FJÄRDE vinthundstråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: FJÄRDE vinthundstråden!

:eek:Inte meeer otur i tråden nu!! Vilket hinder var det hon skadade sig på? Otäckt! Massa pepp och krya på er från oss!

Jadu, hade hon skadat sig på typ A:et, balansen, vippen så hade jag haft mer förståelse, men nä nu var det på ett enkelt, vanligt hopphinder...men hoppade typ snett på det som i slalom typ......o landade på den lilla "kopp" som håller bommen, pep till och haltade, så jag trodde hon stukat benet eller nåt, tittar "över" henne och ser ett stort sår precis bakom frambenet på vänster sida..... (bild på FB, men kan man inte länka???)

Direkt ringa min chef (veterinär) dit och fick bli sydd med dränn....

Idag tagit drännet o Puma e inte direkt tagen av det....lite irriterad över att det kliar o så men annars inte brydd! :bow:

Men fy vad läskigt!
Tur att du har kontakter så att det kunde fixas fort!
Nu hoppas vi på en smidig och snabb läkning:bump:

*kl*

Vet inte om det är generellt i hundvärlden, eller om det är särskilt i vinthundsvärlden som lätt blir så att man är sugen på att skaffa fler...

Hur som helst, har nu möjlighet att få prova på att ha en till. Det är en bror till min tjej. De är knappa året, så förmodligen kommer det några extra grå hår, även om de är fruktansvärt snälla vovvar.

Vet dock inte riktigt hur jag ska tänka, vore tacksam med lite input hur det eg. funkar med fler än en? Det kommer säkert vara besvärligt vid löp-tider etc. Är det möjligt eller en dålig idé?

*kl*

Vet inte om det är generellt i hundvärlden, eller om det är särskilt i vinthundsvärlden som lätt blir så att man är sugen på att skaffa fler...

Hur som helst, har nu möjlighet att få prova på att ha en till. Det är en bror till min tjej. De är knappa året, så förmodligen kommer det några extra grå hår, även om de är fruktansvärt snälla vovvar.

Vet dock inte riktigt hur jag ska tänka, vore tacksam med lite input hur det eg. funkar med fler än en? Det kommer säkert vara besvärligt vid löp-tider etc. Är det möjligt eller en dålig idé?

Vinthundar är ju något man ska ha fler än en av :D De gör sig bäst i flertal :angel:

Däremot, om inte din tjej är väldigt lätt valp/unghund, så hade jag aldrig tagit en till så ung. Kan dock tilläggas att jag inte är speciellt förtjust i annat än vuxna hundar :p

Annars, att ha två innebär bara mer kostnader och dubbelt så kul :D Du vet, delad glädje är dubbel glädje och vinthundar är bra i par osv...

Men, har du någon plan för hur du ska lösa det med löpen osv? Utgå från "värsta möjliga" dvs, en hane som faktiskt tar sig ut ur rummet du stänger in honom i, som matvägrar och piper under höglöpet m.m. Hur löser du det? Kan du inte lösa det så skulle jag avråda dig från att ha både hane och tik om båda är okastrerade.

Du har inte möjlighet att ha hanen på prov ett tag och se om det fungerar?

Jag har ju själv två fantastiska vinthundar, två tikar, mor och dotter. Det fungerar så fint att det känns helkonstigt att försöka tänka sig att bara ha en hund i framtiden. Samtidigt har jag vänner som tycker det är jobbigt med två och absolut inte vill ha fler än en (men.. de har inte vinthundar :p).

Här är senaste bilden på mina två. Fick hjälp av en vän med att hålla dem osv, annars hade det varit omöjligt att ta bilden.

Klara_hjalpte_mig_sa_att_jag_kunde_fotografera_en_bild_pa_dem_tillsammans.jpg

Och som tack fotograferade jag hennes två, fast inte tillsammans.
Idag_var_den_har_skonheten_pa_besok_Han_kallas_for_Calle_och_ags_av_min_van_Klara.jpg

58581_1305304687.jpg

Jag har honom hemma här på prov alla redan :D (vågade knappt skriva det i förra inlägget...)

Min tjej är relativt enkel (jag har inget att jämföra med!). Hyffsad "vardagslydnad". Men visst, hon är en unghund med allt som hör till och det är inte alltid enkelt!

Hanen har inte riktigt samma "vardagslydnad" och är förmodligen något mer "svårmotiverad" än min tik. Han har dock ett hjärta av guld och är oerhört snäll och mysig :love:. Har funkat fint med mina katter, vilket jag oroade mig för innan.

Nej, någon optimal lösning under löp-perioden har jag inte. Visserligen kan jag lämna bort till föräldrar, men känner själv inte att det är en jättebra lösning. Det har tyvärr inte heller varit riktigt smidigt under vardagarna, då brukar Stella vara med sambon på jobbet. Det har tyvärr inte fungerat riktigt tillfredställande med två (det har varit oroligt, skällts en del etc. Kanske beroende på en ny situation.).

Däremot, det är ju helt underbart att se dem leka och springa tillsammans, vilken glädje! Och, jaa.. Det är ju så himla kul med hundar!!

Med "jobbig unghund" tänker jag mig en dåre som tuggar sig igenom livet, äter upp hela hem, aldrig blir trött och är allmänt pissjobbig :angel: Två sådana som min unga dåre var när hon var valp/unghund skulle få mig att hoppa framför ett tåg :o

Du får väl känna efter hur det känns nu när du har honom på prov. Får du vardagen att fungera och kommer på någon lösning för löptiderna så är det väl inget att tveka på?

Förresten, har du något foto på långnäsorna? :D

Jag har förmodligen en väldigt snäll hund då :p

Ja, det är verkligen en förmån att få prova på det hela. Han kommer från uppfödaren nu, får bra uppbackning därifrån också.

Nej, jag har inget foto faktiskt, ligger iofs någon bild på facebook. Dock osäker på om jag kan länka dit.

Vad fina de är, dina!!!

Jag e ju såklart sugen på en whippet till (skulle kunna tänka mig en saluki men av praktiska skäl e det lämpligast med en whippet)

Puma är ju nu 14 månader o maken tycker såklart vi ska vänta så det får jag väl göra.
Men om ett år skulle jag kunna tänka mig ta in en ny i familjen, då är ju Puma lite merän 2 år. Tycker ni inte det skulle kunna vara lämplig ålders skillnad???

Puma är oerhört snäll, ALDRIG tuggat sönder ngt (förutom härom veckan när maken lämnat ett dryckesflaska framme som han har på gymmet, den hade hon tuggat sönder, men så brukar hon leka med pantflaskor....) men det e ju oxå d enda hon tuggat på, på hela denna tiden vi haft henne :)
För mig är hon en okomplicerad hund, och skulle va en bra förebild för en valp.....så ja, jag kollar runder lite efter planerande valpkullar till vintern!! :angel:

EPLE: KAn du inte typ kemiskt kastrera hanen så blir det inga bekymmer vid löp??? Vill se bilder!!!! Lycka till med vilket beslut du än tar!!!

Vad spännande! Jag har också två hundar. Min första whippethane fick jag som vuxen (2 år) och inte långt tid därefter skaffade jag nummer två - en hanvalp från samma uppfödare. Har inte ångrat mig en sekund.

Däremot hade jag inte velat ha en tik och en hanhund av förklarliga skäl, och jag hade heller inte velat ha två hundar i samma ålder, om det inte fanns speciell anledning för det och jag visste att hundarna funkade väldigt bra ihop.

Känn efter noga nu när du har honom på prov och gå på magkänslan. Det kan såklart fungera med en av varje kön, men då kräver det väldigt mycket pyssel och koll vid löp.

Vi har varit på utställning i Ljungbyhed för SvVK. Khaki blev oplacerad men fick excellent och jättefin kritik. Cc fick vara socialt stöd och skötte sig exemplariskt han också, i ett varmt knä med en filt över sig :D

Kritiken löd:

Good overall balanced dog. Nice breed type. Lovely head and expression and reach of neck. Shoulder placement correct, good depth of chest and [something] Front and rear quarters correct. Showing nice and steady movements.

För övrigt så träffade vi på Galathea, Zoria och Kali på utställningen vilket ju förstås var jättekul!! Både Khaki och jag tyckte att de svarta Affe-damerna var mycket ståtliga och vackra (Cerberus var inte med.) Jag blev lite kär så jag säger som så många andra - hade det inte varit för den där pälsen... även fast den förstås är helt ljuvlig den med :love:

Zoria ska ställas idag också på affespecialen inoff och Galathea får själv berätta hur det gick igår och idag. Smyger dock in ett grattis till :banana:

Nej, jag har inget foto faktiskt, ligger iofs någon bild på facebook. Dock osäker på om jag kan länka dit.

Vad fina de är, dina!!!

Om du tar fram bilden på fb, så kan du sedan uppdatera sidan (tryck på f5-tangenten), sedan högerklickar du på bilden och tar själva bildadressen och infogar här som med "vanliga bilder" :) Och tack :D

KL.
Den 15 juni flyttar den här lilla tjejen hem till oss :love::love::love:

4,5 veckor
32344118.jpg

6 veckor
222124_1740081463357_1278274849_31619458_5179839_n.jpg

foto: Lena Svebeck

Senast ändrad:

Fin kritik!! :laugh:
_____
Hampus ställdes idag på SKK's nationella i Överkalix.
Han fick Excellent och CK, vann Juniorklassen, blev BH-3 och fick sedan CERT!!!!!!!! Och ännu roligare blev det när kullsyster Ava plockade Certet hos tikarna! :laugh:

Hampus kritik:
"En vacker ung hane med en härlig attityd. Mycket trevlig huvudform, fint uttryck.
Väl ansatta öron, top front, fina tassar. Bra överlinje.
Rör sig mycket trevligt från alla håll. Utmärkt temperament. En mycket fin modell för sin ras."

_Ava_Hampus_pa_bilden_Det_gick_super_idag_for_hela_ganget_Vi_borjar_med_Hampus_Han_fick_Excellent.jpg

Ava & Hampus
Kommer mer bilder sen + på andra salukis! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 153
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 054
Senast: soom
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar