Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Å andra sidan har ju du klagat rätt friskt på annat här i tråden så du måste ju förstå att det där retar andra människor på andras punkter. Klaga som klaga liksom.
Jag har ett sådant namn som uttalas på svenska men klagas någon brukar jag säga som det är - jag är döpt så, vad ska jag göra? Alla hittills har insett att jag inte kan göra så mycket åt det utan de får ringa min mamma om de vill.
Bara en sådan sak att stava sitt namn Elisabet eller Elisabeth handlar om ens identitet så namn är inget man bara byter. Dock hade jag gjort om mitt namn om jag hade haft spretande ` överallt.
min barn
Se-an var född på 70-talet, Käät på 50-talet...
För övrigt kanske personen som hette Jan-E bara var ett stort Pistvakt-fan?
Finns det några regler vad gäller namn, tex att man som svensk och svensktalande inte får ha annat än svenska namn?
Det finns ju språkregler, vad som faktiskt är rätt och fel i språket.
Jag tycker inte klaga som klaga. Jag skulle bli ledsen om folk gjorde sig lustiga över mitt namn, men skulle skita i om de rätta mitt språk. Det är bara att försöka göra rätt nästa gång. Mitt danska tilltalsnamn ändrade jag dock som 12åring till svenskt pga mobbning. Grov mobbning.
Med andra ord tycker jag att just namnkritik kan man hålla för sig själv helt enkelt.
Vi pratar om namn. Människor som bär sina namn, många väljer att ha sina namn hela livet också. Det sårar mer att folk kritiserar namn än hur man stavar ord. Du skrev tex själv om identitet. Ord är inte ens identitet.
Finns det några regler vad gäller namn, tex att man som svensk och svensktalande inte får ha annat än svenska namn?
Det finns ju språkregler, vad som faktiskt är rätt och fel i språket.
(...)
Med andra ord tycker jag att just namnkritik kan man hålla för sig själv helt enkelt.
Absolut, det håller jag med om och har inga problem alls med.Däremot tycker jag att man måste få föra en allmän diskussion dels om betydelsen av vissa namn(som Melena) och dels om att ett namns stavning kan få människor att uttala det på ett sätt som inte är meningen - helt enkelt eftersom accentmarkeringar och utbytta bokstäver kan förändra inte bara utseendet utan även uttalet.
Jag syftade absolut inte på dig! Jag minns den tråd där Enyas barns namn diskuterades och det var där som folk sa att de skulle uttala namnen fel, med flit.
Med största sannolikhet skulle jag uttala både Isaac och Eric fel (när jag skriver det hör jag namnen på engelska i huvudet till exempel) men skulle givetvis, som du, uttala dem på svenska om nån påpekade att jag sa fel.
Apropå Vajlet och Alang träffade jag på en kille som hette Sean samt ett vanligt
-sonnamn. Jag ropade upp honom från en lista och uttalade namnet "sjån", vilket föreföll naturligt - varpå han rättade mig och sa att han hette "se-an".