Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För övrigt - jag stör mig jättemycket på när folk pratar om grundämnena på gymnasiet. Det heter väl basämnen? Grundämnen är så vitt jag vet typ syre, guld, svavel och bly... med flera.
Hoppas för övrigt att alla uttalar "kex" korrekt, med tje-ljud då k:et står framför mjuk vokal!
(Nejdå, jag är inte helt allvarlig och vet att det är vedertaget att uttala det med hårt k också, även om det driver mig uppåt väggarna )
*kl*
...men det är lite som att kalla ett barn Bengt-Conny men mena att det ska uttalas Kent.
Sonen har fått ett par shorts från farmor och farfar som är köpta i Thailand. På tvättrådslappen står det: dont use dry!
Får man bara ha dom på sig när dom är blöta då?
I övrigt har jag väldigt svårt för när tjejer kallar sin fullvuxne partner för "pojken", och även "bebis" i obestämd form, typ "när bebis kommer" eller "jag har köpt detta till bebis".
Jag förstår nog inte riktigt, men varför säger och skriver man vandra istället för vandrade?
*kl*
Jag stör mig något vansinnigt på folk som inte förstår sig på accenter och dess innebörd, särskilt när det gäller barnnamn - det är liksom då det mest spelar någon särskild roll...
Linnèa uttalas Linnäa, Thèrèse uttalas Thäräs, och ännu värre Thèrèsé uttalas Thäräsee. Jag blir galen på folk som säger "men det ser ju snyggare uuuuut", ja, det kanske det gör, men det är lite som att kalla ett barn Bengt-Conny men mena att det ska uttalas Kent.
Därför att det går fortare/flyter på bättre om man säger
"I somras nä vi vandra i fjällen så..." än "I somras när vi vandrade i fjällen så..".
(och kanske för att man inte vill låta som en speaker ur en svensk journalfilm från 40talet... ? )
Och för övrigt ser jag då och då felstavningen "polett".
En annan sak i den andan jag tänker på då och då är sjal och schal och sjalett eller schalett. Misstänker att båda är vedertagna? Jag väljer alltid schal (eller schalett då), men hur skriver ni?