Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag tycker också att EN fena låter bättre :p Får se hur jag gör i framtiden :angel: Brukar iofs inte använda uttrycker så mycket ändå...

Precis men jag kopplar det inte till fisk. Skulle jag säga bara fena kan jag ju säga fenomenal på en gång.

*kl*

Ber om ursäkt om vi redan haft uppe detta - men folk som använder ord som "krokodiltårar" och "björntjänst" helt fel driver mig till vansinne. Krokodiltårar är inte stora tårar, det är falska tårar. Och en björntjänst är en otjänst, inte en stor tjänst.

Hittade för övrigt denna länken: http://www.riktigasvenskor.com, kanske kan vara intressant läsning för oss språkintresserade! Jag har inte hunnit läsa igenom allt själv ännu så jag ska inte svära på att den är bra :)

Den som skrivit texten på första sidan har använt "dem" där det ska vara "de" så jag vet inte om jag hurrar så mycket för den där sidan.. ;)

Där ser man! :D Jag skummade bara över sidan 4 och har sparat PDF:en till senare - men nu ser jag ju det också. Usch så kass!

ljusslinga, jo, det vet jag, om du läser bakåt en bit hittar du en insändare som jag knattrade ur mig när jag surnade till för några veckor sedan om just den regeln :D

Och på det temat hittade jag följande i samma tidning som publicerade min insändare häromdagen - de läser uppenbarligen inte det de publicerar ;-)

foto0021_206688187.jpg

Ooooch, tydligen håller blåbärssoppa magen i schakt. Tänka sig alltså!

Har man diarré känns magen som ett stort hål kanske..? :D

Som dotter till en lärare och dessutom språkintresserad blir jag skogstokig på stavfel... :crazy: de flesta dagstidningar går inte att läsa längre, de är så fulla av fel.

/Karlsson som anser att de som skriver "dom" borde lynchas...

Herregud. Nu blev jag lite snurrig här. Jag tänker att man skriver "De vill hon göra film med", men "Hon vill göra film med dem" - men jag kanske har rört till det totalt.

Ja, det har jag gjort. Naturligtvis. "Oss vill hon göra film med" och "Hon vill göra film med oss".

Jag ber om ursäkt för mitt grova faux-pas i denna tråden! :D

:rofl: :rofl:

Haha! Där fick du för att du klankar ner på oss stackare som går runt och säger att vi är en fena på saker och ting :angel: ;)

Jag konstaterar bara att jag inte stavar fullt sa illa som jag trodde:p Manga sarskrivninar blir det ... och lustigt utan prickar over vara sista bokstaver ... men pa det stora hela ar det helt klart battre an jag trott.:p

Knapplån.

I vår jobbtelefon har vi "Avanserade inställingar" för meddelanden. :eek: :D

Jag har nog inte använt mig av uttrycken fena i någon speciellt stor utsträckning, men jag har trott att det heter "en fena". :p

Det är ju inte ett uttryck som används jätteofta numera, men det slog mig häromsistens då jag läst om Viveca Sundvall / Lärns ungdomsböcker från sent 70-tal och tidigt 80-tal, där uttrycket dyker upp då och då - korrekt använt då, men jag kom på att jag ofta ser det felanvänt.

*kl*

Såg just att någon skulle ta fram "damsugan" på FB...

kl.

Jag sökte på "jag är en fena på" resp. "jag är fena på" och det förstnämnda uttrycket fick sex gånger så många träffar - ett uttryck i förvandling tydligen.

Det förvånar mig inte! Det är väl lite som "omständigt" och "omständligt", det förstnämnda får 100 000 fler träffar än det sistnämnda, men det är ju fel har jag lärt mig. Jag var nog 25 innan någon sa till mig att jag sa fel på det.

Du är den enda på flera år som jag hört använda fena korrekt... Kan kanske trösta dig lite med det efter ditt lilla missöde;)

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 987
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 757
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 620
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 276
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Roliga saker som barn säger
  • Vad gör vi? Del CCVII