Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jos, fy för det! Det är gräsligt! Värre än dom tror jag :D
Symptom låter mer rätt, vet inte varför, kanske beror på att det är den äldre stavningen?

Ja, jag är säker på att det stavades "symptom" i mina gamla OÄ- och biologiböcker, så det har fastnat.

Fråga - eller tanke: Säger ni en eller ett CV? Jag har alltid sagt en men ändrade mig efter Sverigeflytten förra året då AF och de flesta rekryteringshemsidor använder sig av ett, även om jag fortfarande tycker att en CV, min CV låter bättre. Språkrådet säger ett, så jag följer väl det, men jag kan inte riktigt förlika mig med det.

Ja, det tycker jag nog också nuförtiden :)

Jag läste precis stavningen "konsumption" och hajade till, och jag tror att det är fel. Eller? Konsumtion stavas det väl? Av någon anledning tillåter inte min dator mig att googla, så jag frågar här.

Ja, det var min tanke också. Consumption syftar ju även på tuberkulos på äldre engelska, som ett sidospår...

Såg just "järndöd" på ett annat forum, det låter ju... tungt ;)

Angående järntumör som någon (Mandalaki?) skrev om för någon sida sedan låter det högst skrämmande. Tänker mig en tumör fast den på något sätt lyckas bestå mest av järn! :eek: Det låter livsfarligt!

Skulle kunna vara ett inplanterat chip* som svällt:eek:

* = bukeklassiker. Bukefalist hävdade att man på röntgen upptäckt ett inopererat chip i kompis hjärna. Oförglömligt.

kl

Jag har hittat en ny variant: el-urtaget.

DÅ ska jag kontra med en halvrelaterad grej - fram till för något år sedan trodde jag att grenkontakt hette fördelardosa. Det var ingen vänlig själ som upplyste mig om att jag hade fel och att en fördelardosa är något helt annat... kassa människor ;)

Skrev precis "skjöt" i ulvlekstråden... Tur att det bara är dryga 2500 sidvisningar så ingen märker det. :cool:

Men jag inser att jag kanske behöver börja läsa mer på svenska, förr när jag läste mycket svensk skönlitteratur hade jag inte alls problem att stava rätt, men plötsligt händer det titt som tätt? Uppenbarligen är det inte nog att läsa på buke. :p

Jag har lagt märke till att det finns människor som skriver "att bero på" när de menar apropå.

Det tyder ju på att de aldrig funderar på vad uttryck och ord egentligen betyder.

Googlar jag "att bero på" blir det ca 215 000 träffar, men de översta resonerar just om uttrycket "att bero på", så i alla fall de kan nog inte räknas riktigt.

För övrigt tycker jag att jag ofta ser att folk planerar att "vara nyttiga" - är det inte maten man äter och motionen man skaffar sig som är nyttiga snarare än en själv?

Nja, den personen menade nog snarast 'hjärndöd' skulle jag tippa på.

Jo jo, det är klart att en person kan vara nyttig i den meningen, men jag tycker att jag oftast ser det i meningar som "Nu ska jag vara nyttig och äta gurka till lunch", vilket jag anser är fel.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 873
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 659
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 270
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar