Felstavningar

Sv: Felstavningar

kanpria_200244692.jpg

Ett steg värre! Men det kanske var det du såg.

Vad gäller att droppa de sista bokstäverna från ett ord, det gör jag hela tiden när jag pratar, men aldrig i skrift. Tror att det är en väldigt dialektal grej.

Ja, droppa de sista bokstäverna i ord gör väl alla? Att säga
"ja gilla inte dom knapria kexen" är väl fullt normalt, hoppas jag! Att däremot skriva det, neeeeej!

"ja gilla inte dom knapria kexen" är väl fullt normalt, hoppas jag! Att däremot skriva det, neeeeej!

"Ja gillarnte rom knapria kexen" blir det nog till och med här. Det gäller att spara tid och energi. Men som sagt inte i skrift. :D

Åh nej! :crazy: Det är väl inte svårt att säga knapriga när det ju heter så? Varför, VARFÖR måste man droppa de sista bokstäverna? Säger ni också vandra? Cykla? Simma?

Fast de jag menar skriver också så. Det kliar i fingrarna på mig när jag ser det.....

Näja prata låtere unjefäsåhä. Uttalaru verklien varenna bokstanäru prata?

Men så är jag lantis också! :D Och det skulle aldrig falla mig in att korta ner ord på samma sätt i (någorlunda) seriös skrift, det ser bara dumt ut.

Definitivt. Jag tror dessutom att de allra flesta säger "sa" istället för "sade", till exempel.

Hoppas för övrigt att alla uttalar "kex" korrekt, med tje-ljud då k:et står framför mjuk vokal!

(Nejdå, jag är inte helt allvarlig och vet att det är vedertaget att uttala det med hårt k också, även om det driver mig uppåt väggarna ;))

Definitivt. Jag tror dessutom att de allra flesta säger "sa" istället för "sade", till exempel.

Fast givetvis finns det vissa ord som "alla" förkortar. Simma, cykla och vandra är inte några ord jag säger när jag menade simmade, cyklade och vandrade. Sa säger jag och nåt men lika ofta något och sånt men inte lika ofta sådant. Jag förstår nog inte riktigt, men varför säger och skriver man vandra istället för vandrade?

Jag pratar om att förkorta varenda ord och inte bara prata så utan att hela tiden skriva så. De gör sig inte bara till ibland utan detta är hur de skriver alltid.

Jag har svårt för att läsa och höra så mycket fel i språket. Den här tråden visar att jag inte är ensam om att tycka att språket är viktigt och att säga och skriva fel är något som stör folk. Man ser ju ganska fort på en persons språk om personen skriver eller säger fel någon gång ibland eller om det är fel alltid. Gissa hur många gånger jag får in en extra bokstav i ord när jag skriver eller skriver elelr istället för eller. Jag rättar, men missar ibland några ord. Det är inte det här jag menar, utan jag menar när det verkligen är fel hela tiden.

Jag kanske inte är sympatisk, men det här går till en gräns och när den är nådd har jag svårt för att orka med. Jag vill inte läsa det flera av dem skriver och låter alltså bli nu. Just pga det usla språket personerna har.

Hoppas för övrigt att alla uttalar "kex" korrekt, med tje-ljud då k:et står framför mjuk vokal!

(Nejdå, jag är inte helt allvarlig och vet att det är vedertaget att uttala det med hårt k också, även om det driver mig uppåt väggarna ;))

Det här är en av mina favoritkäpphästar. :D Anledningen till att båda uttalen är godkända är att två uttalsregler träder in; dels k framför mjuk vokal, dels låneordsregeln - kex kommer ursprungligen från engelskans cakes.

Eftersom jag kommer från Dalarna kan jag dock glatt strunta i att uttala k med tje-ljud framför mjuk vokal närhelst jag känner för det eftersom vi inte har den regeln i dalmålet(detsamma gäller för gotlänningar). Häruppe finns till exempel en lokal variant av namnet Kerstin; Kesti -uttalad med hårt K. Uttalsanarki! :devil:

Det här är en av mina favoritkäpphästar. :D Anledningen till att båda uttalen är godkända är att två uttalsregler träder in; dels k framför mjuk vokal, dels låneordsregeln - kex kommer ursprungligen från engelskans cakes.

Eftersom jag kommer från Dalarna kan jag dock glatt strunta i att uttala k med tje-ljud framför mjuk vokal närhelst jag känner för det eftersom vi inte har den regeln i dalmålet(detsamma gäller för gotlänningar). Häruppe finns till exempel en lokal variant av namnet Kerstin; Kesti -uttalad med hårt K. Uttalsanarki! :devil:

Kersti (med hårt K) har jag hört i Medelpad, gjorde mig himla förbryllad. :D Kanske hon kom från Dalarna ;)

kl
Jag retar mig enormt på en bekant på facebook. Hon använder varken punkter eller kommatecken, på sin höjd slänger hon in fem utropstecken för att skilja meningar åt! :crazy: "Fixat det och det nu middag med den och den sen mys och imorgon träna för xxx!!!! Kul!!!!" fast i tre gånger så långa meningar... och så skippar hon en massa ord ovanpå allt.
Då ser jag hellre att man kommaterar för mycket än inte alls!

Nejmenvisst, jag vet att det är okej med låneordsuttalet, det är ju precis som keps eller liknande, det är ju ingen som säger "kjeps" i och med att det kommer från (bl.a) cap.

lil-sis: och jag tycker att kex med hårt K är fruktansvärt! ;)

Det gör det sannerligen inte! ;)

För övrigt - jag stör mig jättemycket på när folk pratar om grundämnena på gymnasiet. Det heter väl basämnen? Grundämnen är så vitt jag vet typ syre, guld, svavel och bly... med flera.

Jag lärde mig vad kjex/tjex är först för några år sedan. Jag skulle åka och handla och en kompis ringer för att be mig handla några saker åt henne också.
-Köp några tjex också
-Tjex :confused:
-Jaa
-Vet inte vad tjex är :confused:

Förstod verkligen inte vad människan menade :D

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
44 45 46
Svar
915
· Visningar
28 378
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 432
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar