Felstavningar

Sv: Felstavningar

Kom just ihåg en rolig historia:

Det var en bonde som skulle lossa spannmål, men det bar sej inte bättre än att det hände en liten olycka. När han låg i sin sjuksäng på lasarettet och sköterskorna kom och tittade i hans journal så hajade dom till, varefter de gick fram och lyfte på hans täckte, för att betrakta bonden ädlare delar. Bonden sa inget i början, men efter ett par gånger så tröttnade han och stoppade en sköterska som var i färd med att lyfta på täcket. Han frågade henne varför hon skulle titta in under täcket.
Då svarade hon:
- Det står i journalen att "Lemmen föll ner och krossade foten vid sädestömning"!

:o

Det jör han nog. :p

Välkommen tillbaka! :) Nedan följer en snabbrepetition, även om det troligen är enklare att gå tillbaka och läsa även övriga inlägg då jag har bråttom och kan ha missat något.

Vinkar ! Firar påsk :D

467 säger allt på 3 rader text.

" Kommatering i engelskan är endast i vissa fall knuten till gränser mellan fullständiga satser. Den strävar i främsta rummet efter att göra en mening tydlig och naturlig att läsa."

Förtydligande, fetstil är en direkt översättning.

Jag vet inte vad jag ska skriva. Det där är ju inte i närheten av ett bevis för att du har rätt. Tror du själv att det är så? Hur resonerar du egentligen? Så slänger du in två bonusmellanslag igen, som något slags strössel på min grattistårta. Jag känner nästan för att fråga om du råkade äta några spännande svampar till middag. Om mina eventuella framtida barn får en engelsklärare som du så kommer de att få byta skola.

Dessa tre rader säger mig ingenting i förhållande till uttrycket "No shit, Sherlock!"

Vill du vara vänlig och berätta vad du stödjer dina tankar på? På vilket sätt är det onaturligt att kommatera efter No shit?

En fullständig sats hade för mig varit "No shit for/at Sherlock", där hade ett komma varit malplacerat.

Kör! :bump:

KL

Hittade ett kollegieblock med en "läxläsnings-hjälp" på försättsbladet.
Den redde ut det där med punkter och parenteser för mig :)

Men det är en sak jag funderar på, det står användes, när jag skulle ha skrivit används. Exempel: Citationstecken användes runt citat

Och så kommer vi till siffror, kolon, punkter och komman.
Som jag lärt mig är 16:00 ett klockslag, men här står att det är kronor och ören, och att klockslag skrivs med punkt, 16.00. Har jag alltså lärt mig fel? Jag brukar skriva kronor och ören såhär: 16,00:- eller 16:-

Användes är ett gammalt ord för används.

Och kronor och ören skriver jag iaf 16:50 eller 16:- inte 16:50:-

Klockslag skriver jag också med : mellan timmar och minuter men det kanske är fel? :eek:

Edit: Det står ju 18:27 på datorns klocka så det kan väl inte vara fel med : ?

Senast ändrad:

Användes är ett gammalt ord för används.

Och kronor och ören skriver jag iaf 16:50 eller 16:- inte 16:50:-

Klockslag skriver jag också med : mellan timmar och minuter men det kanske är fel? :eek:

Edit: Det står ju 18:27 på datorns klocka så det kan väl inte vara fel med : ?

Ah, jo det ser ju bättre ut i mina ögon...

Både dator och digitala klockor har ju : så det är nog där jag tagit det ifrån i alla fall

Jag har plockat fram min Svenska skrivregeler och hittar att båda sätten att skriva klockslag är rätt. Du kan alltså välja antingen 16:50 eller 16.50.

När det gäller pengasummor säger Svenska skrivregler att formen 16:50 förvisso är okej, men att 16,50 är att föredra.

16:00:- blir inte rätt, det lilla strecket på slutet finns där för att visa just "noll". Så då blir det tårta på tårta.

16:00:- blir inte rätt, det lilla strecket på slutet finns där för att visa just "noll". Så då blir det tårta på tårta.

Åh, det hade jag ingen aning om! Så logiskt:)

KL

Fleece! Att det ska vara så svårt? Flecce är vanligt.

Annonser över lag! Jag har så svårt att ta någon på allvar när det är riktigt illa skrivet.

Jag har hemskt svårt för focus, och liknande varianter där jag tror att personen tycker det låter finare med ett c.

*KL*

Något jag stör mig på är ordet paus, jag tar en kaffepaus heter det väl, inte kaffepause.

KL
Jag kom ihop mig med min chef härom dagen. Det vi diskuterade var ordet "personalen". Jag hävdar att det är singularis och att man aldrig kan säga dem i samband med det. T ex "Det är viktigt att personalen känner sig trygga, så att de jobbar bättre". Jag hävdar att det heter trygg, och den. Det måste ju vara samma princip som för ordet "flock". Man skulle ju aldrig säga "Jag såg en flock rådjur i skogen. Dom var jättefina." Eller...

Hade nog sagt att, det är viktigt att vår personal känner sig trygg, så de kan jobba bättre.

Hemlig överraskning

Det är väl lite onödigt. En överraskning är ju hemlig, annars är det ingen överraskning :confused:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
39 40 41
Svar
810
· Visningar
24 851
Senast: lil-sis
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025