Felstavningar

Sv: Felstavningar

Visst är det lustigt? Jag pratade med en Londonkompis som är från Stockholm från början för några år sedan och kom in på just ost och "kjex", hon tittade på mig som om jag var dum i huvudet och då var hon över 30 :D

Säger någon "ost och tjex" så är det ju i alla fall lättare att förstå vad som menas. Min kompis som bad mig köpa tjex är från Göteborg :p

Där ser man! Jag undrar om det inte hette basämnen när jag gick på gymnasiet... men det är ett tag sedan ;)

Niyama, jo, hon förstod ju vad jag menade i sak men såg ungefär lika förvirrad ut som om jag hade uttalat ost med med q eller något :D

Hoppas för övrigt att alla uttalar "kex" korrekt, med tje-ljud då k:et står framför mjuk vokal!

(Nejdå, jag är inte helt allvarlig och vet att det är vedertaget att uttala det med hårt k också, även om det driver mig uppåt väggarna ;))

Är det också dialektalt, måntro? Jag är Västerbottning och har alltid sagt kex med hårt "k", här nere i Skåne säger de flesta "tjex", vilket jag fortfarande inte vant mig vid.
Säger ni "tjex-choklad" också? Eller kex-choklad med hårt "k"?

Tjexchoklad, of course! :D

Ja, jag tror att det är dialektalt. Har haft oändliga debatter med ovan nämnda kompis och vi har googlat och haft oss fram och tillbaks och jag tror att vi dragit någon sorts slutsats att det är vanligast med tjex på västkusten, i Skåne och i Småland.

*kl*

Jag stör mig något vansinnigt på folk som inte förstår sig på accenter och dess innebörd, särskilt när det gäller barnnamn - det är liksom då det mest spelar någon särskild roll...

Linnèa uttalas Linnäa, Thèrèse uttalas Thäräs, och ännu värre Thèrèsé uttalas Thäräsee. Jag blir galen på folk som säger "men det ser ju snyggare uuuuut", ja, det kanske det gör, men det är lite som att kalla ett barn Bengt-Conny men mena att det ska uttalas Kent.

Jag kom på en annan grej som jag ser på bloggar och andra forum... "även fast". Det måste väl vara fel? "Även om" heter det väl ändå? "Även fast" kan inte vara rätt i mina ögon - men jag kan naturligtvis ha helt fel.

Sonen har fått ett par shorts från farmor och farfar som är köpta i Thailand. På tvättrådslappen står det: dont use dry!

Får man bara ha dom på sig när dom är blöta då?

Ett ord som folk ofta stavar fel på är pyjamas. Har sett pjamas och pyamas osv..

Min engelska faster, som nu tyvärr har lämnat oss, uttalade pyjamas som py-ja-maaas på svenska :D Lite OT med det lät så himla roligt. Hon fixade heller inte att uttala sin egen sons namn, Marcus - hon sa Majkus. Och hade inget talfel annars vad gällde bokstaven "R". Marcus finns ju på engelska också.

Och för övrigt ser jag då och då felstavningen "polett".

En annan sak i den andan jag tänker på då och då är sjal och schal och sjalett eller schalett. Misstänker att båda är vedertagna? Jag väljer alltid schal (eller schalett då), men hur skriver ni?

Sonen har fått ett par shorts från farmor och farfar som är köpta i Thailand. På tvättrådslappen står det: dont use dry!

Får man bara ha dom på sig när dom är blöta då?

Apropå roliga syftningsfel. :angel:

Anna: Jag skulle välja sjal framför schal, men sjalett känns inte lika självklart. Lyckligtvis har jag hittills aldrig behövt skriva om sådana. :D

I övrigt har jag väldigt svårt för när tjejer kallar sin fullvuxne partner för "pojken", och även "bebis" i obestämd form, typ "när bebis kommer" eller "jag har köpt detta till bebis".

Sin partner?? Bebis?? :crazy: Jag skulle kunna ta det när det gäller någon under 20 år möjligen, men vuxna människor.... uäck!

Jag förstår nog inte riktigt, men varför säger och skriver man vandra istället för vandrade?

Därför att det går fortare/flyter på bättre om man säger
"I somras nä vi vandra i fjällen så..." än "I somras när vi vandrade i fjällen så..".

(och kanske för att man inte vill låta som en speaker ur en svensk journalfilm från 40talet... ? ;) )

Jag tolkar Annas inlägg som att hon dels stör sig på att folk kallar sin partner för pojken, och dels stör sig på att folk avänder bebis i obestämd form där de pratar om sitt barn!

Så illa så att folk använder bebis i obestämd form när de pratar om sin partner tror (hoppas) jag inte att det är :D

*kl*

Jag stör mig något vansinnigt på folk som inte förstår sig på accenter och dess innebörd, särskilt när det gäller barnnamn - det är liksom då det mest spelar någon särskild roll...

Linnèa uttalas Linnäa, Thèrèse uttalas Thäräs, och ännu värre Thèrèsé uttalas Thäräsee. Jag blir galen på folk som säger "men det ser ju snyggare uuuuut", ja, det kanske det gör, men det är lite som att kalla ett barn Bengt-Conny men mena att det ska uttalas Kent.

Åh, vad jag instämmer!
Jag förstår inte hur man kan lägga till diverse accenter i sitt/sina barns namn utan att veta vad de innebär.

Därför att det går fortare/flyter på bättre om man säger
"I somras nä vi vandra i fjällen så..." än "I somras när vi vandrade i fjällen så..".

(och kanske för att man inte vill låta som en speaker ur en svensk journalfilm från 40talet... ? ;) )

Jag kan möjligtvis förstå att folk säger "vandra" istället för vandrade när de pratar. Folk har ju en tendens att uttala orden så lite som bara möjligt :p

Men det är väl ingen ursäkt för att skriva "vandra". Då kan man ju lika gärna börja skriva exempelvis "de tycker ja" också eftersom det flyter bättre när man pratar.

Och för övrigt ser jag då och då felstavningen "polett".

En annan sak i den andan jag tänker på då och då är sjal och schal och sjalett eller schalett. Misstänker att båda är vedertagna? Jag väljer alltid schal (eller schalett då), men hur skriver ni?

Jag väljer sjal och sjalett. Men jag tycker inte schal ser "fel ut".

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
46 47 48
Svar
947
· Visningar
29 760
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 439
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 255
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar