Felstavningar

Sv: Felstavningar

Mest på andra forum som jag slösurfar på då och då faktiskt... men Facebook kan ju också vara en källa. Dock inte så ofta faktiskt för min del, jag umgås nämligen bara med folk som kan stava. ;) :D

"Skämt och sido" så är det lite varstans, men som sagt mycket på andra stora forum där de allra flesta verkar vara lite taskigt vaggade...
Jag önskar ibland att fler i min närhet kunde språket bättre :D, tyvärr kan jag inte välja bort min familj direkt! :o Det känns liksom väldigt ensamt att vara den av få i min närhet som faktiskt försöker skriva och prata rätt. Även om jag har bokstäver som studsa in mitt i ord, tappar bokstäver och liknande stavfel som kommer sig av att jag skriver för fort och missar dem när jag läser igenom det jag skrivit.....:o

På MSN däremot, där ändrar jag inte så mycket och där skriver jag inte så ofta med stor bokstav heller, även om jag gör det oftare nuförtiden faktiskt.

På MSN påverkas jag av den jag chattar med, det har jag inte tänkt på så mycket förut. Använder vederbörande stor bokstav och punkt ordentligt så gör jag det också, men är det någon som skriver meningar utan stor bokstav och punkt så är risken garanterat större att jag gör likadant. '

Men jag blir inte jätteupprörd på mig själv om jag råkar svara "precis" till någon som just skrivit en välformulerad mening heller, inte på MSN eller för den delen FB-chatten.

kl

Vi diskuterade skriftspråk på jobbet igår. En kollega sa att han använder semikolon i meningar för att skapa pauser. Nåja, så långt allt väl. Men för att då "skapa en längre paus" kan han använda ett till semikolon, efter det första! :eek: Där någonstans satte jag kaffet i halsen samtidigt som jag började hyperventilera. Han menade också att användning av de/dem istället för dom känns stelt och styltigt. Och att mängden punkter som används i en följd avgörs av hur lång paus man som läsare bör ta.

Det var en variant jag inte sett förut :crazy:

*delvis kl*

Jag får lite ryckningar när jag ser felaktig användning av dubbla konsonanter, tex dommarna... vad är det?! Domare med extra schvung i klubban?!

För övrigt anser jag att särskrivning på svenska borde kriminaliseras! (förlåt Cato dä för lite lån där!)

Lite som att ryckta hästen då.

*kl*

Jag läste kommentarerna till en artikel i lokalblaskan igår och fick se "innom"?! :eek:

Jag har haft sporadiska rysningar sedan dess, tror ni de går över snart? :p

Om nätkrämää tycker jag inte! :D

PS: Man vet att det har gått för långt med språkpoliseriet när man drömmer att man vinner en debatt på jobbet gällande "som dig" eller "som du".

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 479
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 515
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 557
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 257
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar