Felstavningar

Sv: Felstavningar

fast stadsdelarna säger man väl alltid "på" om? Här i Karlstad bor man på Romstad, på Kronoparken, på Våxnäs, på Gruvlyckan osv, men i centrum. Är det inte så i alla städer?

Nej det är nog dialektalt.

I Stockholm bor man på Södermalm, på Kungsholmen och på Gärdet. Däremot bor man i Vasastan, i Gamla stan och i Årsta.

Att det heter på Kungsholmen och på Gärdet beror ju på att det är en holme och ett gärde, inte att det är stadsdelar.

Nej, det tror jag är till stor del dialektalt. Jag säger definitivt i om stadsdelen jag bor i (inte centrum). "På" låter jättefel. Det enda jag använder "på" om är om jag ska gå ner på stan. Annars är det nästan alltid "i" om stadsdelar.

(En annan grej jag just insåg att jag stör mig på ofantligt är när folk skriver han/hon när det egentligen ska vara honom/henne. Ger intrycket av att den som skrivit det är oerhört oseriös/omogen och är fruktansvärt irriterande!!!:devil:).

Det är också dialektat! (Se mitt inlägg 270). I Norrland (Västerbotten i alla fall...) säger man ofta han/hon istället för honom/henne - jag gör det själv automatiskt när jag klivit av planet "därhemma"! Men jag skulle ALDRIG skriva så i en text, det vore nåt helt annat!

Var just skriftligt jag klagade på. Att man säger så på vissa dialekter är jag fullt införstådd med men när jag ser en kort text som är tänkt att vara seriös där det förekommer flera gånger så ryser jag.

Typ så...
Och så de som inte kan skilja på de/dem men vet om det och då använder dom konstant!
Typ "jag såg dom när dom gick hem till dom som bodde granne med dom"....
Ok, bättre än de/dem på fel ställe, men inte mycket bättre faktiskt.

*knapp*

Och folk som inte förstår skillnad på t.ex "sin" och "hennes".

Typ "Hon gick hem till hennes mamma för de skulle sko deras hästar".

Djur som är gravida. Nej, de är dräktiga.

Påminner mig om skånepågen som skrivit uppsats, och fröken undrade om han tyckte det var kul att katten skulle få källingar.
- Källingar? Nä, de e en hanne.
- Men du skrev att din katt e gravid?
- O! Då glömde jag sätta en ring över a:et. Kattfan e gråuvid!

Senast ändrad:

kl

The... det hete väl te? Drycken alltså. Och juh, det heter ju och inget annat!

Och förlåt alla ni som kallar era och andras föräldrar för päron/päronen, det är bara så fult!

kl

The... det hete väl te? Drycken alltså. Och juh, det heter ju och inget annat!

Och förlåt alla ni som kallar era och andras föräldrar för päron/päronen, det är bara så fult!

Jamen det är lustigt, jag vet flera som skriver thé! Välskrivande, smarta personer som aldrig skulle lämna ifrån sig en text med stavfel eller felaktig meningsuppbyggnad. Någonsin. Men som skriver thé. Det är ju ingen engelsk överföring heller, för då skulle man ju säga tea. Hm...

Fransk överföring gissar jag.

Det heter ju te och inget annat. Inte té och inte the och inte thé heller. :)

halvt KL

Även om det kanske inte är korrekt så ser jag hellre thé än the, om jag får välja. Då vet jag i alla fall att det är te som menas:D

Någon mer än jag som skriver a istället för å eller ä på datorn? Gjorde det precis och fick rätta mig, men förstår inte varför jag gör det, tangenterna är ju på varsin sida av tangentbordet.:confused:

Gittar - tog en stund innan jag förstod att det var gitarr som menades.

Ingen direkt felstavning, men kom att tänka på en översättning som jag såg i en serie...

Frasen var något i stil med:
"I made tea for you, it's in the fridge."

detta översattes bokstavligt till
"Jag gjorde te åt dig, det är i klylen."

fast det som stod i kylen var kvällsmat, inte drycken te. Jag tyckte först det var underligt att koka te för att sedan ställa det i kylen...:p

Senast ändrad:

fast det som stod i kylen var kvällsmat, inte drycken te. Jag tyckte först det var underligt att koka te för att sedan ställa det i kylen...:p

Iste kanske?

halvt KL

Ingen direkt felstavning, men kom att tänka på en översättning som jag såg i en serie...

Haha, den missuppfattningen gjorde jag själv när jag för första gången kom hem till min mans föräldrar i England. Jag hade ingen aning om att "tea" betyder ungefär middag, så när nån undrade "what would you like for tea?" svarade jag "Earl Grey, please" vilket ju blev lite fel... ;)

Haha! Jag tror minsann att vi har tittat på samma serie, nämligen Hem till gården. :D Paddy hade gjort middag och ställt in Aarons portion i kylen. Jag studsade till när de översatte det till att han hade ställt in teet i kylen.

Frågan är varför jag kan komma ihåg sådant här, men inte det jag pluggar inför tentor. :crazy:

Nu ska jag kolla på Hem till gården på Tv 4 play (jo, jag hade faktiskt redan laddat den sidan innan jag läste här. :D).

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
28 29 30
Svar
589
· Visningar
20 003
Senast: netia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 315
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 249
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar