Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag tror barnen läser för lite (böcker). Rättstavning i all ära men det är ju inte så man lär sig bäst.

Ja, jag är benägen att hålla med dig. Inte för att jag vet hur det ser ut med läsning och skolbibliotek nuförtiden, det var några år sedan jag slutade skolan, men jag tror att du har rätt.

Diktamen och "veckans ord" gör nog faktiskt inte så mycket i slutändan.

(Även om jag fortfarande är lite halvsur för att jag stavade fel på abborre och aggressiv i första klass, det gör jag ALDRIG om! ;))

Åh haha jag hade nog alla rätt typ alltid, jag började ju läsa innan jag började skolan, jag minns fortfarande hur dödstråkiga läroböckerna var! Pappa läste (och läser) mycket, så det fick jag nog av honom. SciFi redan från början, läste Pestens tid innan jag fyllt 12 (läste om den sen som vuxen, den var bättre då :D ).

Ja, jag med, läste när jag var 3 så var totalt uttråkad tills vi började fyran och fick börja med engelska, äntligen något nytt liksom. Fick särskild diktamensundervisning av en speciallärare under lågstadiet för att få någon sorts stimulans, annars tror jag inte att man brukar använda ord som abborre och aggressiv i ettan ;)

Nej det brukar man nog inte!

Jag önskar att jag hade gått i en skola som hade resurser att fånga upp de som var "snabbare" än genomsnittet. Jag hade nog klarat av grundskolan på 7 år utan vidare men man gör ju inte så i Sverige. Eller gjorde inte, nu kanske det är lite bättre. Så jag tappade motivationen. Jättedumt.

Men nu skriver inte jag alltid korrekt heller, jag har alldeles för bråttom!

Ja, jag hade en jättebra lärare i ettan och halva tvåan som verkligen gav mig möjlighet att göra annat när det fungerade. Vad gällde OÄ och matte och sådant hängde jag ju med resten av klassen, men när det handlade om att lära sig bokstäver och siffror fattade hon rätt snabbt att jag behövde lite mer stimulans, så hon ordnade så att jag fick vara med fröken Anna-Stina istället :)

Det hjälpte nog att hon var kompis privat med min moster som också är speciallärare, som säkert nämnde att jag kunde läsa och skriva så tidigt och kanske behövde få mina behov tillgodosedda likaväl som de som hade det lite svårare med bokstäverna.

Resten av tvåan och trean däremot hade jag en surtant till lärare som inte alls förstod varför jag var klar med övningsböckerna snabbare än de (flesta) andra och tyckte att jag skulle lugna ner mig. Det var faktiskt väldigt hämmande för det kändes som om hennes enda intresse var att jag kunde skriva snygg skrivstil.

Min mellanstadielärare däremot var kanon, insåg både svårigheter som "övermognad" och gjorde verkligen sitt bästa för att tillgodose olika individers behov!

*kl*

Vad sägs om "almänn platts"?

:crazy:

Var hittar du alla felen? Jag har några, eller en del, på FB som skriver som Gud vet vad, men det är ju mest e, o, oxå, jah de och liknande tramsfel. Ja, punkt och stor bokstav verkar de ha missat också... Men flera av dem har inte slutbetyg från grundskolan och ännu några till har inget från gymnasieskolan heller.

Jah har oxå fått lära mej att båda e rätt så jah använder ibland bägge. :p

Röd prick på dig :devil:!

KL

Apropå Made of honor som nämndes tidigare - jag fattar aldrig varför man använder utländska uttryck när man varken förstått dem eller funderat över vad de betyder.

Såg yber- som förstärkningsord häromdagen.

Var hittar du alla felen?

Mest på andra forum som jag slösurfar på då och då faktiskt... men Facebook kan ju också vara en källa. Dock inte så ofta faktiskt för min del, jag umgås nämligen bara med folk som kan stava. ;) :D

"Skämt och sido" så är det lite varstans, men som sagt mycket på andra stora forum där de allra flesta verkar vara lite taskigt vaggade...

KL

På ett ICA nära mig kan man köpa asbillig 'entrocoté'. Nån som är sugen? :D

På min syrras ICA kan man ibland köpa godis för 2.90/hektar. Superbilligt!

På min ICA kunde man köpa hyacinter - tror jag att det var i alla fall - för 19:- / ton...

(Det var någon som hade glömt att ta bort jämförpriset på skylten förstås och det står ju pyttelitet längst ner, men det såg så himla roligt ut.)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 739
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 260
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10