Felstavningar

Sv: Felstavningar

Åh, nu minns jag. På 80-talet, när pulver till café au lait kommit till min lokala värmländska Ica och det var demonstration i butiken.

På bredaste värmländska bjöd den butiksanställda på kaffe-å-la-te:D

Ja, det är väl lite som omständigt och omständligt, som jag tog upp igår (?) - jag trodde att det hette omständigt tills jag var minst 25. Är övertygad om att det var så mina lärare sa i grundskolan, när det förmodligen fastnade.

Det finns ett annat ord som jag har samma erfarenhet med, men jag kan inte för mitt liv komma på vilket det är nu - det är också något som saknar en bokstav tror jag, och jag tror att det är likt just omständ(l)igt i betydelse. Jag får återkomma om den saken.

Och vad gäller tidningsmalören känner jag att den kommer att existera vid sidan av mig ett bra tag. Åtminstone i mitt eget sinne. Förmodligen lite i stil med någon sorts färgad köksapparat. ;)

Och såsbasilikaolivolja känns ju som ett ord som inte används tillräckligt i vardagen.

Man anar att det är utkonkurrerat av kortversionen pesto.

Klumphönan, gjorde mig lite intresserad. Jag hade inte blivit förvånad om någon kinesisk rätt hade hetat så.

Sallad med Splittring räcker granaten, är ju också mycket fantasieggande. För att inte tala om Blått Binder Med Rep Kalven Med Deg.

Det var nog ungefär samtidigt som min farmor började köpa RELIFF till Gevaliaburken :rofl: Vi säger fortfarande reliff om refiller...

(Hon sa lite andra lustigheter också, som folio istället för folie och garbia istället för gerbera som har fastnat. Och spraj istället för spray och kontain istället för container.)

Nu kom jag för övrigt att tänka på en av de stora matbloggarna - som jag verkligen gillar - som skriver folié istället för folie. Jag förstår tanken, att man inte ska uttala det som det franska "folie", men det är väl ett såpass vanligt ord på svenska att folk förstår att det handlar om just folie?

Nej, det är inte det. Men det är mycket möjligt att jag har skrivit fel på de orden någon gång.

Jo, nu vet jag! "I runda slängar"! Jag trodde att det hette "i runda svängar" tills jag var ganska vuxen.

Igår kväll lyckades jag dessutom hitta på ett helt eget ord när jag satt och bloggade i godan ro - ointetsägligt. Jag vet verkligen inte hur det gick till men jag reagerade inte på det när jag läste igenom texten förrän jag fick en kommentar om det. Naturligtvis menade jag intetsägande. Jag förstår faktiskt inte hur det gick till.

Vet du - detta kan jag inbilla mig - men jag har precis för mig att Gevalia, som väl införde denna dryck till modernelandet, hade någon sorts fonetisk riktlinje på sina kafékoppar, de där med rött och blått tryck, som löd ungefär så - alternativt om det stod så på mjölkpaketen.

Café Olé, tror jag att det stod.

Efter att min mamma träffat på en lokal auktionsförrättare som med kännarmin sa att saker minsann skulle ha lite patIna(med betoning på i:et) så har det blivit ett standarskämt för oss att uttala patina på det viset. Problemet är att det lätt blir att man gör det även bland folk som inte känner till ursprunget och i hemlighet förfasas över att man verklige tror att man säger så. :eek:

Ja, ibland får man tänka både en och två gånger. Jag skrev en tråd om det här med "egna ord" för ett tag sedan men nu finns den inte i min statistik längre... men jag vet inte HUR många ord och uttryck vi har i min familj och släkt som jag får passa mig för att säga bland andra människor för att de inte ska tro att jag är fullständigt bakom flötet.

Ja, det är väl lite som omständigt och omständligt, som jag tog upp igår (?) - jag trodde att det hette omständigt tills jag var minst 25. Är övertygad om att det var så mina lärare sa i grundskolan, när det förmodligen fastnade.

Det finns ett annat ord som jag har samma erfarenhet med, men jag kan inte för mitt liv komma på vilket det är nu - det är också något som saknar en bokstav tror jag, och jag tror att det är likt just omständ(l)igt i betydelse. Jag får återkomma om den saken.

Och vad gäller tidningsmalören känner jag att den kommer att existera vid sidan av mig ett bra tag. Åtminstone i mitt eget sinne. Förmodligen lite i stil med någon sorts färgad köksapparat. ;)

Kanske tänker du på symptom och symtom eller åtminstonde och åtminstone?

Nej, det var "i runda svängar" och "i runda slängar". Jag vet inte hur länge jag trodde att det sistnämnda var fel.

Åtminstone har jag aldrig haft några problem med, och symptom är ju faktiskt en alternativ stavning till symtom.

Jag tror att symtom har blivit vanligare under senare år, eller?

För övrigt såg jag just någon på ett forum som kommenterade att TS kanske hade "hjärnbrist". Tja.

Tror också det. Symptom uppfattar jag som en äldre stavning.

Tror mig ha sett bara häromdagen att någon på buke var rädd för järntumör.

Nej, det var "i runda svängar" och "i runda slängar". Jag vet inte hur länge jag trodde att det sistnämnda var fel.

Åtminstone har jag aldrig haft några problem med, och symptom är ju faktiskt en alternativ stavning till symtom.

Ja visst ja, det skrev du. Glömde bort det när jag svarade! :o

Jo det vet jag :) Skriver själv symptom faktiskt. Men skrev länge åtminstonde istället för åtminstone. :o

Jag föredrar också symptom faktiskt, av någon anledning tycker jag att symtom ser ut som en halvmesyr eller förenklande. Lite som när man plötsligt skulle stava juice "jos", då höll jag på att få ett sammanbrott - men det blev väl aldrig riktigt vedertaget.

Ja visst ja, det skrev du. Glömde bort det när jag svarade! :o

Lugnt! Det har varit en aktiv förmiddag bland språkpoliserna ;) :D

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 950
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 607
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 276
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?