Felstavningar

Sv: Felstavningar

Ja, du som ryser när man blandar ihop de och dem lyckades häromdagen göra just det :eek::p
Jag skriver dom så slipper jag fundera. Egentligen borde jag kunna om jag tänker lite för jag tar inte fle på hon och henne samt han och honom men då kan jag ju få huvudvärk av allt tänkande :eek:
Hur skulle det se ut :mad:

Nä, man kan verkligen inte skriva reflexioner!
Precis som niphredil säger så kan man skriva så enligt SAOL. Jag trodde dock att kt-stavningen var den vanliga, så jag blev ganska förvånad när det efter reflektion står "variantform till reflexion" - det tyder ju på att den hemska x-stavningen är standard. :D

(Jag kom i kontakt med reflexion för första gången i höstas när en professor stavade det så. Nu läser jag en annan kurs där en annan professor också använder den stavningen. Jag ryser varje gång.)

När det gäller ordet personalen är det framför allt den felaktiga användningen "Vi är tre personal idag" jag vänder mig mot. Enligt SAOL betyder "personalen" de anställda på ett företag. När man talar om individerna får man använda ett annat ord: pedagoger/lärare/sköterskor/kittelflickare etc.
Fast det är okej att använda personal på det sättet som du gör i ditt exempel. Det är väldigt vanligt framförallt i vården. Dock skorrar det lite i språkörat hos de flesta, antagligen för att det dels inte är så utbrett och dels eftersom pluralformen saknar ändelse - i svenskan vill vi ju gärna ha ett pluralsuffix.

Personal är ju ett kollektivord, men det finns många andra kollektivord som går att använda om de enskilda individerna i kollektivet, t.ex. polis och militär. Skillnaden är väl att polis och militär har använts mycket längre på individnivå än vad personal har gjort och att polis och militär har en pluraländelse.

Men det är alltså inte fel att säga "i dag är vi tre personal". :)

Jag blev superförvånad när jag läste niphredils inlägg! Man lär sig något nytt varje dag - hade kunnat gå ed på att jag hade rätt som vanligt ;) :angel: :D

I min öron känns det väldigt fel, i alla fall!

Ett helt annat felaktigt använt ord: Igår stod jag naken på torget. Jsg kände mig alldeles utelämnad. Utlämnad heter det!

:rofl:

Sådana här trådar är roliga men vis av erfarenhet är jag försiktig med att skriva, det blir ju alltid fel!

Idag kom jag över "sucessfull" på ett möte. Strax därefter blev jag utnämnd till antecknare (på ledarens dator) och blev ifrågasatt när jag skrev "successful", för det kunde ju omöjligt vara rätt. Likaså "claryfied" - nädu.

Vet att denna tråd främst handlar om svenska, men jag kunde inte låta bli...

I övrigt har jag väldigt svårt för när tjejer kallar sin fullvuxne partner för "pojken", och även "bebis" i obestämd form, typ "när bebis kommer" eller "jag har köpt detta till bebis".

:crazy:

Läste nyss "Knapria".
Jag antar att det är knapriga som menas. Det såg hemskt ut.

Jag har några latmaskar i min närhet, som alltid glömmer de sista bokstäverna i ett ord. Tex skriver/säger vandra i stället för vandrade, cykla istället för cyklade. Det är fruktansvärt irriterande, tycker jag. :mad:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
28 333
Senast: Ninnurur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 432
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar