Felstavningar

Sv: Felstavningar

Lite intressant hur man tänker egentligen - man säger exempelvis "på Irland", men inte "på England" fastän bägge ligger på öar! Kanske för att England delar ö med andra?? (Vilket ju Irland också gör, på sätt och vis...)

Kan det bero på storleken på ön?? Annars är ju även Australien en ö! Och New Zealand! Om NZ säger vi väl både "i" och "på"?

(Britterna själva säger väl "in Ireland", "in Iceland" inte "on". Fast jag tror dom säger "on Jersey" t.ex. som ju är en ö.......)

När det gäller just Irland så kan man både vara i (Republiken) Irland och på (ön) Irland. Man kan med andra ord vara på Irland och i Nordirland samtidigt.

NZ så säger man väl i NZ men på Nordön eller på Sydön.

Australien är väl inte en ö utan en kontinent som består av fler öar än den stora. Så då blir det ju korrekt att säga i Australien.

Storbritannien är värre så nu var jag tvungen att googla :D. Men iaf; Storbritannien är dels en ö och dels en politisk union (som förutom huvudön även består av ett gäng andra öar som Orkney och Shetlandsöarna. Så med andra ord kan man säga både "i Storbritannien" och "på Storbritannien" om man exempelvis befinner sig i London.

När det gäller just Irland så kan man både vara i (Republiken) Irland och på (ön) Irland. Man kan med andra ord vara på Irland och i Nordirland samtidigt.

NZ så säger man väl i NZ men på Nordön eller på Sydön.

Australien är väl inte en ö utan en kontinent som består av fler öar än den stora. Så då blir det ju korrekt att säga i Australien.

Storbritannien är värre så nu var jag tvungen att googla :D. Men iaf; Storbritannien är dels en ö och dels en politisk union (som förutom huvudön även består av ett gäng andra öar som Orkney och Shetlandsöarna. Så med andra ord kan man säga både "i Storbritannien" och "på Storbritannien" om man exempelvis befinner sig i London.

Ja det låter ju korrekt.
Fast man säger väl aldrig "på Storbritannien"??

NZ är jag lite kluven till, min svärmor kommer från NZ men eftersom hon pratar engelska säger hon "in" inte "on". Och "on" om öarna. Själv kan jag nog säga bådadera, både i och på.......

Ja det låter ju korrekt.
Fast man säger väl aldrig "på Storbritannien"??

NZ är jag lite kluven till, min svärmor kommer från NZ men eftersom hon pratar engelska säger hon "in" inte "on". Och "on" om öarna. Själv kan jag nog säga bådadera, både i och på.......

Nej det säger man väl aldrig, men man skulle kunna göra det utan att någon skulle häva att det var fel :D Om man inte är på Orkney då!

Jaa folk säger nog "på Nya Zeeland" också. Uppenbarligen är det inte helt enkelt eftersom det till och med fanns en Wikipediasida om problemet :D
http://sv.wikipedia.org/wiki/I_eller_på

Ärs, det här med stavning är ju inte så viktigt.

:p

Förutom många "klassiska" felstavningar som tagits upp retar jag mig på folk som använder förkortningar utan att veta vad de betyder(?), "stängt pga av sjukdom"

Sen en variant som jag inte ens vet om det är fel eller inte, folk som säger/skriver "desto fler desto roligare", är det verkligen korrekt? Det heter väl "ju fler desto roligare"?

Ännu vanligare är väl "ju fler ju roligare", men lika fel.
En annan sak som jag har svårt för är människor som inte kan skilja på hon och hennes. "Jag har köpt en ny häst. Jag får hem hon på lördag." Urk.

Att använda 'hon' som objektsform är ju inte så vanligt. Är det möjligtvis norrlänningar som du har hört säga 'hon' istället för 'henne'?

Däremot är 'han' som objektsform ganska vanligt och det beror på kasussystemet som vi hade i svenskan förut. 'Han' är ackusativformen och användes för alla objekt som inte påverkades direkt av en handling. Förr sa man alltså "jag såg han", "jag träffade han på stan" etc. Så det lever kvar. Den feminina motsvarigheten är ''na': "jag såg 'na". Det är kortformen av ackusativformen 'hana'. 'Hon' har däremot - såvitt jag förstår - aldrig varit en ackusativform.

Ännu vanligare är väl "ju fler ju roligare", men lika fel.
En annan sak som jag har svårt för är människor som inte kan skilja på hon och hennes. "Jag har köpt en ny häst. Jag får hem hon på lördag." Urk.

Hehe! det är dialektalt! Jag är Västerbottning och när jag åker hem till släkten, faller jag tillbaka i gammalt språk. -Bjud hem hon! -Släpp in han! :p

Hatar särskrivningar mest av allt! Fast ännu sämre (japp, ologiskt, jag vet!) tycker jag om folk som är medvetna om att de skriver fel men ursäktar det med att de har bråttom. Nu menar jag inte dyslektiker/utlandssvenskar och andra som faktiskt inte vet bättre, men de som tycker att det är viktigare att få iväg svaret snabbt än att det blir rätt. Om det inte är så viktigt att man kan ägna några sekunder åt att kontrollera inlägget - varför ska jag då lägga ner tid på att läsa det?

Hatar särskrivningar mest av allt! Fast ännu sämre (japp, ologiskt, jag vet!) tycker jag om folk som är medvetna om att de skriver fel men ursäktar det med att de har bråttom. Nu menar jag inte dyslektiker/utlandssvenskar och andra som faktiskt inte vet bättre, men de som tycker att det är viktigare att få iväg svaret snabbt än att det blir rätt. Om det inte är så viktigt att man kan ägna några sekunder åt att kontrollera inlägget - varför ska jag då lägga ner tid på att läsa det?

Jag ryser också av särskrivningar men gör mig skyldig till dem ibland när jag sms:ar......... Mobilen kan inte alla sammansatta ord, och om jag har bråttom och inte ids stava, skriver jag ordet i två delar som mobilen kan..... Burr!!!:crazy:

Binde-streck är lös-ningen som du be-höver! An-vänd den funktionen!

Nej det är inte alls lösningen! Bindestreck används vid avstavningar, kombinationer av siffror och ord, vid förkortningar och vid vissa flerordsuttryck. Inte vid sammansatta ord!

Att skriva binde-streck är alltså precis lika felaktigt som att skriva binde streck.

Hoppa tillbaks till början av sista ordet och gör ett baksteg så de hänger ihop, och så lär sig mobilen det sammansatta ordet :) I alla fall Nokiatelefoner.

Bor man I Västerås bor man PÅ Vallby. Det måste väl vara dialektalt?

fast stadsdelarna säger man väl alltid "på" om? Här i Karlstad bor man på Romstad, på Kronoparken, på Våxnäs, på Gruvlyckan osv, men i centrum. Är det inte så i alla städer?

Just sms, som når en specifik mottagare, bryr jag mig inte om ifall någon slarvar. Samma med MSN, jag slarvar jättemycket för jag är snabb på tangenterna. Men jag köper inte ursäkterna för olika forum, som tex. buke. Där skriver man till flera mottagare och borde anstränga sig lite.

Nu skriver man ibland fel, och ibland kan felen smita igenom kontrollerna man gör innan man skickar svaret, men att råka skriva MEn istället för men, Ajg istället för jag någon gång ibland ser jag inte som något att gnälla på.

Att ursäkta sitt språk med att man har dyslexi eller inte har svenska som språk tycker jag sker för ofta. Jag vet i alla fall en här på buke som skriver korrekt trots dyslexi och jag känner flera i min närhet som gör det samma. Man kan lära sig att man har stor bokstav vid ny mening, att man har mellanslag mellan punkt och ny mening osv. Detta gör man väl även på de flesta andra språk, eller är jag helt ute och reser?

fast stadsdelarna säger man väl alltid "på" om? Här i Karlstad bor man på Romstad, på Kronoparken, på Våxnäs, på Gruvlyckan osv, men i centrum. Är det inte så i alla städer?

Nej, det tror jag är till stor del dialektalt. Jag säger definitivt i om stadsdelen jag bor i (inte centrum). "På" låter jättefel. Det enda jag använder "på" om är om jag ska gå ner på stan. Annars är det nästan alltid "i" om stadsdelar.

(En annan grej jag just insåg att jag stör mig på ofantligt är när folk skriver han/hon när det egentligen ska vara honom/henne. Ger intrycket av att den som skrivit det är oerhört oseriös/omogen och är fruktansvärt irriterande!!!:devil:).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
572
· Visningar
19 794
Senast: cambodia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 313
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar