Felstavningar

Sv: Felstavningar

När min unge var liten kallade han det för "oststund" när de vuxna åt ost och drack rött vin. Så jag säger också oststund om sådana måltider. :D

Jag tror att ungen lärde sig ordet från något vi läste om ett franskt dagis, där de inte hade fruktstund på förmiddagen utan just oststund. Troligen utan vin, dock.

Fruktstund säger jag dock inte, inte heller mellis. Knappt ens mellanmål. Både mellis och mellanmål är barnomsorgsord för mig. Precis som fruktstund.

Oststund, däremot, det är grejer det!

Jag förstår inte det där med att det ska gå fort att prata. ;)

Förstår och förstår. Det är helt enkelt så att talspråk skiljer sig från skriftspråk; ibland mer och ibland mindre. Beroende på dialekt.

Vilket får mig att minnas följande:
När jag flyttade till Västmanland som 9åring från Stockholm frågade jag på rasten "Får jag vara me'?"
- Det heter inte "me'" det heter mä! sa en klasskompis
- Nä, det stavas ju m e d, svarade jag.
- Nä, för här hetere mä!

Fruktstund säger jag dock inte, inte heller mellis. Knappt ens mellanmål. Både mellis och mellanmål är barnomsorgsord för mig. Precis som fruktstund.
Att man inte äter mellanmål själv som vuxen är ju en sak. Vi "fikar" väl oftast istället (även om det är en smörgås eller en frukt till och inte nödvändigtvis måste drickas kaffe ens). ;)

Men att ordet känns som ett "barnomsorgsord"? :confused: Ett mellanmål är ju helt enkelt namnet på ett litet mål mellan huvudmålen. Det används ju i enormt många fler sammanhang än när det gäller barn eller barnomsorg.

Jag säger fruktstund för att jag tycker att det är lite roligt. Pappa och hans kollegor kallar sitt eftermiddagsfika (där medelåldern säkerligen ligger runt 60) fruktstund och jag har halkat in på det och tycker som sagt mest att det är lite skoj :D

Petruska, jag älskar oststund! Det tycker jag borde bli vedertaget!

Och jag måste erkänna att jag använder "mellis" - dock bara i skrift då jag försöker hålla lite matdagbok för att se vad jag petar i mig om dagarna. Förmiddagsmellis och eftermiddagsmellis är väl snabbare att skriva ner antar jag. Men egentligen är jag inte överförtjust i sådana förkortningar överhuvudtaget.

Och på tal om det där med bacon... mamma var i en butik för ett antal år sedan och stod bredvid en tant vid köttdisken som frågade en ur personalen (inte en personal :D) vart "saanbasoonet" fanns, för det hade hon sett att det var extrapris på den veckan. Det tog en liten stund innan personen ur personalen gick och hämtade veckans reklamblad så att kunden fick peka på vad hon menade, och det visade sig att det var Scan Bacon det handlade om.

Förstår och förstår. Det är helt enkelt så att talspråk skiljer sig från skriftspråk; ibland mer och ibland mindre. Beroende på dialekt.
*halvt kl - fanns fler inlägg på samma tema*

Precis. Majoriteten av alla förstaspråkstalande svenskar tror jag nog assimilerar, dvs drar ihop ord/stavelser, och att uttala varje ord utan assimilation är snarast något som hör "multietniskt" språk till. Det ger en stötigare rytm. Så Enya, jag tror nog faktiskt att du assimilerar en hel del i talspråket du med även om du inte gör det på just de orden som du stör dig på. Sedan "ska" man självklart inte skriva så som man pratar.
Vilket får mig att minnas följande:
När jag flyttade till Västmanland som 9åring från Stockholm frågade jag på rasten "Får jag vara me'?"
- Det heter inte "me'" det heter mä! sa en klasskompis
- Nä, det stavas ju m e d, svarade jag.
- Nä, för här hetere mä!
Hehe, jag har gått över från stockholmskt "me(d)" till sörmländskt "mä" efter för mycket umgänge med sörmländsk särbo. :D

Och apropå e och ä så har det klassiska stockholmska sättet att uttala ä som e ersatts med ä-uttal. Men jag tror inte att det har gått så långt att e blir ä som i så många andra dialekter.

Men att ordet känns som ett "barnomsorgsord"? :confused: Ett mellanmål är ju helt enkelt namnet på ett litet mål mellan huvudmålen. Det används ju i enormt många fler sammanhang än när det gäller barn eller barnomsorg.

Jo, jag vet, men det skaver lite i mig varje gång jag ser eller hör det. Möjligen har det att göra med att ordet faktiskt inte användes i mitt föräldrahem, vilket i sin tur möjligen beror på att min mamma inte pratade svenska när jag var liten. Jag kan inte komma på något ord som betyder just precis mellanmål på min mammas språk, heller.

När jag växte upp citerade vi Nalle Puh och kallade det a little something när vi ville ha något att äta mellan målen.

I mitt eget hem som vuxen har vi växlat mellan a little something och fika, som ni. En fika behöver då varken innehålla kaffe eller fikabröd.

Och på tal om det där med bacon... mamma var i en butik för ett antal år sedan och stod bredvid en tant vid köttdisken som frågade en ur personalen (inte en personal :D) vart "saanbasoonet" fanns, för det hade hon sett att det var extrapris på den veckan. Det tog en liten stund innan personen ur personalen gick och hämtade veckans reklamblad så att kunden fick peka på vad hon menade, och det visade sig att det var Scan Bacon det handlade om.

Gahhhh "en personal"!!! *ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyys*:eek:

En (eller flera) medarbetare, heter det, eller en (eller flera) ur personalen.

Förlåt för lite OT. Jag heter Therése och tycker då att det ska uttalas Tereees. Men härom veckan var jag och min far hos en av mina engelsktalande vänner och vi pratade således engelska. Bara det att då kallade farsgubben mig för Täräjs. :crazy: Fick skälla på honom flera gånger.

Apropå Det där med att Bengt-Conny skulle uttalas Kent så hade min mamma en klasskompis i lågstadiet som hette Clark. Under första skoldagens upprop frågade fröken om Klark var där. Inget svar. Tillslut kollade hon på Clark och frågade om det inte var han som hette Klark. "Nää, jag heter Slark!"
Hans mamma var övertygad om att man skulle uttala det på det sättet så det var inget ungen fått för sig! :D

När jag gick i lågstadiet fanns där en flicka som hette Vajlet! Misstänker att det var en form av "Violet"... Min egen farbror heter Alang! Som förmodligen är en försvenskning av Alain. Båda namnen togs säkert från nån filmstjärna som var poppis då.

När jag gick i lågstadiet fanns där en flicka som hette Vajlet! Misstänker att det var en form av "Violet"... Min egen farbror heter Alang! Som förmodligen är en försvenskning av Alain. Båda namnen togs säkert från nån filmstjärna som var poppis då.

Jag mötte en Lynn nyligen. Hon hade ett väldigt svenskt efternamn och jag frågade ändå om hon hade engelskt påbrå.

- Ja, svarade hon på helt felfri svenska.
- Jag flyttade till Sverige som 20-åring och har bott här i 40 år. Ingen tror att jag är född och uppvuxen i England, men ibland får jag frågan om jag har dansk anknytning...

Hennes namn uttalar hon själv som Linn, men alla svenskar säger LYnn (som lynnig).

Resår om det är ett band typ. Om hela plagget är töjbart säger man väl att det är elastiskt. :confused:

Jag vet, men jag tänkte så att man skulle förstå att det var resår och inte resor (som i att åka bort) :D

Och - nu fick jag visst vatten på kvarnen - dubbelteckning av bokstaven J. Tröjja, tjejjer, majjo, grejjer... jag får hjärnblödning.

Förresten. Dubbelteckning av "f" framför konsonant, herreguuuud. Toffs, kraffsa, taffsa... ad nauseam.

Och "appropå", men det kanske redan kommit upp.

kl

Och dubbelteckning av m framför konsonant där svenskan faktiskt har en klar regel att detta inte ska göras:

INTE sommras eller gammla utan somras och gamla.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 017
· Visningar
31 866
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 462
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 255
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar