Felstavningar

Sv: Felstavningar

Eller så förklarar man vad det är som ska göras? UL och röntgen är ju inte ens i närheten av varandra...
Magnetröntgen är ju fel oavsett :)

Lite utanför ämnet, men ändå...

Man kan ju förklara och förklara i all oändlighet, men mina gamla patienter har ändå "gula fläcken"...

Ooooch, svenska stavas med gemen begynnelsebokstav ;)

Tack for majonnasen:laugh: Jag vet nog egentligen att man inte 'capitalize' ordet svenska, men det bara hander nar jag skriver:confused: Ibland gar jag tillbaka och rattar till det ... men lika ofta glommer jag eller ser det inte. Ooops. Att leva med engelskan som forsta sprak har tranat mina fingrar fel.:p

Tack for majonnasen:laugh: Jag vet nog egentligen att man inte 'capitalize' ordet svenska, men det bara hander nar jag skriver:confused: Ibland gar jag tillbaka och rattar till det ... men lika ofta glommer jag eller ser det inte. Ooops. Att leva med engelskan som forsta sprak har tranat mina fingrar fel.:p

Jag vet vad du menar, jag kunde bara inte låta bli i just denna tråden :D Och jag vet för övrigt massor av folk som lever med svenska som förstaspråk och ändå skriver Svenska och Onsdag och Augusti!

HAHAHAHA ... jag tror jag gillar alot nu.:p

Jag vill ha en egen alot! Så sött! :D

Apropå kaféskyltar: i icke engelskspråkiga länder är det ofta kul att läsa skyltar som vänder sig till turister och alltså är skrivna på engelska.

Den charmigaste jag sett var på en liten grekisk ö där ett kafé erbjöd GWLCH PUDDING:D

7531_4895_thumb1.jpg

:angel: :D

Jättegulligt!

Dessutom känns de skrivfelen som något en svenskspårkig person som egentligen inte kan engelska skulle kunna ha åstadkommit. (Men miljön antyder inte Sverige.)

Jättegulligt!

Dessutom känns de skrivfelen som något en svenskspårkig person som egentligen inte kan engelska skulle kunna ha åstadkommit. (Men miljön antyder inte Sverige.)

Ja, visst gör det? Det ser ut som något min farfar skulle kunna ha kommit med, han kunde en hel ord men han kunde INTE stava på engelska :D Det var lite jår istället för your, lämp istället för lamp och sådär. Men han gick i alla fall på engelskakurs! Det var uppenbarligen mest i konversationssyfte... :)

Ja vad fint:rofl:

Var är det nånstans?

Jag har för mig att det är Indonesien. Fick bilden skickad till mig för längesedan så jag är inte hundra, men det är - om jag inte har HELT fel för mig - någonstans i Sydostasien.

(Och nu blev jag genast osäker på om jag ska skriva Sydostasien med versal men bestämde att jag ska det. Man blir ju ett nervvrak i denna tråden! :D)

*delvis kl*

Något som också brukar vara väldigt roande är reklambladen från pizzerior... jag vet inte hur många av dem som har fulla rättigheter! :p

Alltså, bara för att du nämner det så måste jag bara lägga upp denna meny från Kanarieöarna som jag tycker är ohejdligt rolig.

cartasueco.jpg

Ja, man blir ju det! Efter jag kommenterat din lilla malör;) med tidningsklippet så tänkte jag att här gäller det att skriva så kort och enkelt som möjligt för att inte åka dit:D

Åh jösses, ja! Jag satt bredvid moderskapet när hon tittade på Halv åtta hos mig förra helgen och det var chevré för hela slanten. (Fast Helge Skoog som speaker:ar verkade veta vad det heter.)

Och mamma trodde att jag skojade när jag sa att det uttalas chèvre, för hon har aldrig hört annat!

När jag jobbade i delikatess var det kanske 1% av kunderna som INTE sa chevré. Det var oftast samma kunder som inte uttalade brie bri-è eller camembert med t-ljud på slutet :D

Det är så himla tråkigt när ett feluttal/en felskrivning blir så vanlig att det uppfattas som rätt! Smittspridningen är enorm, inte minst på nätet. Jag skrev diskution på buke en gång, då stannade nästan hjärtat. Men just den felskrivningen är så vanlig att jag blivit smittad.

Dimmig höna för filé:rofl:

Jag gillar även Grillat lägga benen på ryggen av Lamb, Rynkig Pope och chipses. Och såsbasilikaolivolja känns ju som ett ord som inte används tillräckligt i vardagen.

Sedan är jag rätt intresserad av makrill i fruktsaft och kanariefågelsås.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 949
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 722
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 605
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 276
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?