Felstavningar

Sv: Felstavningar

Läsa i all ära. Jag har läst massor massor. Ungdomsböcker sen jag började läsa och vuxenböcker sen jag var 9 osv och kan inte stava ett ord. Eftersom man läser med "ordbild" är det inte alls säkert att man ser vad det står.

Nyligt insåg jag att man inte blir "reglerad" från skolan. Jag kom till och med ihåg en bok jag läst om två pojkar som blev reglerade från skolan. Jag var så övertygad om det så jag letade upp boken och insåg att det blev de inte alls. Så nej läsa är inte hela lösningen.

På min syrras ICA kan man ibland köpa godis för 2.90/hektar. Superbilligt!

Vilken dröm:rofl:

Ber få invända mot logotypstavningen ICA!:devil:

Eftersom Ica är en uttalbar förkortning bör den skrivas med gemener efter initialen. Detsamma gäller Ikea.

Fast eftersom det är buke får man vara glad för att ni inte skriver I*a och I*** (maximalvomerar):bow:

Eftersom Ica är en uttalbar förkortning bör den skrivas med gemener efter initialen. Detsamma gäller Ikea.

Fast eftersom det är buke får man vara glad för att ni inte skriver I*a och I*** (maximalvomerar):bow:

Men oj, är det så? :eek: Det visste jag inte! Då ska jag genast lära mig det!

Vet du, du rödprickade mig, men oj vad svårt det var att med flit skriva så fel :rofl:

Eloge, önskar att fler tog efter det:bow: (rättstavning alltså)

Enya: det är nog ett tecken på att du är väldigt säker på stavning:D

TACK för uppklarningen, detta känner jag att jag har varit osäker på - men då vet jag.

Och maximalvomerar... vilket ord!! :rofl:

Sök på Ica i frågelådan på http://www.sprakradet.se/ så ser du. Min Ipad låter mig inte kopiera texten därifrån.

Men nu ska jag nog ta en paus från den här tråden, faller man här så faller man hårt. Och risken ökar för varje stavelse man skriver:angel::D

Ja, jag tror dig! Har bara inte kommit mig för att lära mig ordentligt. Det ser lite lustigt ut med Ica tycker jag, men det är nog bara för att loggan är (väl?) i versaler.

Jag ska genast gå dit och undersöka saken. I ösregn. Boohoo ;)

Läsa i all ära. Jag har läst massor massor. Ungdomsböcker sen jag började läsa och vuxenböcker sen jag var 9 osv och kan inte stava ett ord. Eftersom man läser med "ordbild" är det inte alls säkert att man ser vad det står.

Nyligt insåg jag att man inte blir "reglerad" från skolan. Jag kom till och med ihåg en bok jag läst om två pojkar som blev reglerade från skolan. Jag var så övertygad om det så jag letade upp boken och insåg att det blev de inte alls. Så nej läsa är inte hela lösningen.

På tal om ordbild, när min lillasyster skulle lära sig ljuda och läsa. Vi stavade m-i-l-d-a-, smör säger hon:eek:. Vi kallade allt för smör som man stekte i och hade på smörgås. Vi skulle nog ha ljudat istället.

Knapplån.

Den värsta felstavning som jag någonsin har sett måste ändå vara när en bekant kallade sig själv för "språkfashist".
"Språkfashist".
Inte fascist, utan fashist.

:crazy:

*KL*

Jag vet inte om någon tagit upp det än men jag ser lite då och då att folk skriver "vars en" i stället för varsin/var sin - och dör inombords varje gång.

Det var en variant jag inte sett förut :crazy:

*delvis kl*

Jag får lite ryckningar när jag ser felaktig användning av dubbla konsonanter, tex dommarna... vad är det?! Domare med extra schvung i klubban?!

För övrigt anser jag att särskrivning på svenska borde kriminaliseras! (förlåt Cato dä för lite lån där!)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 741
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 577
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 566
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 260
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10