt kort tid och kom aldrig in i höglöp. I samband med att löpet upphörde så blev magen bra. För tre veckor sedan började hon löpa igen - och magen blev sämre. I samband med att hon gick in i höglöp för en knapp vecka sedan så blev magen bättre igen. Jag började fundera i termer av sänkt immunförsvar och hormonrubbningar i samband med löp och om det kunde vara orsaken

Jag ventilerade detta med veterinären i fredags, som för övrigt ringde och delgav mig provsvaren som vi ringt och tjatat på i över en månad :grin:, och hon trodde att det mycket väl kunde ha ett samband. Dessutom har hon blivit väldigt mjällig. Så sannolikt lever hormonerna rövare.

Veterinären tyckte att vi skulle ge henne så lite som möjligt att reagera på och föreslog att vi skulle köra några veckor med allergifoder. Därtill så lägger jag på eget bevåg in Standardt mage och Standardt immun (innehåller inga proteiner så vitt jag kan se).

Nu går jag bara och längtar efter att hon ska sluta löpa. Det har varit en väldigt blodig historia som har hållit på i tre veckor nu. Så länge blödde aldrig min förra tik och där kom det dessutom bara små droppar. Här ser det ut som Stockholms blodbad :crazy:.

Jodå, mer vinthundar åt folket! ;) (Ska se om jag inte kan fota någon varghund i helgen :angel:)

Du får gärna lägga upp bilderna här :bow: Jag och maken diskuterar att skaffa hund igen och jag håller min röst på varghund, vore ju inte helt fel med lite bilder som kan underlätta övertalningsprocessen :D

Därtill så lägger jag på eget bevåg in Standardt mage och Standardt immun (innehåller inga proteiner så vitt jag kan se).

Fy vad trist med allt sånt där, men bra om ni nu kan hitta vad som faktiskt är orsaken till allt! Fick du ut något vettigt av provsvaren?

Sedan måste jag bara fråga av ren nyfikenhet - varför undviker du protein?

Du får gärna lägga upp bilderna här :bow: Jag och maken diskuterar att skaffa hund igen och jag håller min röst på varghund, vore ju inte helt fel med lite bilder som kan underlätta övertalningsprocessen :D

Det kan jag absolut göra, eller lägga in länk till album där allt finns. Lär fota.. en hel del i helgen :p Ska iväg på lure coursing-tävling nämligen :D

GRATTIS fina miiko 2år! ni har verkligen varit med om fler grejer än under ett helt hundliv:eek: Starkt kämpat, nu borde ju, statistiskt sett, resten av er tid tillsammans flyta fram på en räkmacka:laugh:

och tack + red_chili:D

Fy vad trist med allt sånt där, men bra om ni nu kan hitta vad som faktiskt är orsaken till allt! Fick du ut något vettigt av provsvaren?

Sedan måste jag bara fråga av ren nyfikenhet - varför undviker du protein?

Vi fick inget ur provsvaren alls. Å andra sidan var det ganska bra eftersom vi kollade efter läskiga parasiter och bakterier, samt efter akut och kronisk pankreatit.

Anledningen till att vi undviker okända/nya proteinkällor (inte proteiner som sådana dock) nu är att det är proteiner som man reagerar allergiskt på och det är det veterinären tycker att vi ska utröna nu. Allergifodret är hydrolyserat, dvs. proteinet är spjälkat så att de inte ska kunna orsaka någon allergisk reaktion. Det blir med andra ord en eliminationsdiet under några veckor framöver.

Däremot så tror jag att vi kommer att byta veterinär. Jag tycker inte att det är acceptabelt att behöva vänta över en månad på provsvar. Jag vill gå hos en veterinär som bryr sig om min hund, vilket jag tidigare har upplevt att de har gjort där jag går nu. Men många av mina favoritveterinärer har tyvärr slutat.

*KL*

Seriöst, när ska detta ta slut? Jag kommer hem från träningen i morse. Jag har även handlat lite mat. Dafne stoppar ner näsan i kassen och undersöker vad jag har handlat (bl.a. fläskkarré). Sedan får hon mat, sin vanliga hemlagade mix av kyckling, ris, majsvälling och rapsolja.

Två minuter senare är näsan och öronlapparna svullna ... :confused:

Jag har funderat tidigare på om det kan vara fläskkött som hon reagerar på. Så frågan är om det kan räcka att sätta näsan mot en förpackning för att få en så kraftig reaktion. Eller om det är något annat.

Sedan har hon varit väldigt mjällig i ett par dagar och igår kväll så fick jag några hysteriskt kliande utslag när hon lade sig bredvid mig. Tänkte att jag skulle kolla om det kunde vara ohyra - bara för säkerhets skull. Så jag tog ett svart papper och borstade av lite mjäll på. Nog kröp det omkring en liten vit sak på pappret! Frågan är bara vad det är? Mjällkvalster?

Jag känner mig som världens sämsta hundägare! :cry:

Just det, är det några särskilda ohyremedel som man ska passa sig för när man har vinthund? De är ju lite känsligare. Jag ska så klart slå en pling till veterinären för sjuttioelfte gången den här våren.

Senast ändrad:

Det verkar som om det är lätt att känna sig som världens sämsta hundägare när man har vinthund... Jag är dock övertygad om att du inte är det. :)

Du får väl testa ett tag till. Låt henne inte komma i kontakt med fläskkött öht ett tag, om inget händer, låt henne åter igen nosa på fläsk eller hur mycket du nu vågar testa och se om du får en reaktion då med. Har du pratat med någon pålitlig veterinär om att du misstänker att det är det hon inte tål?

Jag har dock ingen aning om vad det där ohyragrejset kan vara för något... Men bra att du upptäckte det... :crazy:

Fortsättningen på den svullna nosen kommer här ...

Testade under eftermiddagen igår ris och majsvälling med svullen näsa som resultat

Testade på kvällen kokt kyckling och potatis med ingen svullen näsa som resultat

Testade i morse samma kokta kyckling och potatis som ovan, med svullen näsa som resultat. :confused:

Testade för någon timme sedan kokt potatis med någon liten kvaddel på näsan som resultat.

Det finns ju ingen röd tråd i detta! Nu blir det en ordentlig allergiutredning. I morgon kommer beställningen från Foderbilen med allergifodret. Tyvärr innehåller det majs som inte verkar vara hydrolyserat. Åtminstone framgår det inte på innehållsförteckningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 053
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar