Felstavningar

Sv: Felstavningar

KL

Lyssnar på Ekot och hör Egon Malmgren säga att ...135 personer blev försvunna.

Hoppas innerligt att han bara slant med tungan. Till nästa sändning var det utbytt mot helt andra formuleringar.

Precis som min mamma var gammal och envist hävdade att det heter remont innan hästen är inriden, eller under inridningen.

Jag kallade hästen unghäst/treåring och hon rättade mig med att det var en remont som åsyftades. ;)

Men ordet remont används väl fortfarande? (eller är jag också förlegad?)

Min pappa säger också remont och det är ingenting jag reagerar på.

Med tanke på "dräcktig" i förra inlägget".

Inte heller något stavfel men jag kan störa mig på par som i någon form av jämställdhetshets går runt och pratar om att "vi har blivit gravida". En graviditet är ett tillstånd som mig veterligen endast kan "drabba" kvinnor. Att vara gravid är inte synonymt med "jag ska bli förälder om 9 månader". Går männen i dessa par runt och säger "jag är gravid" om de endast skulle prata om sig själv?

På samma tema:

Djur som är gravida. Nej, de är dräktiga.

Så länge du är medveten ligger ursäkten nära tillhands ;)

En gravid bekant (kvinna) berättade nyligen att denna verbala och något märkliga jämställdhetstvist fått henne att bli en normkameleont. Hon anpassar sina uttryck efter umgänge, allt för att smälta in och slippa känna sig konstig, även om om det tvingar henne att säga att hennes man är gravid och lider av lite för många gravidkilon :D

Jag vände mig också ut och in för att smälta in, och alla skumma uttryck och diskussionsämnen blev plötsligt normala! Jag började också säga 'När Bebis kommer' och sådana saker, som lär skitfånigt innan jag blev gravid :crazy:, ja, jag var tydligen inte starkare än så!

Oj, här fick man läsa ikapp! Underbar läsning!

Tycker mig ofta se "eftersom att", särskilt i yngre personers bloggar. Visst är det tårta på tårta?

Tycker mig ofta se "eftersom att", särskilt i yngre personers bloggar. Visst är det tårta på tårta?
En snabb sökning i Korp ger minimala utslag för ordsträngen "eftersom att" i tidningstext och jättemånga utslag i bloggtext (jämförelsetalen är 0,0-1,4 för tidningstext jämfört med över 42 för bloggtext). Där kan vi i alla fall konstatera att det är ett talspråkligt snarare än skriftspråkligt fenomen. :p

Sedan undrar jag hur det är med "eran" och "våran"? Jag tycker det ser väldigt fel ut i skrift, det känns mer som "talspråk"?
Japp, det är talspråk. :) Brukar du se det i rent skriftspråk? Det vill säga inte på forum och i bloggar där skriften är mer talspråksnära, utan i renodlat skriftfspråk?

Dubbla supinumformer... Hu! Ryser vare sig det handlar om tal eller skrift, så hemsk är jag!

Ex: velat gjort - velat göra
fått köpt - fått köpa

Det där håller jag med om! Fruktansvärt! Fruktansvärt både i skrift och i tal! Ett av de fulaste grammatiska felen som förekommer i svenskan, och det uteslutande av infödda talare.

Äntligen någon som håller med mig! Alla andra säger att det där är dialektalt när jag klagar.
Jag hoppas att företeelsen inte ger er högt blodtryck, för då är er hälsa i farozonen: dubbelt supinum är nämligen otroligt vanligt i talspråk. :D I Mellansverige är det tydligen vanligare än supinum + infinitiv. Dubbelt supinum har förekommit i talspråk åtminstone sedan medeltiden. Däremot är det ovanligt i skriftspråk och används sparsamt. Och nu pratar jag alltså inte om bloggtexter och inlägg i forum som ju är mer talspråksnära än många andra texter.

Skriva ner. Eftersom det heter nedteckna så borde det vara ned. ;)

Något jag inte tål på engelska är dubbla negationer. Exempelvis I don't dislike, We won't disagree on that one, he's not unhealthy. Eller the business wasn't making no money (istället för any).

Och fel verbform:
We have went there, the washing machine was broke

(inget fel jag hört av någon svensk dock, bara native speakers) :D :crazy:

Senast ändrad:

Min svägerska skrev till mig och berättade om deras hund, som fått ont i ett ben och fick gå till veterinären. Hon skrev flera ggr i mailet om hur hunden skulle runkas hos veterinären....!

Behöver jag säga att det mailet givetvis cirkulerade bland mina vänner som också är språkpoliser:devil: men för 17, människan är LÄRARE, inte i svenska men ändå!!

Jag hoppas att någon av mina brorsöner aldrig må råka bryta armen och måste åka till doktor.....:p

Senast ändrad:

Apropå engelska: det krullar sig lite på mig när folk skriver sight om en website/sajt/webbplats/hemsida. Fast de kan ju inte hjälpa att de inte vet.

Min svägerska skrev till mig och berättade om deras hund, som fått ont i ett ben och fick gå till veterinären. Hon skrev flera ggr i mailet om hur hunden skulle runkas hos veterinären....!

Behöver jag säga att det mailet givetvis cirkulerade bland mina vänner som också är språkpoliser:devil: men för 17, människan är LÄRARE, inte i svenska men ändå!!

Jag hoppas att någon av mina brorsöner aldrig må råka bryta armen och måste åka till doktor.....:p

:rofl::rofl::rofl:

hahahaha - åh så roligt!

Men lärare... man tappar hakan... :( Man skulle inte kunna tro att det var möjligt att bli lärare utan att också lära sig att skriva?

Heter det brinna upp eller brinna ner? Skriva upp eller skriva ner?
Både och på båda beroende på kontext.

Brinna ner kan man till exempel använda om man beskriver ett hus som totalförstörs i en brand och alltså brann ner till grunden. En bok som tappas in i brasan brinner upp.

Om man ska anteckna något för att komma ihåg det säger man skriva upp. Om man ska skriva det någon dikterar skriver man ner.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
568
· Visningar
19 635
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 512
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar