Felstavningar

Sv: Felstavningar

Ja, tack och lov är det ju just så att vi alla inte tycker likadant om allting (inklusive grammatik ibland ;)) och vi får väl tänka på att det ger livet lite extra krydda! :idea: :D

Bara ett?
Det är säkert fler ;)
Ibland kommer jag minsan på mig själv :angel:
Förregår är nog pga talspråk eftersom jag är från Göteborg :p

knapp:
Kan man verkligen skriva "reflexioner" om reflektioner? Jag tycker det ser helfel ut! Speciellt eftersom det förekommer hos en bloggare som påstår sig vara "ordpolis"...
Lixom stör jag mig också på, för övrigt. Eller förkortningen "lix".
Tur det inte är allt för vanligt!

Nä det är fel! Däremot blev jag totalförvirrad när det i fysikboken stod "reflexion", men detta är något helt annat (ljus som reflekteras). Jag tycker det ser så konstigt ut, men får foga mig :p

Angående musiksmak så är det så sant som det är sagt:

Smaken är som baken - delad! Och tur är väl det. Tänk om alla skulle lyssna på samma musik, läsa samma böcker, tända på samma sorts kvinnor/män och dissa allt annat! Världen skulle gå under!

Så vi ska nog vara glada att påde MJ och HH finns. Nu när jag sitter och filosoferar så här är det t o m tur att dansband finns - så har jag något att förfasa mig över. (Jag förfasar mig icke över MJ, kan inse hans storhet t o m, även om jag själv inte lyssnar på honom)

Jag hoppas att ni förstår att jag driver lite med er också :)

Självklart är smaken olika och så ska det vara, tycker jag. Jag och många med mig gillar MJ och du gillar HH. Inget konstigt med det :)

Veronica Maggios musik gillar jag inte, men jag har förstått att det finns andra som gör. Jag har en kompis som gillar Laleh, men det gör inte jag. Hon har inte riktigt hittat sin typ av låtar, men de gånger hon har det så låter det bra, måste jag erkänna. :)

Bara ett?
Det är säkert fler ;)
Ibland kommer jag minsan på mig själv :angel:
Förregår är nog pga talspråk eftersom jag är från Göteborg :p

Ja utomjordingar har ju lite svårt med talet ibland! :idea::love:

Visst är det flera, men med tanke på hur fort jag skriver på msn och hur ofta jag stavar som en kråka pga det så är du ursäktad liksom :)

+ MimiFly:

Jo det kan man visst! Enligt SAOL är det helt korrekt.

reflexion el reflektion s. -en -er
återkastning, återspegling, eftersinnande tanke, tyst anmärkning

Min personliga tolkning/koppling till orden är:

Reflexion - ljus som speglar sig, reflexer och liknande
Reflektion - att tänka efter, fundera, reflektera

Men det är, som sagt, min personliga reflektion :p

Så kan man ju dela upp det om man vill men enligt SAOL är bägge korrekta vad jag förstår.

Min personliga tolkning/koppling till orden är:

Reflexion - ljus som speglar sig, reflexer och liknande
Reflektion - att tänka efter, fundera, reflektera

Men det är, som sagt, min personliga reflektion :p

Så använder jag också reflektion/reflexion. Fast jag har aldrig reflekterat över det :p.

Apropå "pga av att" som tagits upp tidigare i tråden så har jag kommit på mig själv med att ha råkat skriva så ett par gånger, då av misstag. Det kommer bara av farten, ett slarvfel helt enkelt. Och jag är kanske naiv som brukar tänka att de som skriver så råkar göra samma misstag som jag gjort :)

Apropå "pga av att" som tagits upp tidigare i tråden så har jag kommit på mig själv med att ha råkat skriva så ett par gånger, då av misstag. Det kommer bara av farten, ett slarvfel helt enkelt. Och jag är kanske naiv som brukar tänka att de som skriver så råkar göra samma misstag som jag gjort :)

Fast det vi pratar om, eller i alla fall jag, är när man inte råkar skriva fel av misstag då och då, utan istället att man gör det stup i kvarten medvetet.

Nä det är fel! Däremot blev jag totalförvirrad när det i fysikboken stod "reflexion", men detta är något helt annat (ljus som reflekteras). Jag tycker det ser så konstigt ut, men får foga mig :p
Jaa så tänkte jag också, ungefär.

+ MimiFly:

Jo det kan man visst! Enligt SAOL är det helt korrekt.
Attans, jag som hade hoppats på att det var fel, när det såg så fel ut :D

KL
Ordet "utav" får jag tuppjuck av. En lokaltidning här använder det frekvent. "Han har fått den utav Pelle". När det finns det utmärkta ordet "av". Varför ska en del krångla till det?

När det gäller ordet personalen är det framför allt den felaktiga användningen "Vi är tre personal idag" jag vänder mig mot. Enligt SAOL betyder "personalen" de anställda på ett företag. När man talar om individerna får man använda ett annat ord: pedagoger/lärare/sköterskor/kittelflickare etc.

Fast det är okej. Liksom glasstrut eller tuggummi. Eftersom vi inte trippeltecknar konsonanter eller sätter in bindestreck i sammansatta ord så är ettiden faktiskt helt rätt.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
43 44 45
Svar
885
· Visningar
27 550
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 425
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 527
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar