Felstavningar

Sv: Felstavningar

KL

En annan sak, som inte är en felstavning men ändå, är att ordet "att" tycks vara på väg att försvinna ur språket. Jag har läst flera intressanta artiklar om fenomenet. Själv tycker jag det låter konstigt när någon säger/skriver t.ex.
-"Vädret kommer bli bättre", "Utbildningen kommer ske...." osv osv. För mig känns det helt klart som om något fattas. Men trenden är tydligen att ordet är på väg bort.

Det är för jävligt! Jag avskyr det. Och min tillit till Språkrådet fick sig en allvarlig knäck när de bestämde sig för att "det inte finns någon anledning att motarbeta det". Jag håller inte med:cry:

Jag har lite svårt att förstå varför ordet försvinner? Nån slags lathet, att man vill använda så få ord som möjligt i meningarna? Jättekonstigt.

Fast det är att efter kommer som så påtagligt är på väg ut.

Lena Furberg: Nej, jag förstår inte heller. Men det har spridit sig som en löpeld de senaste åren och ibland känns det som om folk försöker använda så många kommer som möjligt för att få visa hur trendkänsligt de slopat att.

Fast helt nytt är det faktiskt inte. Strindberg har en sådan mening i en av novellerna i Giftas.

Nja, jag tror att jag hörde på Språket på radion för ett tag sedan att hela grejen med att ordet att vid verb är på väg ut, infinitivmärke, eller vad de kallade det. Det handlade i alla fall inte bara om "kommer att resa" resp "kommer resa", utan tex "började att gråta" resp "började gråta".

Själv är jag inkonsekvent när det gäller min användning av att före verb.

Jag skulle tex säga och även skriva "kommer att resa" men "började gråta" och för mig är det nog jämnt skägg mellan "tycker det låter konstigt" och "tycker att det låter konstigt".

Roligt att du själv hoppar över att i ditt inlägg... Själv tycker jag att det låter konstigt :)

Ja, jag gick nyss runt här och funderade lite över andra tillfällen där jag utelämnar "att". Så helt konsekvent är jag inte ;) Men jag tycker att ordet börjat utelämnas mer och mer, ofta i sammanhang där det aldrig skulle utelämnats tidigare.

Funderar: Ännu ett tillfälle där vi anammar det engelska språket, där man ju inte har motsvarigheten till "att". -I will not do that! -You will soon realize...

Lite OT men:

Kommer då genast att tänka på Jonas Gardell som gjorde en sketch om detta : Det heter att! Apropå Tomas Ledins låt En del av mitt hjärta (kommer alltid slå för dig). JG gick alldeles upp i limningen över detta saknade att - tyvärr har jag inte hittat den på youtube, men kommer så väl ihåg det.

L
Kommer då genast att tänka på Jonas Gardell som gjorde en sketch om detta : Det heter att!

Jag har faktiskt lagt märke till, när jag har läst hans böcker, att han är en av mest flitigt konsekventa användarna av att av alla svenskspråkiga författare jag känner till i samma generation.

Men t ex börja har använts utan att långt tidigare. Kommer utan att dök upp långt senare. Det är nog därför vi reser ragg mer i det senare fallet.

När jag skriver på iPad lyckas jag aldrig kopiera från Språkrådet men de säger att kommer uppför sig numera som andra verb som konstrueras både med och utan att, t ex börja, sluta, pröva.

Bläckis, det var ju länge du lyckades hålla dig borta ;) :love:

Jag har kommit över ett antal skiljsmässor och våldtäcksmän under dagen (väääldigt seg dag på jobbet). Även våldtäckter har varit med.

KL ...

Jag fick den har pa min FB sida i dag ... och tankte genast pa er alla har:p
(Got Milk? ar en reklam for mjolk och har pagatt i massor med ar, nagot alla kan har)

gotmilk.jpg

kl

I en artikel om Tinne Wilhelmsson Silfvén läste jag nyss
"Familj: Gift med maken Janne och sonen Lucas 10 år."

Vilken tur att hon var gift med maken, men sonen?

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 220
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 256
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar