Felstavningar

Sv: Felstavningar

KL

Ny amerikansk roman:

9789100127367.jpg

Det trodde jag fanimej inte var möjligt ....

ssshhhh ... vad ar fel?:o

*KL*

Jag kan leva med felstavningar faktiskt. Vissa är så fula att jag får lite ont i huvudet men de flesta bryr jag mig inte om. Förkortningar i stil med "tkr" och "tsm" däremot ger mig eksem och andnöd.

Okay, jag sag just (tack mandalaki) vad tkr star for, men vad betyder tsm?

Ja! Och PVn (inte bilen utan snubben då). Det är så ologiskt när det blir inslängt i en text som i övrigt är skriven helt normalt så att säga.

Och vad star PVn for?

tsm = tillsammans
pv = pojkvän

Paradisträdgården är ett ord. Inte två -det borde ha varit ett bindestreck på bokomslaget.

Hellre det än pojken, i och för sig:angel:

Jag vet att pojken är ett vanligt namn för manliga partners bland unga. Men varje gång jag hör eller läser det blir jag alltid nollställd, såhär ser det ut i mitt huvud sekunden efter jag hört eller läst det: "Pojken? Har du en son? Hur hänger han ihop med... äh, just det, det betydde inte det nä.". Jag tycker att jag borde lära mig eftersom jag utsätts för det allt för ofta, men min hjärna har uppenbarligen någon slags aversion mot uttrycket. :p

Niphredil, vilken tur att jag rättstavade det där "Lr" som smög sig in i messet jag skickade ikväll. :p

jag erkänner att jag haft ett förhållande där vi kallade varandra pojken och flikkan (japp, inklusive felstavningen ;) men då var det mellan oss. Inget jag sa rent allmänt till folk :crazy:

förkortningar har jag svårt för eftersom jag ofta undrar vad det betyder, oavsett om jag fått reda på betydelsen innan. Tsm, pv, tkr (nästan värst tycker jag) och betydligt fler. Själv har jag svårt att stava rätt, och nej jag skyller inte på dyslexi, bara dålig på att stava. Men jag försöker åtminstone gå igenom mina inlägg och kolla så stavningen är ok.

Tja, alltså, det är nog ungefär så jag uttalar blyerts, så jag förstår "logiken" men ändå... nä tack.

KL

Ett annat felskrivet ord i min privata hetsjakt på engelska som används utan att man egentligen begriper det är starstrucked. 42 800 träffar.

(Det (korrekt skrivna alltså:D) är för övrigt ett ord som jag verkligen inte kan komma på en svensk motsvarighet till. Kan ni? Kändisdrabbad:D?)

Jadu mandalaki! Har spenderat en väldigt seg förmiddag på jobbet med att försöka komma på en bra motsvarighet, men det är verkligen inte det lättaste! Det känns som om jag "har" ett ord som skulle kunna fungera med lite god vilja, men jag kommer ju inte ens på det ordet.

Understimulerad på jobbet = gröt i hjärnan...

*kl*

"imot" på EWP... med tanke på resten av meningen antar jag att det ska vara "emot" :grin: det var första gången jag såg den stavningsvarianten. Jag kan tillägga att det var i ett kommentarsfält.

KL

Ny amerikansk roman:

9789100127367.jpg

Det trodde jag fanimej inte var möjligt ....
sorry, men jag ser inte vad du är ute efter här :o
lit sjukt nyfiken dock! :angel:

edit: Såg nu att det redan var skrivet :idea: Misstänkte att det var så, men var inte säker på ifall "paradis" tillghörde titeln eller var ett efternamn :angel:

Senast ändrad:

*kl*

Oxtokig?? Läste jag flera gånger i någon tråd här på buke för någon dag sedan och tyckte det var jättekul eftersom jag aldrig hört det förut. Jag gissade att det är samma som jag skulle kalla "skogstokig", men efter att ha läst den här tråden blir man ju väldigt ödmjuk och inser att man kanske inte har en aning om någonting egentligen. Finns det något som heter oxtokig? Finns det något som heter skogstokig? Är det samma sak eller två olika? Är det ena rätt och det andra fel? Båda rätt? Båda fel?! :confused:

(Min webbläsares rättstavningsprogram verkar i alla fall godkänna skogstokig men rödmarkerar oxtokig.)

Skogstokig har kommit de sista 35 aren ... det uttrycket fanns inte nar jag bodde i Sverige. Jag har en kompis som anvander det ofta, sa jag vet att det nu ar ganska vanligt.:p

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 303
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 496
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 553
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 256
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar