Felstavningar

Sv: Felstavningar

Apropå Vajlet och Alang träffade jag på en kille som hette Sean samt ett vanligt
-sonnamn. Jag ropade upp honom från en lista och uttalade namnet "sjån", vilket föreföll naturligt - varpå han rättade mig och sa att han hette "se-an". :crazy::confused:

Apropå Vajlet och Alang träffade jag på en kille som hette Sean samt ett vanligt
-sonnamn. Jag ropade upp honom från en lista och uttalade namnet "sjån", vilket föreföll naturligt - varpå han rättade mig och sa att han hette "se-an". :crazy::confused:

Haha, så brukar jag uttala Sean Bean för att driva folk till vansinne. Jag säger basonfläsk också. :D Vad gäller namn och stavning så förstår jag inte varför folk envisas med att strunta i uttalsregler och stava Nike som Nice eller döpa sina barn till Cevin.

Det ABSOLUT roligaste namnet jag känner till som föräldrar ger sina stackars avkommor(har dock inget med felstavning att göra) är Melena.

Haha, så brukar jag uttala Sean Bean för att driva folk till vansinne. Jag säger basonfläsk också. :D Vad gäller namn och stavning så förstår jag inte varför folk envisas med att strunta i uttalsregler och stava Nike som Nice eller döpa sina barn till Cevin.

Eller Oliwer!

Och jag känner till en Jan-e. Men alla dessa namn måste väl komma ur 40-talistgenerationen, då engelskan fortfarande var något exotiskt som inte alla behärskade?

Käte och Käthe är förvånansvärt "vanligt" faktiskt, finns över 750 personer i Sverige som heter så.

För övrigt kanske personen som hette Jan-E bara var ett stort Pistvakt-fan? ;)

Min egen farbror heter Alang! Som förmodligen är en försvenskning av Alain. Båda namnen togs säkert från nån filmstjärna som var poppis då.

:rofl:

Jag har stött på en Chang, och trodde länge det var hans smeknamn. Men förbluffande nog insåg jag att han stavade sitt namn Jean. :D Tror det var romantiska mammor som på femtiotalet tyckte det var döööläckert med franska namn. Men tyvärr så var det ingen i omgivningen som kunde uttala dem...

Har för övrigt släktforskat och är imponerad av vilka fantasifulla namn som barn fick förr. I pappas släkt finns en kull där flickorna fick underbart kreativa namn, jag har kunnat dem som en ramsa. Måste kolla upp igen... :love:

:rofl:

Jag har stött på en Chang, och trodde länge det var hans smeknamn. Men förbluffande nog insåg jag att han stavade sitt namn Jean. :D Tror det var romantiska mammor som på femtiotalet tyckte det var döööläckert med franska namn. Men tyvärr så var det ingen i omgivningen som kunde uttala dem...

Men alla namn har ett ursprung. Madeleine uttalar vi utan problem, precis som Jeanette - om man nu skall fundera på franska namn.

Men - så här är det ju; det är ju när det är nytt man reagerar. När det blivit vardag funderar ingen. Numera heter många flickor Wilma och många pojkar William. Inte uttalas w:et på engelska för det...

Just när det gäller namn så är jag av den ganska liberala sorten. Vi människor återanvänder namnen med lite drygt hundraårscykler och har så alltid gjort - så en och annan som utmanar normen lite stör inte mig. Utom när det är språkfel då, typ Cèvin.

Jag heter Andréa som ett av mina mellannamn. Det är inte särskilt svenskt, snarare italienskt/latinskt, tror jag - dessutom ett mansnamn i Italien.

Hade gärna önskat att mina föräldrar gett mig det som tilltalsnamn istället för det jag fick. Men någon skulle kanske rynka på näsan åt det?

Har för övrigt släktforskat och är imponerad av vilka fantasifulla namn som barn fick förr. I pappas släkt finns en kull där flickorna fick underbart kreativa namn, jag har kunnat dem som en ramsa. Måste kolla upp igen... :love:

Och jag som gjort en liten studie på mansnamn där jag jämförde namn under slutet på 1500-talet och slutet av 1700-talet kan bara konstatera att fantasirikedomen saknas totalt. Samma namn kommer åter igen och igen. Ganska sällan stötte jag i min studie på några ovanliga namn.

Jo, Anders blev under 1700-talets slut oftare Andreas. Troligen på grund av Frankrikes inflytande. Vidare blev Carl mer populärt efter kungarna, medan Nils som helgonnamn stått sig starkt under 200 år.

Senast ändrad:

Jag brukar inte rynka på näsan åt namn, men jag har märkt att just namn är något folk retar sig väldigt på. Förstår inte varför egentligen, för namn är ju något en person ska leva med i hela sitt liv, vanligtvis. Varför göra sig lustig över någons namnval?

Här på bukes förälderforum blev jag starkt kritiserad över mina namnval åt mina barn. Sönerna heter Eric och Isaac och uttalas svenskt. Det var några som envisades med att det var fel att ge svenska barn utländska namn som uttalas på svenskt vis. Att om de skulle ropa upp barnens namn eller kalla på barnen så skulle de använda engelskt uttal. Kommentarerna gick ut på att de skulle använda engelskt uttal även om de förstod att pojken var svensk.Jag tog illa vid mig eftersom det bara är så fjantigt! Heter man Isaac och har ett svenskt efternamn så hade i alla fall jag, om jag inte känt till pojken, sagt Isak, oftast är det nog rätt också. Det är ju bara att rätta om någon säger fel och så är det inte mer med det. Jag har aldrig någonsin under barnens 10 respektive 9 år i livet hört någon säga något annat än svenskt uttal av namnen. Däremot stavas namnen fel av andra som inte läst klasslistan eller som inte sett hur namnet stavas. Men vem bryr sig. Det gör inget, det händer inte varje gång, för folk verkar ändå så pass vänliga, i min närhet och skola/dagis, att de försöker stava rätt trots allt.

Däremot har Isaac ett mellannamn jag gillar starkt men inte vågar skriva här! Tänk om jag får flugskiten ovanför fel....;) Det är en spansk stad för övrigt!

Men namn har jag lärt mig är en källa till irritation hos en del människor.

Å andra sidan har ju du klagat rätt friskt på annat här i tråden så du måste ju förstå att det där retar andra människor på andras punkter. Klaga som klaga liksom.

Jag har ett sådant namn som uttalas på svenska men klagas någon brukar jag säga som det är - jag är döpt så, vad ska jag göra? Alla hittills har insett att jag inte kan göra så mycket åt det utan de får ringa min mamma om de vill.

Bara en sådan sak att stava sitt namn Elisabet eller Elisabeth handlar om ens identitet så namn är inget man bara byter. Dock hade jag gjort om mitt namn om jag hade haft spretande ` överallt.

Gahhhh "en personal"!!! *ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys*:eek:

En (eller flera) medarbetare, heter det, eller en (eller flera) ur personalen.

Precis :)

Svarar på kommentaren gällande om jag ogillar tre konsonanter i följd på en gång :D Det är nog så! Jag är en sån där ordmänniska som ogillar vissa ord skarpt även om det egentligen inte är något fel på dem stavningsmässigt, och ett par av de orden är just "uppblåst" och "uppskjuten" - i sista fallet får jag ju till och med FEM konsonanter i rad! Observera att jag mest ogillar dessa ord i skrift, jag tycker inte om hur de ser ut, och reagerar naturligtvis inte alls i talspråk.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 228
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 256
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar