Sv: FJÄRDE vinthundstråden!
Haha! Tack!
Och affar är helt underbara, faktiskt. Jag har ju tre ganska så olika affar mentalt sett, så alla blir alltid charmad av någon av dom.
Cerberus är mild, ståtlig och med en väldigt speciell utstrålning. Zoria är vacker och fjärrskådande, vet alltid bäst och ser rakt igenom en. Och Kali är alltid, alltid glad, busig och mycket mer tillgänglig.
Och tjaa. Det gick ju rätt så bra på lördagen i alla fall.
Det var lite drygt 30 afghaner, vilket faktiskt är ganska mycket för vår ras. Doamaren delade bara ut några få excellent, resten fick VG. Av dessa exc så fick bara 2 hanar och 4 tikar CK. Inget hancert delades ut. Zoria placerades 2a i bästa tik, och tog där med det eftertraktade specialcertet.
Hon blev BIR Unghund och BIS 4 Unghund.
På söndagen blev hon slagen av den tik som placerades sist i hennes klass dagen innan, och även om jag ifrågasätter just det valet rätt mycket så unnar jag verkligen ägaren det. Hon blev jätteglad.
Det var inofficiell afghanspecial då.
Kritiken på lördagen löd:
19 month old. Has a good head. Nicely angled shoulders, Filled in front, She needs to drop a little in chest. Good tuck-up. Good hind angulation. Good topline and feet. Kv: Exc Kk: 1 BT: 2 cert
Kritiken på söndagen löd:
Very beautiful head with super long forehead, nice front, very nice topline, nice rear, nice carriage when moving around but would be more steady when coming and going and she would have a little more power from the side. Kk: 2
Zoria var rätt less på söndagen med, och reagerade av någon anledning när en annan hund gjorde utfall mot nån vid ringside en bit bort.
Det bästa på hela helgen (okej, nästa bästa då efter certet) var när Zoria och Kali fick sträcka ut med sina affekompisar Zing, Yva och Juliette i full rulle i trädgården efteråt.