Felstavningar

Sv: Felstavningar

Stadsdelarna utanför Västerås är absolut inga öar, kullar eller liknande. De heter på ändå. För mig krävdes det mycket för att börja säga på och inte i.

Jag tänkte först "vilka då?" "På Dingtuna"?
Men sen kom jag på
På Önsta-Gryta
På Bäckby
På Råby
På Viksäng

Så; ja, du har rätt. Det är nog något annat som styr vad som är i och på gällande stadsdelar. Jag tror dock inte det är dialektalt. Det är bara så att det blivit en norm att vissa stadsdelar bor man på andra i.

Man bor ju däremot inte på Hökåsen va? Där borde ju däremot på vara helt rätt. Man kan ju faktiskt bo PÅ en ås. ;)

Idag såg jag något som är bland det mest irriterande jag vet (och som jag skyller på anglofieringen).

Strand's måleri

åååååååååååååå.... det bara kryyyyper i mig.

Det är INTE svenska att skriva Åsa's hårsalong, Nisse's bilar, Lotta's babyshop.

För att inte tala om alla kennlar, katterier eller stuterinamn som också lider av den åkomman. :crazy:

Men sen kom jag på
På Önsta-Gryta
På Bäckby
På Råby
På Viksäng

Så; ja, du har rätt. Det är nog något annat som styr vad som är i och på gällande stadsdelar. Jag tror dock inte det är dialektalt. Det är bara så att det blivit en norm att vissa stadsdelar bor man på andra i.

Man bor ju däremot inte på Hökåsen va? Där borde ju däremot på vara helt rätt. Man kan ju faktiskt bo PÅ en ås. ;)

Det blir ju lite knepigt det där. En by är ju en by och man bor i en by. Samtidigt är det ju något som (antagligen) är någon helt annat än en by i verkligheten.

Om jag såg "Jag bor på Råby" skrivet i en text skulle jag anse att det var felaktigt. Jag har ju ingen aning om att det är en stadsdel i Västerås och att man där brukar säga "på Råby". Men vad som egentligen är rätt och fel i nämnda fall vet jag inte.

KL

Ryttare pris (ryttarpris/pris för ryttare, möjligen Ryttare, pris)
Ryttar platser (ryttarplatser)

Gäst-tränare (gästtränare)

tors-fredag (torsdag-fredag eller tors-fre)

*KL*

Vart tog du vägen, Oldie? Blev det ett extra långt påskfirande i år? Jag undrar fortfarande hur du tänkte kring kommateringen.

Men sen kom jag på
På Önsta-Gryta
På Bäckby
På Råby
På Viksäng

Jag har alltid sagt i Bäckby och i Råby. "På" låter ju jättefel? Önsta-Gryta och Viksäng har jag nog aldrig talat om men "på" känns fel även där tycker jag.

knapp
"ej" istället för inte låter jättekonstigt..."jag vill ej gå åt det hållet!"? :confused:

Haha, det får jag påpekat av stavningskontrollen i Word. "Ej är ett ålderdomligt uttryck". Ibland ändrar jag, ibland tycker jag att ej passar bättre. Ungefär som ska och skall, det beror på hur formell/allvarlig man vill få texten. Fast jag hade inte (:p) använt ej i den meningen som du beskriver.

Word rättar mig med på det! Likaså när jag använder 'huruvida'.

Jag tycker att bägge orden är superbra, i rätt sammanhang. Så oftast struntar jag i Word :p Men absolut, i MimiFlys exempel låter det knappast bra.

*KL*

Vart tog du vägen, Oldie? Blev det ett extra långt påskfirande i år? Jag undrar fortfarande hur du tänkte kring kommateringen.

Jag med! I synnerhet när jag jobbade mig så att scanna sidor och allt...

Dags att komma ut nu din gamle uv, och berätta hur du resonerat. För visst kan det vara så att du har argument som inte jag eller Darkblonde ser i paragraferna.

Jag tycker att bägge orden är superbra, i rätt sammanhang. Så oftast struntar jag i Word :p Men absolut, i MimiFlys exempel låter det knappast bra.

Ja, det är ett bra ord. Men som du säger, det ska vara i rätt sammanhang. Vad säger Word om likaså?
Annars är väl klassikern för min del "meningen tycks inte ha något verb". Nej, jag vet det, det är meningen att det ska vara så...

Ja, jag anser mig vara tillräckligt kunnig (hoppas jag) för att veta när jag kan eller inte kan strunta i stavningskontrollen. Men det är skönt att ha det påslagen, så att man(jag:angel:) upptäcker slarvfelen...

På "förbudsskyltar" står det ju oftast "EJ" och där tror jag snarare att "inte" skulle se fel ut?
Typ "obehöriga äga ej tillträde"/"obehöriga äga inte tillträde"? (fast då kanske man formulerar om det på något sätt så att det ser vettigt ut, förstås).

Senast ändrad:

I Växjö bor man de flesta stadsdelar (Väster, Söder, Teleborg, Högstorp m fl) men i några av dem (= gamla byanamn som Öjaby, Sandsbro). Varför vet jag inte.

Hos "oss" är det så att förutom att man bor i stan så bor man samtliga stadsdelar. Däremot bor man i samtliga "byar" (såväl äldre som sådana som numera ligger stadsnära). Man bor också samtliga områden som ligger på berg eller kullar oavsett om det är stadsnära eller ej.

Jag brukar tänka ibland att det måste vara fruktansvärt jobbigt för de som ska lära sig svenska att hitta rätt i terminologin....

Jag har alltid sagt i Bäckby och i Råby. "På" låter ju jättefel? Önsta-Gryta och Viksäng har jag nog aldrig talat om men "på" känns fel även där tycker jag.

Jaså?
jag är ju inte Västeråsare i grunden, utan från en mindre kommun ca 2 mil bort. Bodde där i 10 år och bland alla de jag umgicks med så sa man på det sättet. T ex "Han bor på Bäckby".

*kl*

Jag kan säga en sak jag stör mig på, men som väl egentligen inte är fel - folk som säger "trosa" istället för "trosor". Typ "BH med matchande trosa" - i min värld är trosor, som byxor, ett pluralord.

((När jag läste igenom den meningen blev ordet trosor även ett nonsensord, sådär som det blir när man ser ett ord för många gånger!))

*kl*

Jag kan säga en sak jag stör mig på, men som väl egentligen inte är fel - folk som säger "trosa" istället för "trosor". Typ "BH med matchande trosa" - i min värld är trosor, som byxor, ett pluralord.

Jag använder nog både och. Men jag kan också säga byxa eller kalsong istället för byxor eller kalsonger. Om det är korrekt eller inte kan jag inte uttala mig om.

*KL*
Som kuriosa kan jag nämna att mina föräldrar genom uppväxten ofta sa ett apelsin. Själv har jag alltid sagt en, men i högstadieåldern kollade jag upp det hela och båda formerna är korrekta.Jag hade en lång diskussion med vår svensklärare som till slut gick och tittade i en ordlista och konstaterade att jag hade rätt; han var övertygad om att det bara kunde heta en, men så är alltså inte fallet.

Aaaah! Min mamma har börjat säga "ett apelsin" de senaste månaderna. Hon är snart 60. Ingen fattar var detta kommer ifrån. Hon påstår att hon alltid har sagt det, men det har hon inte. Jätteskumt!

Min trosgrej är för övrigt bara en fix idé, jag vet att det är rätt att säga så, jag ryser lite av det bara. Det är ungefär som "penis" i obestämd form. Helt korrekt men jag blir galen.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
34 35 36
Svar
709
· Visningar
22 165
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar