Felstavningar

Sv: Felstavningar

Melena är den svarta blodiga avföring som uppstår vid magsår och andra magåkommor.

Tja. Vet inte om jag skulle klassa det till en källa för irritation för egen del utan mer en känsla för språket, men det kan bli intressant när accenter och sånt hamnar fel, som jag skrivit tidigare, det blir som om Ola-Conny ska uttalas Börje. Man kan liksom inte ta språkregler i egna händer och tycka att "JAG har kallat min barn detta och det ska uttalas om JAG vill!".

Dina killars namn funkar ju i grunden på svenska, det är inte alls på den nivån, men jag får säga att om jag inte hade vetat att Isaac skulle uttalas på svenskt vis hade jag naturligtvis uttalat det på engelskt - visst kan han ha svenskt efternamn, men han kan ju ha en engelsktalande mamma eller pappa, och därmed uttalas det "Ajsak". Och skulle man uttala det med korrekt svenskt uttal så skulle de ju bli Isa-ac, som Eric Sa-ade. Eric vet jag inte hur jag spontant skulle uttala det med det hade förmodligen blivit på samma vis då jag aldrig träffat någon svensk kille som heter Eric men uttalar det Erik.

Å andra sidan har ju du klagat rätt friskt på annat här i tråden så du måste ju förstå att det där retar andra människor på andras punkter. Klaga som klaga liksom.

Jag har ett sådant namn som uttalas på svenska men klagas någon brukar jag säga som det är - jag är döpt så, vad ska jag göra? Alla hittills har insett att jag inte kan göra så mycket åt det utan de får ringa min mamma om de vill.

Bara en sådan sak att stava sitt namn Elisabet eller Elisabeth handlar om ens identitet så namn är inget man bara byter. Dock hade jag gjort om mitt namn om jag hade haft spretande ` överallt.

Vi pratar om namn. Människor som bär sina namn, många väljer att ha sina namn hela livet också. Det sårar mer att folk kritiserar namn än hur man stavar ord. Du skrev tex själv om identitet. Ord är inte ens identitet.

Finns det några regler vad gäller namn, tex att man som svensk och svensktalande inte får ha annat än svenska namn?

Det finns ju språkregler, vad som faktiskt är rätt och fel i språket.

Jag tycker inte klaga som klaga. Jag skulle bli ledsen om folk gjorde sig lustiga över mitt namn, men skulle skita i om de rätta mitt språk. Det är bara att försöka göra rätt nästa gång. Mitt danska tilltalsnamn ändrade jag dock som 12åring till svenskt pga mobbning. Grov mobbning.

Med andra ord tycker jag att just namnkritik kan man hålla för sig själv helt enkelt.

Äh. Jag tror på min förklaring ändå, det finns kvinnor som gillar Pistvakt också :angel: :D

Finns det några regler vad gäller namn, tex att man som svensk och svensktalande inte får ha annat än svenska namn?

Jag tycker inte klaga som klaga. Jag skulle bli ledsen om folk gjorde sig lustiga över mitt namn, men skulle skita i om de rätta mitt språk. Det är bara att försöka göra rätt nästa gång. Mitt danska tilltalsnamn ändrade jag dock som 12åring till svenskt pga mobbning. Grov mobbning.

Med andra ord tycker jag att just namnkritik kan man hålla för sig själv helt enkelt.

Nej, det är klart att det inte finns några regler för vad man får heta, men det finns regler för hur man uttalar namn likväl som hur man uttalar ord. Namn är effektivt ord och därmed lyder de under stående språkregler. Anser jag.

Som du säger finns det språkregler och de följer man väl varesig det handlar om ett namn eller ett ord - som för mig i sak är samma grej.

Namnkritik kan man väl hålla för sig själv, visst, det finns många namn som jag inte tycker är vackra men stavas de som de ska reagerar jag inte. Till exempel tycker jag inte att Kevin är särskilt snyggt men skulle inte klaga på det, däremot Cèwin, uttalat Kevin, anser jag mig ha full rätt att kommentera efter som det är helt uppåt väggarna baklänges.

Och för övrigt är jag ledsen att höra att du blivit mobbad för ditt namn. Uppriktigt. Kram, Enya!
ETA - visst FINNS det regler för vad man får heta men inte som är relevant i detta sammanhanget. Även om jag fortfarande skrattar lite åt personen som absolut ville kalla sitt barn Brunstgnägg.

Senast ändrad:

Och! MÖGGEL! Jag avskyr mögel i allmänhet men inte så mycket som jag avskyr stavningen - och uttalet - möggel eller mögglig.

Vi pratar om namn. Människor som bär sina namn, många väljer att ha sina namn hela livet också. Det sårar mer att folk kritiserar namn än hur man stavar ord. Du skrev tex själv om identitet. Ord är inte ens identitet.

(...)

Jag håller med dig. Särskilt din sista mening.

Namn är känsligt. Att säga något nedsättande om namnet som föräldrarna valt för sitt älskade barn är okänsligt och plumpt.

Jag tänker på hur kronprinsessparet måste känt sig när Herman Lindqvist utan pardon uttryckte sin antipati mot deras dotters namn Estelle.

Många hade namnet på sina läppar när det först annonserades och jag sade faktiskt ifrån till en vän som uttryckte sig väldigt dumt.

Man har ingen aning om vem/vilka som har vänner, släktingar, familjemedlemmar som har just det namn som man talar illa om. Nu har jag ingen personlig koppling till just Estelle, men jag tycker att det är ouppfostrat och plumpt i alla fall.

Sedan kan man väl alltid upplysa någon om att när vi går emot språkreglerna så blir det svårare för barnet att få sitt namn rättstavat och det kan orsaka barnet en del besvär. Om man får möjligheten att bli konsulterad när någon skall välja namn för sitt barn, alltså...

Men - de flesta människor lär sig. Det är bara att acceptera en persons stavning/namn. Vad annars skall man göra?

Jag hade en elev en gång vars namn var Siobhan. Det uttalas Shivonne och det vet man inte om man inte är bekant med irländsk stavning och namn. Eleven berättade för mig att det ibland var jobbigt att ha ett namn som människor inte kan stava, men å andra sidan brukade hon bli ihågkommen. ;)

Jag håller verkligen med dig. På mitt gymnasium hade vi en lärare som konsekvent uttalade en klasskompis namn fel med motiveringen att "man kan inte heta sådär, du stavar det fel" när vi i klassen, eller hon själv, påpekade 'misstaget' (som alltså inte alls var ett misstag). Gräsligt oförskämt tycker jag. Likaså när någon skrev att de skulle uttala Enyas barns namns fel även om någon påpekade att namnen ska uttalas som på svenska. Hur kan man göra en grej av liksom uppfostra någon genom att medvetet tilltala dem med ett namn som inte är deras?

Gällande lilla prinsessans namn tycker jag att det verkligen visades svart på vitt hur otroligt engagerande detta med namn är. Att till höger och vänster kalla namn för 'white trash' (gräsligt uttryck) anses tydligen vara helt okej :confused:

När jag skrev att jag skulle uttala Enyas barns namn "fel" menade jag absolut inte att jag skulle göra det i "korrigerande" syfte, utan bara att rent instinktivt skulle jag göra så om jag inte visste innan hur det skulle låta :) Hade jag vetat det (som jag skrev) hade jag naturligtvis inte gjort så!

(Och jag ber om ursäkt om jag svarade på något som inte var riktat till mig nu!:))

Men sånt är ju bara ohyfsat! Däremot tycker jag att man måste få föra en allmän diskussion dels om betydelsen av vissa namn(som Melena) och dels om att ett namns stavning kan få människor att uttala det på ett sätt som inte är meningen - helt enkelt eftersom accentmarkeringar och utbytta bokstäver kan förändra inte bara utseendet utan även uttalet. Om någon däremot berättar hur de vill att deras namn ska uttalas ska omgivningen naturligtvis anpassa sig efter det! Jag har själv ett efternamn som varit svenskt i i runda slängar 500 år men som folk gärna uttalar på engelska eftersom det ser ut som om det ska uttalas så. Jag tar inte illa upp alls.

Jag syftade absolut inte på dig! Jag minns den tråd där Enyas barns namn diskuterades och det var där som folk sa att de skulle uttala namnen fel, med flit.

Med största sannolikhet skulle jag uttala både Isaac och Eric fel (när jag skriver det hör jag namnen på engelska i huvudet till exempel) men skulle givetvis, som du, uttala dem på svenska om nån påpekade att jag sa fel.

Däremot tycker jag att man måste få föra en allmän diskussion dels om betydelsen av vissa namn(som Melena) och dels om att ett namns stavning kan få människor att uttala det på ett sätt som inte är meningen - helt enkelt eftersom accentmarkeringar och utbytta bokstäver kan förändra inte bara utseendet utan även uttalet.
Absolut, det håller jag med om och har inga problem alls med.

Jag blir nyfiken på varför du valt den stavningen om namnen ändå ska uttalas svenskt? Obs! Ingen kritik, bara nyfikenhet.

Jag syftade absolut inte på dig! Jag minns den tråd där Enyas barns namn diskuterades och det var där som folk sa att de skulle uttala namnen fel, med flit.

Med största sannolikhet skulle jag uttala både Isaac och Eric fel (när jag skriver det hör jag namnen på engelska i huvudet till exempel) men skulle givetvis, som du, uttala dem på svenska om nån påpekade att jag sa fel.

Det var den tråden jag också tänkte på. Där jag fick veta att eftersom jag skrivit det som Isaac kommer de uttala det så. Barnen börjar bli stora nu och vi har varit i kontakt med läkare, BVC, skola och dagis och många olika människor och inte en enda har sagt fel eller haft åsikter om barnens namn. Det vanliga är nog att uttala namnet som Isak, jag vet inte.

Det finns en anledning till varför jag valt den stavningen jag har på mina barns namn.
Min pappa hette Erik. Jag tyckte då att det är fint, men att sonen på något vis skulle ha ett eget namn trots att det är döpt efter hans namn. Om ni förstår hur jag tänker. Jag tror att det är viktigt att ha något eget, typ. Erik ser dessutom så hårt och kallt ut, medan Eric inte gör det. Dessutom funkar Eric i andra länder.

Isak hette min morfarsfar. Ett fint namn, men det ser så hårt ut. Isaac ser mjukare ut och funkar internationellt och så samma där, jag ville ge honom ett släktnamn att vara stolt över men samtidigt något eget.

Barnen är stolta över sina namn, men Isaac har några gånger sagt att hans mellannamn är finare, mer speciellt och ovanligt och att han tycker om det. Tänk att barnen faktiskt KAN tycka om de där namnen föräldrarna väljer :p

Åh, vad skönt, jag ville verkligen inte vara otrevlig när jag skrev som jag gjorde :)

Apropå Vajlet och Alang träffade jag på en kille som hette Sean samt ett vanligt
-sonnamn. Jag ropade upp honom från en lista och uttalade namnet "sjån", vilket föreföll naturligt - varpå han rättade mig och sa att han hette "se-an". :crazy::confused:

Kommer osökt att tänka på Big Brother 2012 (ja, jag följer det..) och Joe. Han heter Jo-e och inget annat. Från Karesuando.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
32 237
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 256
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar