Felstavningar

Sv: Felstavningar

Det som förut kallades albino är väl cremello, perlino och nån mer men på svenska heter alla blåögd gräddvit (=BÖG :D).

Haha, hade jag ingen aning om. Herregud, uppenbarligen är jag så dåligt uppdaterad på hästfärger att jag går runt och irriterar folk utan att ens veta om det. Ska börja kalla fuxar för kolafärgade för att vara på den säkra sidan.

Snabb googling visar att de flesta skriver "gulbrun (bork)" om färgen. Gick hela hästvärlden ihop en viss dag och bestämde att bork är alldeles för gammeldags eller? :p

Ja, precis. Bara för att förvirra dig :p

Jag vet faktiskt inte, vet bara att den korrekta benämningen nu anses vara gulbrun och det är det hästar reggas som. Men jag minns att folk sa bork för 15 år sen men vet inte om de faktiskt registrerades som "bork".

Den som hittar någon som helst koppling mellan de där två citaten har vunnit en professur i lingvistik:D

Kan vinnaren sedan förklara vad i all världen den här meningen betyder

Förtydligande, fetstil är en direkt översättning.

så är den sexsiffriga månadslönen hemma! :D

Dubbla supinumformer... Hu! Ryser vare sig det handlar om tal eller skrift, så hemsk är jag!

Ex: velat gjort - velat göra
fått köpt - fått köpa

Det där håller jag med om! Fruktansvärt! Fruktansvärt både i skrift och i tal! Ett av de fulaste grammatiska felen som förekommer i svenskan, och det uteslutande av infödda talare.

Äntligen någon som håller med mig! Alla andra säger att det där är dialektalt när jag klagar.

Haha "för 15 år sen" - du får mig att låta så gammal! :p :D

Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" är den svenska beteckningen på en häst med dubbla gulgener (förr albino) pärlvit: brun grundfärg, svag men tydlig pigmentering i man och svans. Huden är rosa och ögonen blå. I Spanien och USA kallas den perlino, eller gulvit: fux som grundfärg, crémefärgade till vita skydds- och täckhår, rosa hud och blå ögon. I Spanien och USA kallas den cremello.

Särskrivningar är annars det största irritationsmomentet för min del. Jag såg precis här på Bukefalos en tråd kallad "En mans häst?". Jag var nära att svara i den och fråga vad man skulle göra om man hade en kvinnas häst...

När jag läste den tråden trodde jag först att det handlade om en häst som tillhörde en man.

Ha ha! Det trodde jag också! Och så trodde jag att tråden skulle handla om någon tjej som eventuellt skulle överta en häst efter en man, och som funderade på om det skulle fungera när hästen tex var van vid en lång, stark mans hjälpgivning och liknande. :D

Ha ha! Det trodde jag också! Och så trodde jag att tråden skulle handla om någon tjej som eventuellt skulle överta en häst efter en man, och som funderade på om det skulle fungera när hästen tex var van vid en lång, stark mans hjälpgivning och liknande. :D

Jag hade inte heller kopplat. Var det en enmanshäst, en mans häst eller en manshäst (vad det nu är?) som åsyftades?

FÖRRESTEN BLÄCKIS!!! Nu vet jag vad jag skrev såm, för som och en för än! :o:o:o:o:o

En enmanshäst. :D

Manshästar borde finnas, för ska man tro saluannonserna så finns det damhästar. Gärna i form av små, feminina ston.

Men va? Jag fick lära mig att det hette bork. Eller vadå, är det en ny grej att man nuförtiden säger gulbrun och jag har missat det bara?

/hänger inte med

Snabb googling visar att de flesta skriver "gulbrun (bork)" om färgen. Gick hela hästvärlden ihop en viss dag och bestämde att bork är alldeles för gammeldags eller? :p

Vi är gamla.Vår kunskap är föråldrad. Jag råkade ut förexakt samma sak för ett par veckor sedan. :crazy:

Vi är gamla.Vår kunskap är föråldrad. Jag råkade ut förexakt samma sak för ett par veckor sedan. :crazy:

Precis som min mamma var gammal och envist hävdade att det heter remont innan hästen är inriden, eller under inridningen.

Jag kallade hästen unghäst/treåring och hon rättade mig med att det var en remont som åsyftades. ;)

Jag har inte ens fattat att gulbrun är det "nya" bork, att det var samma...för mig är det också "bork"...liksom :p

Just det! Även fast stör jag mig på!
Även om eller fastän, heter det väl?

Med tanke på "dräcktig" i förra inlägget".

Inte heller något stavfel men jag kan störa mig på par som i någon form av jämställdhetshets går runt och pratar om att "vi har blivit gravida". En graviditet är ett tillstånd som mig veterligen endast kan "drabba" kvinnor. Att vara gravid är inte synonymt med "jag ska bli förälder om 9 månader". Går männen i dessa par runt och säger "jag är gravid" om de endast skulle prata om sig själv?

Det där är en irriterande gåta.
Träffade en manlig (blivande pappa) bekant förra helgen som uttryckte.
- "Vi ska ultraljudas i veckan".
Världen är på väg utför.

Användningen av på grund av eller tack vare är tydligen väldigt svårt.

Tack vare väglaget krockade de hör man ju en och annan gång under vinterhalvåret. :crazy:

På grund av vill då iaf jag ha det till.

>På grund av< används till negativa saker och >tack vare< till positiva saker.

Använder man sig dessutom av förkortningen p.g.a. och skriver "pga av" får jag tuppjuck :eek:.

Andvända och förskyldning är ju också bra ord, eller inte!

Och varför folk envisas med att förlänga ju till juh kan jag absolut inte förstå :confused:.

Senast ändrad:

Det där är en irriterande gåta.
Träffade en manlig (blivande pappa) bekant förra helgen som uttryckte.
- "Vi ska ultraljudas i veckan".
Världen är på väg utför.

Det värsta är att när alla andra pratar så tar jag efter så jag har också sagt att vi var gravida :o. Erkänner och skäms!

En tjej i min närhet skriver ofta meningar fel.
"Sitter man i skolan och äter"
"Har man varit i stallet"
"Ska man gå på fest"
osv.

Jag blir tokig!!! Man kan inte skriva så!

Det värsta är att när alla andra pratar så tar jag efter så jag har också sagt att vi var gravida :o. Erkänner och skäms!

Så länge du är medveten ligger ursäkten nära tillhands ;)

En gravid bekant (kvinna) berättade nyligen att denna verbala och något märkliga jämställdhetstvist fått henne att bli en normkameleont. Hon anpassar sina uttryck efter umgänge, allt för att smälta in och slippa känna sig konstig, även om om det tvingar henne att säga att hennes man är gravid och lider av lite för många gravidkilon :D

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
19 541
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 302
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 509
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 246
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar