Felstavningar

Sv: Felstavningar

Ja, verkligen! Varje gång jag hör henne undrar jag vart Sverige är på väg. Vad hände med svenskarnas duktiga musiköron? Vad är det för skit som tillåts spelas för allmänheten?

PRECIS! Alltså...hon är läskig :crazy:

Haha en av våra ledare på UG säger "ifall om att".
Det låter konstigt, även om det inte är en felstavning, det heller.

Senast ändrad:

Fast där tycker jag nog att man får hänvisa lite till poetisk licens. "Kraxande svart" får väl anses vara en metafor helt enkelt, annars kan man dissa större delen av den poesiskatten för där finns det mycket som inte är teoretiskt vettigt i både metafor och liknelser. Sedan kan det även vara så att kråkan är kraxande, svart - alltså två beskrivningar separata från varann.

Det där med "folk vid fläkten som röker"... hur skulle man annars bäst formulera det? "Folk som står vid fläkten och röker", visst, men jag ser faktiskt inte hur det är helt fel att skriva som låttexten lyder. För mig känns det inte konstigare än "Jag ser folk vid hållplatsen som väntar på bussen", och det är väl ändå okej, om än ett mindre tekniskt syftningsfel.

Och vad gäller skit som tillåts spelas för allmänheten är det rätt subjektivt för jag vet åtminstone en artist som du gillar som får mig att få svåra allergiska reaktioner och vilja slå sönder radion ;)

Senast ändrad:

Jag ryser. Det är helt enkelt en synd att göra syftningsfel. Fy! Det är väl inte hållplatsen som väntar på bussen?

Nej, det är klart att det inte är hållplatsen som väntar på bussen, men jag tycker inte att just det är ett så väldigt allvarligt syftningsfel även om jag är medveten om att det ÄR ett syftningsfel. Vet inte varför det känns okej, jag är i stort väldigt känslig för sådant men det kanske är dialektalt eller något.

Men jag tänker så här: om man inte kan skriva en låttext utan syftningsfel, borde man då inte låta bli att skriva? Det går alltid att skriva på korrekt sätt, och funkar inte det med musiken eller med vad det än må vara så får man ändra lite här och lite där tills det blir bra.

Hållplatsen väntar inte på bussen så jag skulle inte säga så frivilligt. Visst blir det lite kortslutning i skallen ibland och man säger eller skriver helt tokigt. Men att göra det medvetet är inte något jag vill göra i alla fall.

Vad gäller färgerna finns det ju mängder med andra ord som kan beskriva hur de ser ut. Flämtande och kraxande är inga sådana ord, anser jag. Varför inte skriva en text på korrekt vis istället?

Gillar du inte Michael Jackson? :p

Jag är överkänslig mot syftningsfel:D Kommer alltid att tänka på ett klipp med Beavis and Butthead. De har runkat i en husbil, och polisen (?) försöker säga "Där är killen i vars husvagn pojkarna runkade", eller något i den stilen.

Hittade den!
http://www.youtube.com/watch?v=Q4XCZfkGF8k

Senast ändrad:

Nä, jag är svårt allergisk mot Michael Jackson ;)

Och okej, i sak kan jag hålla med om att det ska vara korrekt om man nu måste skriva överhuvudtaget, men då får man liksom automatiskt dissa både Shakespeare, Keats, Wordsworth och varför inte Beatles om man ska hänga fast vid den tanken.

Och vad gäller hur färgerna beskrivs - jag förstår hur du tänker, men efter tre års studier av litteratur och poesi har jag nog vant mig. Det är inte ofta det är särskilt förståeligt ;) Särskilt färger togs upp mycket i min skrivkurs, då alla färger anses ha vissa egenskaper som kan projiceras genom användandet av färgen med adjektiv - och just kraxande för svart och flämtande för rött kan jag absolut köpa utan att blinka. Kraxande gul däremot hade jag till exempel haft lite svårare med.

Flickan och kråkan är ju rätt gammal (Mikael Wihe, förmodligen felstavat, på 80-talet någon gång om jag inte minns fel!) så jag tror att han helt enkelt hade sin egen lilla filosofi och var rätt djup av sig :)
Eller något.

Det finns en hel del småfel i Mimikrys texter också, som jag faktiskt stör mig på :p

Senast ändrad:

Hördududu, är dryga trettio gammalt nu? ;) Men metaforerna runt färgerna är verkligen inte det minsta konstiga, särskilt om man jämför med poeter och textförfattare som vi anser vara de allra främsta.

Breaktown: tack! Där slapp jag ;)

Senast ändrad:

But if you're thinkin' about my baby it don't matter if you're black or white

På tal om grammatikfel i musiktexter..

På tal om grammatikfel har jag då inte hävdat att han är felfri. ;)

Är det don´t som är fel?

(och om jag ska tramsa mig lite, så är hans texter och musik perfekta i övrigt så man kan överleva lite fel. Men Maggios låtar är inte ett dugg poetiska, perfekt eller vackra och rösten är inget speciellt.:p Hur poetiskt är det med fläktar som röker och skor i hallen, för att inte tala om ordet mikrofonkåt? Eller vänta nu, är det en annan person som sjunger den sista? :o Men i alla fall, om jag får vara lite tramsig så här på min lediga dag :D)

Ja, don't är fel - det ska vara doesn't. Med apostrof, inte accent ;)

Mikrofonkåt är gjord av Petter, men jag tror att Petra Marklund gjorde den i Så mycket bättre.

Det kan väl vara jättepoetiskt med skor i hallen och folk vid fläkten? Även om det inte är romantiskt som många kanske förväntar sig av poesi. En av Shakespeares mest älskade sonetter nämner att hans älskarinna har svarta trådar som växer på kroppen och fruktansvärd andedräkt. Är det då inte poesi?

Och, om vi ska tillbaks till Michael Jackson så är hans texter definitivt inte perfekta - första versen till They don't care about us är till exempel en imponerande exposé av dåligt språk. För att inte tala om upprepningarna av "ain't" i Black or white. Men det tycker jag också får lyda under poetisk licens.

Ja, don't är fel - det ska vara doesn't. Med apostrof, inte accent ;)

Mikrofonkåt är gjord av Petter, men jag tror att Petra Marklund gjorde den i Så mycket bättre.

Det kan väl vara jättepoetiskt med skor i hallen och folk vid fläkten? Även om det inte är romantiskt som många kanske förväntar sig av poesi. En av Shakespeares mest älskade sonetter nämner att hans älskarinna har svarta trådar som växer på kroppen och fruktansvärd andedräkt. Är det då inte poesi?

Och, om vi ska tillbaks till Michael Jackson så är hans texter definitivt inte perfekta - första versen till They don't care about us är till exempel en imponerande exposé av dåligt språk. För att inte tala om upprepningarna av "ain't" i Black or white. Men det tycker jag också får lyda under poetisk licens.

Man hallå! Michael Jackson musik ÄR perfekt liksom, alla som inte håller med får ställa in hörapparaten korrekt liksom :angel:
Nej jag förstår vad du menar faktiskt. Det känns bara inte så bra när jag hör om fläkten.

och det här med accent och så, jag vet inte var man hittar dem på datorn!:D

Och jag förstår vad du menar också! :) Det är bara en sådan där typisk grej som ibland är svår att vara objektiv om. Du försvarar det du gillar och jag försvarar det jag gillar även om varkendera kanske är rätt :D

(Och apostrofen hittar du bredvid Enter-tangenten ;))

Sorry alla senaste trådskrivare - jag tycker VM är ganska bra. Inte så att jag är någon fan direkt, men helt OK iaf. Folk vid fläkten som röker kan visserligen betecknas som ett syftningsfel men jag tycker inte det är så farligt när "som-satsen" kommer så nära subjektet och det inte är så stor risk att man fattar fel. Säkert är det gjort för att passa bättre i rytmen...

När det gäller poesi - som ju låttexter är - kan man tillåta sig att ta ut svängarna. Kraxande svart och flämtande röd tycker jag är riktigt bra förstärkningsord i det här sammanhanget!

Fast där tycker jag nog att man får hänvisa lite till poetisk licens.

:bow:
Absolut! Inte kan man klanka ner på poesi, lyrik och sångtexter? :confused:

Nils Ferlin:
SEANS

Sakta från drunknade världar
och djup som ingen känt av
kommer ett skepp till ytan
i själens Sargassohav.

Vad är det för skepp? Det tycks som
du skulle ha sett det förut.
Du stirrar så blekt... Nu sjönk det
igen. - Seansen är slut.

Då skrattar du - flackt generat,
det var ju en löjlig sak.
Men så går vi och bär i själen
på balsamerade vrak.

Drunknade världar, hallåååå!?!?
Balsamerade vrak i själen, halllååå?!?!
*ironi* ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
41 42 43
Svar
857
· Visningar
26 265
Senast: WS6
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 338
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 522
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 252
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar