Felstavningar

Sv: Felstavningar

Jag kan möjligtvis förstå att folk säger "vandra" istället för vandrade när de pratar. Folk har ju en tendens att uttala orden så lite som bara möjligt :p

Men det är väl ingen ursäkt för att skriva "vandra". Då kan man ju lika gärna börja skriva exempelvis "de tycker ja" också eftersom det flyter bättre när man pratar.

Nej, nej nej! Absolut inte. Det var just talspråket jag menade.

Därför att det går fortare/flyter på bättre om man säger

I skrift bör naturligtvis rätt tempus användas.

Sjal och sjalett, schal tycker jag ser totalt helfel ut.

Breaktown har tolkat helt rätt! Jag slarvade :)

Vad gäller de förbaskade sjalarna / schalarna googlade jag lite och det visar sig att schal kommer från sanskrit och har varit med ett tag, och att stavningen sjal dök upp i Sverige 1808. Så vi har väl lite rätt allihop ;)

*kl*

Det är ingen felstavning men något som ger mig utslag är ordet "mellis". Jag kan inte förklara varför det är så provocerande, det bara är det.

Linnèa uttalas Linnäa, Thèrèse uttalas Thäräs, och ännu värre Thèrèsé uttalas Thäräsee. Jag blir galen på folk som säger "men det ser ju snyggare uuuuut", ja, det kanske det gör, men det är lite som att kalla ett barn Bengt-Conny men mena att det ska uttalas Kent.

Förlåt för lite OT. Jag heter Therése och tycker då att det ska uttalas Tereees. Men härom veckan var jag och min far hos en av mina engelsktalande vänner och vi pratade således engelska. Bara det att då kallade farsgubben mig för Täräjs. :crazy: Fick skälla på honom flera gånger.

Apropå Det där med att Bengt-Conny skulle uttalas Kent så hade min mamma en klasskompis i lågstadiet som hette Clark. Under första skoldagens upprop frågade fröken om Klark var där. Inget svar. Tillslut kollade hon på Clark och frågade om det inte var han som hette Klark. "Nää, jag heter Slark!"
Hans mamma var övertygad om att man skulle uttala det på det sättet så det var inget ungen fått för sig! :D

Därför att det går fortare/flyter på bättre om man säger
"I somras nä vi vandra i fjällen så..." än "I somras när vi vandrade i fjällen så..".

(och kanske för att man inte vill låta som en speaker ur en svensk journalfilm från 40talet... ? ;) )

I dag när jag berättade på jobbet varför jag hade ont i benet så sa jag att:
"Min hund kom springande i full fart och krockade med mitt ben."

Jag berättade nyss för min syster att
"När vi kom hem i dag så var barnen ute och cyklade en stund."

Jag låter sannerligen inte som en speaker ur en svensk journalfilm från 40talet :p

Jag kan möjligtvis förstå att folk säger "vandra" istället för vandrade när de pratar. Folk har ju en tendens att uttala orden så lite som bara möjligt :p

Men det är väl ingen ursäkt för att skriva "vandra". Då kan man ju lika gärna börja skriva exempelvis "de tycker ja" också eftersom det flyter bättre när man pratar.

Jag förstår inte det där med att det ska gå fort att prata. ;)

Men det är så de skriver, de i min närhet. Inte bara pratar, alltså!:crazy:

Förlåt för lite OT. Jag heter Therése och tycker då att det ska uttalas Tereees. Men härom veckan var jag och min far hos en av mina engelsktalande vänner och vi pratade således engelska. Bara det att då kallade farsgubben mig för Täräjs. :crazy: Fick skälla på honom flera gånger.

Apropå Det där med att Bengt-Conny skulle uttalas Kent så hade min mamma en klasskompis i lågstadiet som hette Clark. Under första skoldagens upprop frågade fröken om Klark var där. Inget svar. Tillslut kollade hon på Clark och frågade om det inte var han som hette Klark. "Nää, jag heter Slark!"
Hans mamma var övertygad om att man skulle uttala det på det sättet så det var inget ungen fått för sig! :D

vilket påminner mig om när jag skulle försöka få tag på en person för länge sedan.

Ringde och frågade efter Barry Clarke med engelskt uttal. Personen i andra änden upprepade lite dröjande Barrrry Klarrrrrcke Helt svenskt uttal. Kändes mycket underligt.

Samma sak med basonfläsk - dvs bacon och
schid-nappning - kidnappning (vad heter rådjurets barn...)

Och jag säger både mellis och fruktstund och blir retad för det i skolan ;) Mina vänner tycker inte att man säger fruktstund när man går på universitetet :angel:

Haha, vi brukar kalla vår eftermiddagsfika på jobbet för fruktstund. Medelåldern i fikarummet ligger någonstans kring närmare 60.... :D

Haha! Å andra sidan så tycker jag det ÄR noga med sånt där. Säger föräldrarna Slark (hur de nu än stavar det) så heter ju barnet just Slark. Jag, som vuxit upp på en ort med många med finskt ursprung frågade en gång en klasskompis om hon inte var trött på att kallas Tuja (med uttal precis som busken/trädet tuja) när hon egentligen heter Tuija som alltså uttalas som Toja med ett tydligt O som i toa.

Eller som en annan kompis som hade samma lärare hela högstadiet och i 9:an var frånvarande en lektion. "Kari, var är hon någonstans?" Kari uttals med kort a och är ett pojknamn.... :grin:

I dag när jag berättade på jobbet varför jag hade ont i benet så sa jag att:
"Min hund kom springande i full fart och krockade med mitt ben."

Jag berättade nyss för min syster att
"När vi kom hem i dag så var barnen ute och cyklade en stund."

Jag låter sannerligen inte som en speaker ur en svensk journalfilm från 40talet :p

Jag skulle säga "Min hund kom springande i full fart och krocka' med mitt ben". och "när vi kom hem idag så var barnen ut och cykla' en stund".

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 019
· Visningar
33 182
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 129
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 284
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar