Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag skrev "interessant" när jag var liten och jag blev lite förvånad när google gav fyra gånger fler träffar för den stavningen än för "intressant". Det visade sig att det heter "interessant" på tyska, danska och katalanska!

Ja, det är en tröst! Det såg bara så himla fel ut när jag läste det. Jag har gått och funderat på det här hemma under förmiddagen och jag tycker fortfarande att det ser helt bananas ut, men jag har uppenbarligen något fel i huvudet ;)

Det påminner mig lite om hur praktiskt taget "ingen" engelsktalande kan stava till "definitely". Det är definatly, definately, defenetly, defnatly överallt. Till och med min gamla chef, som ändå var en väldigt verbal herre, stavade det definately. Och jag har till och med sett stavningen "defirnately".

(Och jag menar naturligtvis att "ingen" ska tas med en stor skopa salt. Det är klart att det finns folk som kan men det är ett otroligt utbrett stavfel.)

Förresten - här gav DN:s språkvårdare redan 2008 en bra förklaring till varför en fena inte är ett bra uttryck: det saknar mening (om man inte associerar till haj på:D).

Mycket riktigt är det en förkortning av fenomenal.

Länk

Tack! Bra länk! :bow:

Nu har jag sett "våldtäckt" och "våldtäcksman" för många gånger på en och samma dag för att inte gnöla lite om det.

Och den förbannade "majonäsen" förföljer mig ännu.

Jag har inte heller någon bra dag. Den började med att en litteraturkritiker skrev "triologi". En litteraturkritiker!

Jen litteraturkritiker skrev "triologi".

Men jag blir GALEN! Hamnade i en diskussion (eller diskution, som den andra personen detta gäller tror att det stavas) med en kollega just om triologi och trilogi, och han ba' "Men "trio" betyder ju tre, det är klart att det är rätt, end of story liksom" - nej, det är det inte.

Annars såg jag "badräkt" nyss, men jag hoppas att det bara var ett slint på tangenterna.

Ja, det är trist. Men väldigt vanligt - jag blir inte förvånad den dag triologi går om trilogi på Google. Men lika fel är det ju ändå.

Knapp
Magnetröntgen!
Att "patienter" säger/skriver magnetröntgen om MR må vara en sak, men när vårdpersonal gör det?

Nej, du har säkert rätt. Plågsamt nog! Det känns som om det började med Sagan om ringen då ordet trilogi plötsligt blev känt - och missuppfattat - av de flesta.

Jag har ofta hört "triology" på engelska också, vilket naturligtvis inte hjälper, och googlar man på det så får man upp en hel del resultat som inte borde finnas.

Jag såg dessutom "biology" användas för en bokserie om två häromdagen. Det var ju... trevligt.

Att "patienter" säger/skriver magnetröntgen om MR må vara en sak, men när vårdpersonal gör det?

Det har nog jag gjort :o Inte för att jag är vårdpersonal dåra, men ändå, jag trodde MR stod för magnetröntgen.

Tittade just på min kallelse och där står det bara "Välkommen till Sahlgrenska Sjukhuset - Magnetkameran".

Knapp
Magnetröntgen!
Fast det kan jag ha förståelse för. :) Jag tror ju inte att vårdpersonalen tror att det heter magnetröntgen, men det har blivit en så utbredd term. Patienterna skulle nog bli lite konfysa om de får veta att de ska göra magnetresonanstomografi när de tror att det heter magnetröntgen. ;)

Jag brukar få tala om x antal gånger för våra patienter att det inte är röntgen av hjärtat de ska göra utan ultraljud, men när de envisas med att fortsätta säga röntgen orkar jag till slut inte rätta utan säger bara "ja". :D

Jag kom förresten att tänka på caféet på Sthlms universitet. Det heter Caffé Prego, med två f. Det stör mig något oerhört! Är det en okej stavning? :crazy: Jag trodde att man antingen skrev café eller kafé?

När jag tänker efter borde det egentligen vara Caffè istället för Caffé. Men det kanske är för mycket att begära ;)

Haller med om 'definitely' ... men allra varst, tror jag, ar 'alot'. AAAARRRGGGGHHHH
Sjalv vet jag att jag har kommit tillbaka och sett att jag skrivit interessant ... en forsvenskad version av interesting tror jag.:o
....

okay, jag maste fraga ... vad ar fel pa majonas? Trodde att det hette sa pa Svenska.:p

Eller så förklarar man vad det är som ska göras? UL och röntgen är ju inte ens i närheten av varandra...
Magnetröntgen är ju fel oavsett :)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 987
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 757
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 620
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 276
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar