FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

Tackar för tipset, tror att här ska komma en bild (om än en något suddig sådan).

227802_10150180650212444_695807443_7032262_7360930_n.jpg

Magkänslan säger tyvärr att det bästa för oss vore förmodligen att vänta med ytterligare hund.

Roligare: Idag har jag varit ute och viltspårat, håller på en del med Stella och var såklart sugen att prova spåra med hanen också.

Är det någon mer av er som pysslar med det?

Oj vilken tjusig whipp (jag älskar den där färgen :D) men trist att ni känner att det är bäst att vänta med en till, även om jag absolut förstår er.

Jag har inte viltspårat, däremot testat personspår några gånger och har funderingar på att köra viltspår senare :)

Vilken söt whipp:laugh::laugh:

Jag började med viltspår (vildsvin) nu under våren med min vintis, har viljat befästa personspår innan jag gick över men han tycker allt är roligt! Dock är ju hans viltspår rena motorvägen om man jämför dem jag brukar lägga åt pappas hund på en halv km med uppehåll och kurvor, men men, vi jobbar oss fram:D

Tack :D
Vi ska försöka åka ner en gång till innan hämtning och då blir det massa bilder också. Fast på en mycket större valpis!

Haha! Tack! ;) Och affar är helt underbara, faktiskt. Jag har ju tre ganska så olika affar mentalt sett, så alla blir alltid charmad av någon av dom. :D Cerberus är mild, ståtlig och med en väldigt speciell utstrålning. Zoria är vacker och fjärrskådande, vet alltid bäst och ser rakt igenom en. Och Kali är alltid, alltid glad, busig och mycket mer tillgänglig.

Och tjaa. Det gick ju rätt så bra på lördagen i alla fall. :D

Det var lite drygt 30 afghaner, vilket faktiskt är ganska mycket för vår ras. Doamaren delade bara ut några få excellent, resten fick VG. Av dessa exc så fick bara 2 hanar och 4 tikar CK. Inget hancert delades ut. Zoria placerades 2a i bästa tik, och tog där med det eftertraktade specialcertet. :D Hon blev BIR Unghund och BIS 4 Unghund. :banana:

På söndagen blev hon slagen av den tik som placerades sist i hennes klass dagen innan, och även om jag ifrågasätter just det valet rätt mycket så unnar jag verkligen ägaren det. Hon blev jätteglad. :) Det var inofficiell afghanspecial då.

Kritiken på lördagen löd:
19 month old. Has a good head. Nicely angled shoulders, Filled in front, She needs to drop a little in chest. Good tuck-up. Good hind angulation. Good topline and feet. Kv: Exc Kk: 1 BT: 2 cert

Kritiken på söndagen löd:
Very beautiful head with super long forehead, nice front, very nice topline, nice rear, nice carriage when moving around but would be more steady when coming and going and she would have a little more power from the side. Kk: 2

Zoria var rätt less på söndagen med, och reagerade av någon anledning när en annan hund gjorde utfall mot nån vid ringside en bit bort.

Det bästa på hela helgen (okej, nästa bästa då efter certet) var när Zoria och Kali fick sträcka ut med sina affekompisar Zing, Yva och Juliette i full rulle i trädgården efteråt. :love:

Peppar, peppar så verkar magen bli mer stabil för varje dag som går. Den är allt som oftast helt bra och hästkastanjhistorien klarade magen av förvånansvärt bra. Dessutom börjar hon äntligen lägga på sig lite och sedan i helgen så har hon även börjat bete sig som den unghund hon är! :)

Så här tunn har hon dock hunnit bli:

FrsmalDafne.jpg

Men jag försöker att inte stressa upp mig över det. Det är bättre att det tar tid och att mage och tarm inte får slita för mycket. :)

Däremot väntar vi fortfarande på provsvar från djursjukhuset. Vi tog blodprov bl.a. för att utesluta pankreatit och avföringsprov för att utesluta olika typer av parasiter och bakterier. Det är nu över tre veckor sedan och jag har ringt och tjatat flera gånger. Tydligen är det SVA som tar tid på sig med ett av proverna och veterinären vill ha allt färdigt innan hon ringer mig.

ÅH så fin hon är, och så bra att allt är bra just nu, även om provsvaren dröjer...
Dock tycker jag inte alls att hon ser hemskt smal ut (som du tycker?). Har du någon bild på vilket hull du vill ha henne i? Jag är så van vid att se tjocka(!) vinthundar, framförallt whippar, att jag faktiskt blir glad när jag ser någon som inte är det. Och så är det ju den gamla vanliga visan med hellre för smal än för tjock osv :p

Tack! Ur mitt helt objektiva perspektiv så är hon så klart bedårande. :love::D

Jag tror att det kanske är lite svårt att se eftersom hon är brindle, men både höftbenskölar, hela ryggraden och alla revben syns. Hon väger bara 9 kg nu mot tidigare 10 kg, då jag tyckte att hon var perfekt.

Perfekt på en whippet tycker jag är när man kan känna men inte se revbenen, ana 3-4 ryggkotor, samt att höftbensknölarna inte syns.

Härligt att det går framåt!:)
..ang. hullet så tycker jag inte heller hon ser sååå smal ut. Min Donnie ser inte så mycket bättre ut hullmässigt :o

När jag var på vinthundsutställning senast så blev jag nästan förskräckt när jag såg whipparna, majoriteten såg ju ut som broilers. Jag kommer ju inte våga ställa ut Donnie något mer om man säger så.. :angel::o

Vilken fining! Var är den ifrån? PMa om du inte vill skriva i tråden. Om du sagt det förut så ber jag om ursäkt. Jag har ibland minne som en guldfisk. TYcker det är ett bra beslut att vänta med en whippet till. Jag var ganska klar över att jag ville ha hund nummer två när jag blev med valp och när bitarna föll på plats så kände jag att jag inte kunde säga emot magkänslan. Den brukar göra goda beslut :D

Josefiine: Vilket fint resultat för syskonen - stort grattis!

Fetange: Längtar till mer bilder. Hon är bedårande: love:

Philosophia: Jag tycker dock att hon är lite för tunn. Framförallt muskelfattig, men också rent hullmässigt. Ett kilo gör ganska mycket på en så liten kropp och jag tror nog att 10 är bättre för henne än 9. Hoppas hon får vara frisk nu så ni kommer dithän under sommaren. Fin är hon!

Här är Khaki för en vecka sen. Tycker han är i fin kondition där man kan skönja revbenen men han är rund och välmusklad. Något partisk är jag väl, men ändå nöjd med hur pôjken ser ut här!
DSC00310.jpg

Håller med om att det är en del whippar som är alltför runda, men de flesta tyckte jag var i fint hull när jag var i Ljungbyhed i alla fall.

*Halvt KL*

Åh, det är ju svårt med hullet på whippar :p Men tja, det låter som om jag och Phiosophia har samma uppfattning om hur de ska vara när det är bra. Sedan håller jag med dig Magdalena om att Khaki är fin i hullet där. Fast.. mer muskler vill jag ha :angel: visserligen har jag ägnat halva kvällen åt att gosa med kappgreyhounds nu, så jag kanske är tillfälligt halvförblinad, men tja :D

Hehe, ja det är du förmodligen. Kappgreysen är helt galet deffade.

Lite blandade bilder från LJungbyhed kommer här. Vi träffade en 10-veckors gullesötetik!
DSC00682.jpg

En "Maya-jaguar" ;)
DSC00806.jpg

En fin Galathea med sin fina Zoria
DSC00738.jpg

DSC00740.jpg

DSC00751.jpg

En liten väldigt förtjusande Kali
DSC00854.jpg

En väldigt söt vargvalp
DSC00229.jpg

En kompis till Khaki
DSC00285.jpg

Och en annan kompis till Khaki (apropå hull *harkel*)
DSC00554.jpg

Nej, men jag kör väl lite monolog här för skojs skull!

Idag har vi gått en helt underbar strandpromenad. Kameran var med förstås, även fast jag tror den har nåt tjall på linsen. Tycker fotona blir allt suddigare. Hunddregel, sand, lort och lite salt säkert. Svårt att putsa några kvadratmillimeter lins... Såhär såg det i alla fall ut!

DSC01345.jpg

Säl!
DSC01336.jpg

Fina knyte!
DSC01321.jpg

DSC01288.jpg

Sprattelgalgo
DSC01265.jpg

Och de busande två! De har alltid fantastiskt roligt ihop och är helt outtröttliga :love:
DSC01259.jpg

DSC01240.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar